English

علی باقرزاده:

سازمان سواد آموزی با جدیت به دنبال حق و حقوق آموزش دهندگان است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان سواد آموزی با جدیت به دنبال حق و حقوق آموزش دهندگان است و آیین‌نامه اجرایی استخدام آموزش‌دهندگان در حال تدوین است.

سازمان سواد آموزی با جدیت به دنبال حق و حقوق آموزش دهندگان است

به گزارش خبرگزاری موج، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در سفر به استان فارس و در جمع آموزش‌دهندگان استان فارس، اظهار کرد: نقش و مسؤولیتی که  در سواد‌آموزی پذیرفته‌ایم، در حوزه آموزش غیررسمی است؛ جایی که زمان و مکان برای جذب و آموزش سواد آموزان باید حداکثر انعطاف را داشته باشد.

وی افزود: ارزشیابی نیز در سوادآموزی از جنس درونی است و این سواد آموز است که باید تأیید کند که این آموزش موجب بهبود زندگی او شده است یا خیر.

باقرزاده با اشاره به برگزای یک دوره آموزش غیر حضوری با مشارکت جهاد دانشگاهی برای آموزش‌دهندگان سراسر کشور، گفت: همه آموزش دهندگان ملزم به شرکت در این آزمون بوده‌اند و عدم شرکت در آن موجب حذف آنها از چرخه  همکاری با سوادآموزی و نداشتن مجوز تشکیل کلاس در سال 97 شده است.

وی تأکید کرد: هیچ رابطه استخدامی بین این آزمون و استخدام آموزش دهندگان وجود ندارد و این آزمون تنها یک دوره آموزشی ویژه آموزش دهندگان فعال بوده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: آموزش دهندگانی که طی سال‌های 94 تا 96 کلاس تشکیل نداده‌اند یا سن آنها از 55 سال بالاتر است و همچنین افرادی که مدرک دانشگاهی ندارند و یا در آزمون جهاد دانشگاهی قبول نشده‌اند، در سال 97 از ادامه همکاری آنها جلوگیری شده است و غیر فعال شده‌اند اما اگر این افراد بر اساس مصوبه مجلس، شرایط لازم برای استخدام را داشته باشند، این امر هیچ محدودیتی برای به‌کارگیری آنها ایجاد نخواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش آموزش دهندگان در مورد بیمه گفت: بیمه حق شماست و جدا از شرایط پرداخت حق بیمه در سنوات قبل که به اشکال مختلف پرداخت می‌شد، از ابتدای سال 97 آموزش و پرورش موظف به پرداخت حق بیمه آموزش‌دهندگانی که کلاس تشکیل داده‌اند ، به تعداد افراد تحت پوشش به مدت 5 ماه در سال و هر ما 21 روز شده است.

باقرزاده اضافه کرد: هیچ رابطه‌ای بین بیمه آموزش‌دهندگان و استخدام و تبدیل وضعیت آنها وجود ندارد و استخدام تنها بر اساس شرایط مندرج در قانون انجام می‌شود.

وی از امکان نظارت دقیق بر وضعیت سواد آموزان ثبت نام شده از ابتدای سال 97 خبر داد و گفت: هم اکنون به صورت مکانیزه  قادر به تفکیک سواد آموزان و تشخصی افراد با سواد ثبت‌نام شده در سامانه سواد آموزی هستیم و در صورت برخورد با اینگونه موارد، ضمن حذف این افراد از لیست سوادآموزان، در صورت تخلف آموزش دهنده، با آنها نیز برخورد قانونی خواهد شد و از تشکیل کلاس  توسط آنها جلوگیری می‌شود.

 رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا کنون سه گروه آموزش دهنده وجود داشته است که یک گروه داوطلب همکاری با سواد‌آموزی بودند که بین سال‌های 58 تا 65 با سواد آموزی همکاری داشته‌اند؛ گروه دوم که از سال 65 تا 90 و همزمان با تأسیس سازمان سواد‌آموزی به عنوان آموزشیار بر اساس آزمون و گزینش جذب شده و با سازمان همکاری کرده‌اند و اما از سال 90  بر اساس قانون، سازمان از به‌کارگیری اشخاص حقیقی منع شد و طرف قرار داد ما شرکت و مؤسسه‌های مختلف غیردولتی شدند که ما به صورت برون سپاری از آنها خرید خدمت انجام دادیم و دسته سوم هستند.

وی با اشاره به شرایط تبدیل وضعیت و استخدام آموزش‌دهندگان، گفت: با قانون‌گذاری مجلس در سال 95، آموزش و پرورش در صورت کمبود شدید نیروی انسانی، مجوز به‌کار گیری افراد را در رشته و جنسیت‌های مورد نیاز خود به ضرورت حق التدریس از چهار گروه دریافت کرد.

باقرزاده افزود: این چهار گروه شامل مربی پیش دبستانی، حق التدریس و شرکتی‌های فعال قبل از سال 91 و همچنین آموزش دهندگان تجمیعی سواد آموزی هستند که به شرط پوشش دو سواد آموز به بالا قبل از سال 92  فعالیت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در قانون جدید که در مهر 97 به تصویب رسید ، نحوه استخدام آنها تعیین تکلیف شد و بر اساس این قانون، آموزش دهندگان پس از شرکت در آزمون و کسب حد نصاب لازم و گذارندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان امکان فعالیت به عنوان معلم را خواهند داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «آیین نامه اجرایی این طرح در دست تدوین است و با تصویب آن در مجلس امکان اجرایی پیدا می‌کند»، افزود: شرط رشته تحصیلی، جنسیت، مدرک تحصیلی، سن و سنوات خدمت از مهم‌ترین شرایطی است که در تبدیل وضعیت و استخدام آموزش دهندگان لحاظ خواهد شد.

وی خطاب به آموزش دهندگان گفت: بدانید که سازمان سواد آموزی با جدیت به دنبال حق و حقوق شما است و در این مورد به هیچ عنوان کوتاهی نخواهد کرد و در این زمینه  باید به ما اطمینان داشته و ما را وکیل خود بدانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه