English

سراج گفت: در مورد اقدام «فریدون» مدرک دارم / جزئیات نامه اژه ای به ابتکار

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه حسین فریدون برادر رئیس جمهور در انتصاب مدیر بانک دست داشته توضیح داد.

سراج گفت: در مورد اقدام «فریدون» مدرک دارم / جزئیات نامه اژه ای به ابتکار

به گزارش خبرگزاری موج ، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نود و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات ۳۰ خبرنگار و رسانه پاسخ داد.

 روزنامه ایران: برخی از خبرگزاری ها به نقل از حضرتعالی اعلام کردند قرار وثیقه بابک زنجانی ۱۰ هزار میلیارد تومان است اما رئیس دادگستری تهران گفتند هنوز قرار وثیقه صادر نشده است؟ متهم بدهی خود را پرداخت نکرده و اموالش در دست وزارت نفت است. من نگفتم قرار وثیقه صادر شده بلکه گفتم بر اساس قانون جدید اگر فردی قرار بازداشت موقت داشت بیش از ۲ سال نمی تواند بازداشت باشد و باید قرار برایش صادر شود و اگر قرار است قرار صادر شود بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

 روزنامه اطلاعات: ۹۵۰ مدیری که حقوق نامتعارف داشتند چگونه پول ها داده می شود؟ خبری از این لیست ندارم و رئیس سازمان بازرسی لیست ۵۰ نفره از وزارت نفت دادند و هنوز مشغول هستند و به ۹۰۰ نفر نمی رسد.  

 خبرگزاری آنا: قاضی سراج در حاشیه برنامه قوه قضائیه گفتند این اتفاق با لابی برادر رئیس جمهور بوده و نام بردند. از ما خواسته شد اسم آقای فریدون را خارج کردند اما صدا و سیما پخش شد. آیا آقای سراج تخلفی انجام داده اند و فریدون هم پیگیری حق خود هستند؟ در قانون است که اگر متهمی تا حکم قطعی صادر نشده نباید از آن نامی برده شود در حالی که آقای فریدون متهم نیستند. به آقای سراج گفتم دلیل روشنی دارید؟ گفتند که دلایل من کافی است. اما سوال من این است که آیا اصرار برای انتصاب یک فرد جرم است؟ مسائل را باید موردی قبول کرد. مثلا آیا اصرار فرد و قبول اصرار درست است؟ آیا فردی که اصرار کرده مقصر است یا فردی که اصرار را پذیرفته است؟ آیا در این انتصاب خلافی رخ داده است یا نه؟ اینها نیاز به بررسی دارد.  

نسیم آن لاین: گفته شده مدیرعامل بانک رفاه پرونده سنگینی دارند. چرا الان آزادند؟ این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است.    

* خبرگزاری موج: عاقبت پرونده هایی که از رسانه ها دور می شوند و مدارک کافی هم ارائه نمی شود مثل پرونده سرقت مجسمه های تهران یا مرگ دکتر سودبخش چه می شود؟ هرچند شما برخی سوالات را روشن پاسخ نمی دهید؟ اگر ادعایی شد بر مدعی است ادعای خودش را ثابت کند و اگر نشد پرونده مختومه می شود. اگر چنانچه جرمی واقع شده و مجرم پیدا نشود مفتوح است. اما گاهی مجرم در دسترس نیست. من تمام سوالات را روشن پاسخ داده ام. اما گاهی بر اساس قانون باید پاسخ داد. موج: مثلا شما هیچ وقت پاسخی در مورد پرونده فاضل و جواد لاریجانی ندادید؟ محسنی اژه ای: اتفاقا توضیح دادم اما شما سیاسی برداشت کردید.  

 طوفان نیوز: شما گفتید فساد از دوران سازندگی آغاز شده اند. آیا این حقوق های نامتعارف از زمان دولت سازندگی شروع شده یا برای دولت قبل و فعلی است؟ من گفتم که در برخی از مقاطع به دستگاه ها گفته شد می توانید درآمد زایی کنید و برخی از وزاتخانه ها در دولت آقای هاشمی کار اقتصادی کردند. من می گویم که اشرافی گری از آن زمان آغاز شده است.  

خبرگزاری تسنیم: بعد از موضوع فیش های حقوقی گفته شد که داماد رئیس صندوق توسعه ملی که با ایجاد صرافی نقش گسترده ای در بازار ارزی داشتند و مدیرعامل چند نهادهم بودند؟ اطلاعی ندارم و پرونده ای ندارند.

 شرق: روزپنجشنبه عصر پیامکی تهدید آمیز به برخی خبرنگاران ارسال شد. (هرگونه ارتباط و همکاری از طریق ایمیل و سایر وسایل ارتباطی با عناصر خارج از کشور عملی مجرمانه است ضروری است ارتباط خود را قطع نمایید این آخرین اخطار است) آیا پرونده ای تشکیل شده است؟ ما باید تحلیل کنیم. گاهی یک پیامک از شماره ای ناشناس درست است یا غلط؟ اگر این هشدار از مرجع رسمی است نباید خودش را معرفی کند؟ به نظر من نهاد یا فردی بخواهد هشدار دهد آدرس و نشانش را بدهد. به اعتقاد من این پیامک تهدید نیست. اگر آن فرد واقعا با عوامل بیگانه تماس داشته باشد پیامک خوبی است. اگر شکایت کنند رسیدگی خواهد شد.  

اعضای شورای شهر گزارشی به سازمان بازرسی در مورد تخلفات شهرداری تهران ارائه کردند. وضعیت چگونه است؟ بازرسی مکرر پرونده در این خصوص تشکیل شده و برخی احکام قطعی شده و برخی اجراشده است. شهرداری تهران مگر می شود با این حجم کار شکایت نداشته باشد؟! اتفاقا معاون شهردار داشتیم که محکوم شده است.

ایسنا: برخی معتقدند در حمایت از محیط بانان با نقص قانون مواجه هستیم. آیا نیاز به تدوین قانون است؟ از نظر قوانین قضایی مشکل قانونی نداریم اما در قوانین محیط زیست اگر لازم است تعداد محیط بانان بیشتر شده ، جلیقه ضد گلوله داشته باشند، حقوقشان بیشتر شود و یا حمایت های خاص شوند می شود این قانون را تنقیح کرد.  

 روزنامه راه مردم: برخی کانال های تلگرامی با اسم برخی رسانه ها خبر می گذارند. آیا این اقدامات موجب هرج و مرج خبری می شود قوه قضائیه برخورد نمی کند؟ اگر بخواهند به نام صدا و سیما و خبر کانال بزنند خلاف است. اما اگر موجب تشویش اذهان عمومی شود خلاف است و برخورد می شود.  

جارپرس: اخیرا ۵۰۰ کارچاق کن در دادگستری تهران دستگیر شدند. آیا قاضی هم هستند؟ معمولا کارچاق کن ها از قوه قضائیه نیستند. این افراد دلال هستند.

سایت خبری حزب الله: برخی اخبار حکایت دارد که برخی اعضای داعش در ایران دستگیر شدند. اطلاعاتی دارید؟ امروز برخی کشورهای غربی و عربستان رسما اعلام کردند که ایران را نا امن کنند. برای همین گروه های تکفیری را آموزش می دهند وارد ایران شده و فضا را نا امن کنند که تاکنون از سوی سپاه و اطلاعات شناسایی و حدود ۱۲ نفر دستگیر شدند.  

 شبکه خبر: آخرین وضعیت معوقات بانکی در چه وضعیتی است؟ اصرار بر این داریم که بانک مرکزی اجازه ادامه معوقات را ندهد. هرچند دانه درشت ها کم شده اما سرجمع معوقات بانکی کم نشده است. به نظر می رسد مدیران بانک ها آن اهتمام را نداشته باشند در هرحال فردی که این حقوق ها را می گیرد ...!  

ایلنا: در دور اول و دوم انتخابات تخلفاتی رخ داد و وزارت کشور هم گفته پرونده ها را به قوه قضائیه دادند در حالی که پرونده های اصولگرایان دیر تر رسیدگی می شود؟ ادعا یا اثبات با هم فرق دارند. زمان انتخابات حرف زیاد زده می شود یا اصولگرا علیه اصلاح طلب یا برعکس که ثابت نمی شود. یک بار گفتند می دانیم پول مواد مخدر کجا می رود اما ثابت نشد.

 همشهری: در اجرای مجازات های جایگزین آیا قضات توجیه شده اند؟ دستگاه ها چرا همکاری نمی کنند؟ در این خصوص آموزش های مورد نیاز از سوی معاونت منابع انسانی اجرا می شود. چند باری به دستگاه ها نامه زده شده تا متهمان را بپذیرند اما همه دستگاه ها این آمادگی را ندارند.

ایرنا:  در مورد دادگاه ویژه تخلفات زیست محیطی به کجا رسید؟ دادگاه ویژه نمی خواهد بلکه دادگاه معین و خاص می خواهد. نامه را آیت الله آملی لاریجانی به من دادند و من به خانم ابتکار نامه نوشتم و گفتم کجا بیشتر پرونده دارید؟ مثلا در استانی که سالی ۴ پرونده دارد نیاز نیست دادگاه خاص ایجاد شود. خانم ابتکار هم آماری دادند و قرار شد شعباتی را مخصوص رسیدگی به این پرونده ها اختصاص داده شود.  

وقایع اتفاقیه: گفته شد دادستانی آلمان ۲ ایرانی جاسوس را دستگیر کردند. چه اقدامی شده است؟ با آلمان تفاهم نامه قضایی و انتقال محکومین نداریم.  

خبرآنلاین: در جلسه مسئولان قضایی با مقام معظم رهبری موضوع سلامت دستگاه قضایی عنوان شد. آیا عمومی بود یا مصداق داشت؟ در مورد تسریع در پرونده ها هم تاکید داشتند آیا در پرونده هایی مانند سعید مرتضوی و احمدی نژاد تسریع نمی شود؟ حضرت آقا همیشه این تاکیدات را داشتند و ناظر به جنبه خاص نیست و فرمودند مراقب باشید در این دستگاه فرد متخلفی نباشد. ما هم تلاش می کنیم تخلفی رخ ندهد و اگر هم بود برخورد کنیم. یکی از موارد مردم و رهبری تسریع پرونده هاست اما تسریع به لوازمی نیاز دارد که امکان پذیر نیست. گاهی قانون پیچیدگی هایی دارد حتی صحبتی که با رئیس قوه داشتیم گفتند که کارگروهی برای رفع اطاله دادرسی تشکیل بدهیم.  

باشگاه خبرنگاران: پرونده آقای احمدی نژاد به کجا رسید؟ پرونده فردی که نام بردید فراموش نشده است. اما برخی شکایت ها خیلی جزئی است. مثلا فردی گفته رئیس جمهور به شهر ما توهین کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه