English

لایحه حمایت از محیط‌بانان به دولت ارائه شد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه حمایت از محیط‌بانان را به دولت ارائه کردیم و این لایحه حمایت قوی‌تری از محیط‌بانان خواهد داشت که به زودی در دولت تصویب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری موج، معصومه ابتکار در پنجمین نشست شورای اداری استان هرمزگان با بیان این که دولت یازدهم قانون گراست، عنوان کرد: در موضوع فیش‌های حقوقی شفافیت عملکرد و اقدام سریع دولت نشان از توجه دولت به قانون گرایی است.

وی ادامه داد: سال گذشته حمایت های ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری داشتیم که سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ و تکلیف کلی کشور را مشخص کردند.

ابتکار اضافه کرد: محیط زیست مربوط به یک بخش نیست بلکه مرتبط به همه ارکان و بخش های یک حکومت و جامعه است و هر بخشی به نوعی با محیط زیست ارتباط دارد و موضوعی عمومی است و ابعاد جهانی دارد.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: امروز دنیا با دو مسئله اصلی صلح و امنیت و محیط زیست مواجه است که کل رهبران دنیا در این خصوص اجماع کرده‌اند، چون خطر جدی است و انسان به دست خود کره زمین و خود را دارد به سمت نابودی می کشاند و اگر می خواهیم حیاتی رو به رشد داشته باشیم، نمی توانیم از محیط زیست غافل باشیم. امروز اگر توجه ما به بحثآب و خاک و محیط زیست جلب نشود، اقتصادمان با مشکل مواجه می‌شود و کشاورزی که بخش عمده ای اشتغال و غذای کشور را تامین می‌کند که مولفه اصلی آن حفاظت از محیط زیست است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم برای حل معضلات اقتصادی گام های موثری برداشته است، بیان کرد: مهار تورم و مسائل اجتماعی تمامی اولویت دارند اما در کنار همه این ها دولت، یک دولت محیط زیستی است چون همه مسائل به آن مرتبط است.

ابتکار ادامه داد: مواردی همچون فرونشست دشت میناب بازگشتی ندارد و خیلی‌ها معتقدند اگر به داد دریاچه ارومیه نمی رسیدیم، وضعیت آن قابل بازگشت نبود.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: محیط زیست آینده و همه مسائل را تحت تاثیر قرار می دهد و باید برنامه ریزی کنیم تا توسعه پایدار داشته باشیم و برای تمامی آحاد جامعه اشتغال و تولید و رونق پایدار بسیار مهم است.

ابتکار با اشاره به شهادت محیط بانان بیان کرد: لایحه حمایت از محیط بانان را به دولت ارائه کردیم و این لایحه حمایت قوی تری از محیط بانان خواهد داشت که به زودی در دولت به تصویب می‌رسد.

وی اظهار کرد: بازنگری سیاست های آب از اولویت های دولت یازدهم است که در هرمزگان باید به آن اهتمام ویژه ای در دستور کار قرار بگیرد.

ابتکار استفاده صحیح از منابع موجود آب، جلوگیری از هدررفت آب و استفاده از پساب را امری ضروری دانست و عنوان کرد: جایی که نیاز است با ارزیابی های زیست محیطی از آب شیرین‌کن استفاده شود؛ هر چند باید مقوله مدیریت مصرف آب نیز در رئوس برنامه هایمان قرار بگیرد.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: دریا یک ظرفیت عظیم خدادادی است که باید محافظت لازم را از آن داشته باشیم و گزارش های متعددی از آلودگی های نفتی در سواحل بندرعباس داریم که باید راهکارهای مقابله با آن اجرا شود و اگر دریا آلوده باشد، نمی توان از آب شیرین کن استفاده کرد پس نباید اجازه دهیم این سرمایه خدادادی مصادره شود.

وی با اشاره به وجود سازمان منطقه ای برای حفظ محیط زیست خلیج فارس اذعان کرد: این سازمان مدتی است به دلیل فضای سیاسی غیرفعال شده است؛ هر چند موضوعات محیط زیست نباید تحت تاثیر موضوعات سیاسی قرار گیرد و متأسفانه امروز این سازمان نمی تواند از محیط زیست دفاع کند و به دلیل اهمیت مسئله این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: مشکلی با توسعه صنعتی نداریم؛ مگر اینکه در طراحی های توسعه صنعتی مسائل محیط زیست دیده شود و هرمزگان از منبع عظیم خدادادی انرژی خورشیدی سود می‌برد که بهره وری بسیار بالایی دارد و در استانی همانند هرمزگان حتما باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

ابتکار با بیان این که ارزیابی زیست محیطی ابزار موثر و قانونی است، عنوان کرد: این ارزیابی می تواند تضمین کند که یک شهرک صنعتی یا بندر با رعایت مسائل محیط زیست احداثشود یا خیر.

وی ادامه داد: هرمزگان ۳۵۸ روز در سال هوای پاک دارد که وضعیت بسیار عالی در مقایسه با دیگر شهرهای کشور است و مزایای بسیاری دارد و امیدوارم بتوانیم این روند در دفاع از حریم دریا و آب هم عملیاتی شود.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان با تاکید بر لزوم مدیریت پسماند بیان کرد: با همکاری راهداری و تشکل های محیط زیست می توان برنامه های پاکسازی جاده ها و همچنین سواحل را اجرا کرد تا طبیعت استان پاکسازی شده و آلودگی نداشته باشیم که در این راه مدیریت پسماند اهمیت بسیاری دارد زیرا یک بحثاقتصادی در دنیاست و باید به آن توجه کافی داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه