English

اینجا جزیره ای نا شناخته است؛

آیا باغ پرندگان تهران موفق بوده است؟

باغ پرندگان تهران، زیبا، رویایی، آرام است اما با استاندارها فاصله زیادی دارد و می توان روزی شاهد بود که این باغ به منطقه توریستی و نماد پایتخت تبدیل شود.

آیا باغ پرندگان تهران موفق بوده است؟

خبرگزاری موج؛ گروه جامعه: ساعت حدود ۱۷ عصر، بزرگراه شهید بابایی و تابلوی راهنمای باغ پرندگان … تصور شما قبل از ورود به باغ پرندگان این است که در این مکان با انواع و اقسام پرندگان آشنا شده و پرندگانی را که تاکنون از نزدیک ندیده اید مشاهده کنید.

اما… آیا تصورات شما از این باغ به واقعیت می پیوندند؟! خیابان روبروی درب اصلی باغ پرندگان پارک ممنوع است و مجبور هستید خودرو را در ۲ پارکینگ جانمایی شده پارک کرده و با خودروهای ون خود را به درب اصلی باغ برسانید که مسافتی حدود ۵۰۰ متر است.

ورودی درب اصلی باغ پرندگان تهران دو مجسمه بزرگ شیر سنگی نصب شده که انگار می خواهید وارد باغ وحش شوید؟! بلیط هر نفر ۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ تومان هم برای استفاده از خودروی ون در داخل باغ از شما اخذ می شود.

پس از ورود به باغ به دلیل مسافت زیاد و سربالایی مجبورید سوار خودرو ون شده و خود را به درب ورودی دوم باغ برسانید. مامور بلیط از شما بلیط ها را گرفته و وارد باغ پرندگان تهران می شوید. یک حوض زیبا با فواره که روی آن یک شاهین نشسته به شما خوش آمد می گوید.

اما هیچ فردی بعنوان راهنما نیست تا شما را با قسمتهای مختلف باغ آشنا کند. حتی بروشور و نقشه راه هم ندارید و مجبورید آنقدر در خیابان های باغ پیچ در پیچ بروید تا خودتان راه خودتان را پیدا کنید.

برخی تابلوهای باغ رنگ و رو رفته و برخی هم به دلیل کاغذی بودن از بین رفته است با این حال تابلوهای فلزی شما را به سمت زمین بازی کودکان، پرندگان گرمسیری، پرورش شتر مرغ و غیره راهنمایی می کند.

فضای باغ با انواع گل های میخک و رز و بوته های شمشاد و درختان کاج پوشانده شده و تمام طول مسیر برای تردد سنگ فرش و محل مناسبی برای عبور معلولان و جانبازان طراحی شده است.

اما خبری از کیوسک های عرضه خوراکی های مجاز، نوشیدنی و یا حتی عکاسی نیست و گوش شیطون کر فعلا این باغ بکر بکر است. در این باغ درست کردن قلیان و گرم کردن غذا ممنوع بوده اما آلاچیق برای دورهمی محیا است. شاید بتوان گفت که باغ پرندگان بیشتر شبیه باغ است تا باغ پرندگان چون در بخش نمایش پرندگان ضعیف بوده است اما می توان آن را از نظر آرامش، فضای سبز، تنوع و آب و هوا برترین و بهترین باغ و پارک در شهر تهران نامید.

با این حال بخش پرندگان باغ هم برای خودش حال و هوایی دارد. در ابتدای ورودی باغ ابتدا با پرندگان بومی مانند انواع کبوتر آشنا می شویم که متاسفانه قفس هایی که برای آنها ایجاد شده بیشتر به قفس فروشندگان پرنده در بازار پرندگان است تا باغ پرندگان!

اما قفس پرندگان شکاری استاندارد و زیبا بود. در انتهای باغ هم شهروندان می توانند از نزدیک در برکه ای که ایجاد شده با انواع مرغابی، قو، پلیکان و درنا آشنا شوند و فضای بسیار زیبایی برای عکاسی است. ورود به بخش طاوس ها و کبک ها هم جالب است و می توانید از فاصله بسیار نزدیک و حتی بدون قفس با طاوس ها عکس بگیرید و پس از آن وارد بخش پرورش پرندگان می شوید که محیطی بسته بوده و ورود به آن ممنوع است. اما در زمین شترمرغ ها می توان از نزدیک زندگی این پرندگان خوشمزه و البته غول پیکر را مشاهده کرد.

شاید زیباترین و البته پر هزینه ترین بخش باغ پرندگان تهران سالن پرندگان گرمسیری باشد که شهروندان می توانند با انواع طوطی ها، پرندگان بهشتی و سایر پرندگان استوایی و آفریقایی آشنا شوند. ناگفته نماند که قفس زیبای جغدها هم دیدنی است.

استفاده از مبلمان چوبی در طول مسیر، آب سردکن و نظافت محیط هرچند خوب است اما حضور کارگران غیرمتخصص جای نقد دارد. فکر کنید در حال تماشای پرندگان هستید و کارگری به شما می گوید ببخشید حق ندارید با دوربین عکاسی عکس بگیرید؟! جمله ای که در مکان های ترویستی خنده دار است چون مردم برای عکس و استفاده از محیط سفر می کنند! یا اینکه کارگری آنقدر به خانواده شما خیره می شود که شما از رو می روید! همچنین مکانی برای چایخانه، قهوه خانه، اتاق خنک، اتاق کودک و غیره هم ندیدیم هرچند مسئولان این باغ گفتند در حال احیای این مکان ها هستیم.

با این حال باغ پرندگان تهران فعلا بکر بکر است و خدا کند همینطور بماند اما به دلیل محیط مناسب و آرام مکان خوبی برای حضور دانش آموزان، جانبازان، معلولان، خبرنگاران، هنرمندان و بسیاری از اقشار جامعه هم برای تفریح و هم تشکیل جلسات و قرارمدارها می تواند باشد. خودم هم تصمیم گرفتم مصاحبه هایم را در این باغ انجام دهم…

بر اساس این گزارش می طلبد که شهرداری تهران و بخش خصوصی و مدیران این باغ در استانداردسازی و تبدیل این باغ بزرگ و زیبا به منطقه ای توریستی و بین المللی همت بیشتری داشته باشند تا از این وضعیت ابتدایی به مدرن و استاندارد تبدیل شود. قطعا این باغ می تواند میزبان مهمانان و سرمایه گذاران خارجی بوده و حتی جای خود را در میان نمادهایی مانند برج میلاد و پل طبیعت باز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه