English

شکست بزرگ تعزیرات تهران / آقای وزیر این گزارش را بخوانید

طرح ضربتی مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور صبح امروز در اوج بی برنامگی و بی نظمی در کوچه مروی کلید خورد اما در این طرح نه جدیتی دیده شد و نه ضربتی. فقط مسئولان در کوچه قدم می زدند و بیشتر کسبه و مردم محل را شلوغ کرده بودند.

شکست بزرگ تعزیرات تهران / آقای وزیر این گزارش را بخوانید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ، سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران نیروی انتظامی و  بازرسان سازمان بهداشت پس از جلسه ای نفسگیر در هفته گذشته تصمیم گرفتند پارتیزانی وارد بازار مروی شده و به قول خودشان ریشه قاچاق دارو، شیرخشک و بهداشتی را ریشه کن کنند. خلاصه اینکه با پیامک، فکس و دعوت نامه از رسانه های کشور دعوت شد تا صبح روز شنبه همه با هم در بازار مروی تهران حضور بهم رسانند تا ریشه را بکنیم! جالب اینکه روز قبلش خبری از سوی روابط عمومی تعزیرات تهران منتشر شد که ای اهل بازار مروی فردا می آییم ریشه را بکنیم. طرح ضربتی مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور بالاخره از امروز آغاز شود. این طرح ویژه از ساعت ۹ صبح امروز از کوچه مروی کلید خورد اما بیشتر شبیه به شوی تبلیغاتی بود که شرکت کنندگان در آن از اجرایش تا ساعت‌ها خرسند بودند.

وقتی کلید ساز با حکم قفل مغازه ها را باز می کند!

از ساعت ۹ صبح اصحاب رسانه، کسبه و مردم منطقه در کوچه مروی تجمع کرده و با دیدن دوربین‌های تلویزیونی داغ دلشان تازه شد. دوربین‌های خبری بیشتر از آنکه به دنبال اصل سوژه باشند در پی ثبت و ضبط هیجانات مردم و کسبه کوچه مروی بودند. برنامه با تاخیری یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای با حضور مسئولان زیربط آغاز شد و همین تجمع خبرنگاران و کسبه باعثازدحام در کوچه مروی شده بود و حرکت ماموران گشت مشترک و انتظامی را با تاخیر مواجه کرد. کرکره اکثر مغازه ها پایین بود و همین مشکل باعثشد که کلیدسازان دست به کار شده و مغازه هایی که تعطیل بودند با اجازه ماموران باز شوند.

مغازه‌ها یهویی خالی از کالا

با توجه به اخطارهای اولیه که سازمان تعزیزات حکومتی به کسبه محل داده بود، اکثر مغازه ها خالی بود و ویترین های خالی آنها نگاه متعجب همه را به خود جلب می کرد. کره کره‌ها بالا می‌رفتند اما مغازه ها خالی از کالا بودند که نتیجه اطلاع قبلی و فروش با تخفیف ویژه روزهای گذشته بود. درواقع کسبه محل تا وقت داشتند اجناس خود را زیر قیمت فروخته بودند و شب جمعه هم دست به کار شده و باقی اجناس را به جایی دیگر منتقل کرده بودند. برخی مغازه داران بدون نگرانی و دغدغه جلوی مغازه خود ایستاده و به این رفت و آمدها و سروصدای مردم و ماموران نگاه می کردند. البته برخی مغازه داران هم ویترین هایشان را سبک تر کرده و فقط اجناس برچسب دار خود را می فروختند. از یک فروشنده درباره این طرح نسوال کردم که در پاسخ گفت: این طرح در شرایط ما فرقی نکرد چون ما قبلا هم این اجناس را می فروختیم و مشکلی نداشتیم. از وی دلیل خلوتی ویترین مغازه‌اش را سوال کردم که نسبت به قبل تفاوت کرده است اما با نگاهی متعجبانه اعلام کرد: نه اینطور نیست ما قبل از این مسئله هم، اجناس مغازه همین میزان بود، شاید کمی کمتر بوده است. این در حالی بود که بسیاری از مغازه‌هایی که باز بودند فقط اجناس برچسب دارشان را به فروش می‌رساندند و خبری از کالای قاچاق نبود. یکی دیگر از مغازه داران با خونسردی کامل در جواب این سوال که با اجرای این طرح مشکلی ندارید گفت: مشکل داریم چون در این مدت ضرر کردیم و همه کالایمان را با قیمت نازل فروختیم یا به انبار منتقل کردیم. اگر این طرح در این منطقه ادامه داشته باشد همین شغل را در منطقه‌ای دیگر دنبال می‌کنم و به دنبال دردسر هم نمی گردم چون با جدی شدن طرح، دیگر نمی‌توان کاسبی کرد

.درگیری ماموران و مغازه داران

یکی از نقاط ضعف این طرح بی برنامگی و شلوغی بود که هر کدام از مسئولان در گوشه ای از کوچه با دوربینی معرکه راه انداخته بودند و مردم هم با شلوغ کردن اطراف با ماموران نیروی انتظامی درگیر می شدند. همهمه و شلوغی به حدی بود که برای باز کردن کرکره مغازه‌ها درگیری بین ماموران و کسبه پیش امد و مغازه دار برای باز نکردن در مقاومت می کرد و با صدای بلند گفت: کله پزی نیستیم که سر صبح باز کنیم ماه رمضان است و مغازه خالی است. در پاساژ هم مغازه داران ابتدا برای باز کردن مغازه هایشان از خود واکنش نشان دادند اما وقتی ماموران و مسئولان با حضور دوربین های خبری با جدیت شروع به باز کردن درها شدند، مقاومت نکردند و با ماموران همکاری لازم را انجام دادند. در پاساژ مکمل های دارویی و غذایی هم حتی یک جعبه دارو و مکمل دیده نشدو بازرس مخصوص وزارت بهداشت با بررسی مغازه‌های پاساژ اظهار داشت: اگر این مکمل ها و داروها قانونی بودند نباید کلیه مغازه‌های این پاساژ ۴ طبقه خالی باشند. این نشان می‌دهد که این مغازه ها از کالای قاچاق استفاده می‌کردند و هیچ کدام از این مواد برچسب بهداشت نداشتند.

هدف طرح پیشگیری از جرم است

در شلوغی مسئولان که هر کدام با اسکورتی وارد کوچه می شدند و بعد از چند دقیقه دیگر خبری از این افراد نبود، برخی مسئولان با اصرار خبرنگاران در مورد این طرح صحبت کردند. مدیرکل نظارت، هماهنگی و گشت های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص این طرح گفت: در ماه‌های گذشته، جلسات متعددی برگزار شد و پس از انجام کارهای کارشناسی، مراتب به منظور اجرای طرح طی دستور‌العملی به ادارات کل تعزیرات حکومتی در سراسر کشور اعلام شد. محمدحسن سرابیان افزود: در این طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از جمله دارو، مکمل‌های دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی در دستور کار قرار دارد، این طرح از امروز در تهران در بازار ناصرخسرو و کوچه مروی عملیاتی شده است. وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از وقوع جرم است، هدف برخورد و تشکیل پرونده نیست و بر همین اساس از یک ماه پیش از طریق تشکیل جلسه با فروشندگان و نصب بنر و توزیع بروشور، اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت، لذا چنانچه تخلفی مشاهده شود با توجه به اینکه آگاهی‌های لازم به فروشندگان این بازار داده شده، به شدت با متخلفین برخورد می‌شود. سرابیان گفت: پرونده‌ها در حدود قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر حسب ماده ۴۴ این قانون در دادسرا و سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود. مدیرکل نظارت، هماهنگی و گشت های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در مورد برخورد با قاچاقچیان عمده اظهار داشت: طرح ما در سراسر کشور اجرا شده است و عمده‌فروش یا خرده‌فروش برایمان فرقی نمی‌کند و با همه متخلفین برخورد می‌کنیم. وی با اشاره به بسته یا خالی بودن برخی مغازه‌ها افزود: این کار ایرادی ندارد زیرا از فردا پایگاه گشت مشترک تعزیرات در این منطقه برپا می‌شود و این طرح ادامه خواهد داشت و هر چند روز که بخواهند می‌توانند مغازه‌هایشان را ببندند یا خالی کنند. سرابیان ادامه داد: اجناسی که برچسب دارد، توسط کارشاسان اداره بهداشت بررسی می‌شود و چنانچه برچسب‌ها قانونی و اعتبار داشته باشد، مشکلی نخواهد اما اگر برچسب‌ها اعتبار نداشته باشد، پس از تشکیل پرونده با متخلفین برخورد می‌شود. طرح ضربتی قاچاق سلامت محور بدون نظم و برنامه برگزار شد و تا ساعت ۱۲ ظهر مردم دسته به دسته دور مسئولان جمع می‌شدند و اعتراض شان را با صدای بلند بیان می کردند. صداهایی که همه مردم را به خود جلب می کرد و بر این بی نظمی می‌افزود. باید دید در روزها و هفته های آینده این طرح چقدر موفق خواهد بود و  کسبه ای که یکپارچه اعتراض بودند در مقابل این طرح چقدر می توانند مقاومت کنند و نتیجه طرح چه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه