English

علی نیازی تشریح کرد؛

۵۰۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری خط ۶ مترو نیاز است/واگذاری خط ۶ مترو به بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران گفت: برای بهره برداری خط 6 به 5000میلیارد تومان اعتبار نیاز است و شرکت بهره برداری مترو به دلیل تورم نیروی انسانی و مشکلات دیگر یک شرکت زیان ده است و می‌توانیم یک خط مترو را به عنوان نمونه واگذار کنیم.

5000 میلیارد تومان برای بهره برداری خط 6 مترو نیاز است/واگذاری خط 6 مترو به بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری موج، علی نیازی صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های اولین اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: در یک سال اخیر مجموعه شورا و شهرداری تاکید زیادی بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از دو سوم بودجه سالیانه شهرداری نقد و یک سوم غیر نقد است، تصریح کرد: این در حالیست که نزدیک به دو سوم بودجه شهرداری برای مسئله نگهداشت صرف می‌شود و منابع غیرنقد نیز برای توسعه شهر باقی می‌مانند و این در حالیست که می‌توانیم با جذب مشارکت بخش خصوصی نگهداشت را کاهش دهیم. مثلا در نگهداری فضای سبز و مسئله پسماند می‌توان کارهای خوبی را با کمک بخش خصوصی انجام داد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش توسعه شهر نیز می‌توانیم از کمک بخش خصوصی بهره ببریم، گفت: در بدترین شرایط نیز نباید توسعه شهرها متوقف شود و شهر موجود زنده‌ای است که باید به روز رسانی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به دلیل ضعف در تامین مالی به سرعت پیش نمی‌روند و تنها راهکار استفاده از بخش خصوصی است، گفت: در سنوات گذشته بیشتر پروژه‌های مشارکتی شهرداری در حوزه ساخت و ساز بوده است؛ اما حالا در دوره مدیریت جدید سعی کرده‌ایم پروژه‌های متفاوتی را در حوزه‌های مختلف ارائه کنیم و بر همین اساس اولین اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر تهران روز دوشنبه 26 آذر ماه در هتل آزادی برگزار می‌شود تا ظرفیت‌های سرمایه گذاری در شهر تهران برای جذب مشارکت بخش خصوصی به آنها معرفی خواهد شد.

نیازی با بیان اینکه 40 پروژه شهری به ارزش 4000 میلیارد تومان به بخش خصوصی معرفی می‌شود، گفت: پروژه‌هایی همچون تولید برق از زباله، ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس، اجرای فاز دوم بیمارستان آتیه، ساخت مرکز تجاری در منطقه 5، مجتمع فرهنگی منطقه 12 و ... از جمله پروژه‌های معرفی شده در این همایش خواهند بود.

وی با بیان اینکه این همایش با همکاری اتاق بازرگانی و کانون نهادهای سرمایه گذاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: رایزن‌های اقتصادی سفارت‌های مقیم تهران در این همایش حضور دارند تا نسبت به شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه عمده پروژه‌هایی که پیشنهاد می‌شود در حوزه حمل و نقل، گردشگری، پسماند و طرح‌های محیط زیستی و فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد، گفت: معتقدیم حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی که تحریم‌ها نیز زیاد شده است پروژه‌های شهری به خصوص در شهر تهران جذابیت‌های خاص خود را دارد. چرا که جمعیت تهران حتی از بسیاری از کشورهای همسایه بیشتر است و تهران بازار بالقوه‌ای دارد که درآمد تهرانی‌ها از متوسط درآمد کشور بالاتر است و به همین دلیل همواره سرمایه گذاری در تهران برای سرمایه گذاران جذاب است.

وی با بیان اینکه بر اساس بودجه 97 سازمان مشارکت‌ها می‌تواند تا سقف 3000 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشد، افزود: تا کنون قراردادهایی به ارزش 1800 میلیارد تومان با سرمایه گذاران داخلی و خارجی منعقد شده و هنوز 1200 میلیارد تومان دیگر اجازه سرمایه گذاری داریم که البته ممکن است در این اجلاس با استقبال زیادی برای سرمایه گذاری مواجه شویم که می‌توانیم با ارائه لایحه‌ای به شورا سقف مجازمان را افزایش دهیم و جای نگرانی نیست.

نیازی در مورد پروژه‌های منعقد شده در طول یک سال اخیر، به بحث زباله‌های تهران اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که زباله‌های تهران در آرادکوه دفن می‌شود که بر اثر ازدحام زباله‌ها گاز متان زیادی متساعد می‌شود که با یک سرمایه گذار خارجی قرارداد بستیم تا از این گاز متان برق تولید کند که برق 40 مگاواتی تولید خواهد شد.

واگذاری، تجهیز و بهره برداری از خط 6 مترو

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که در حوزه حمل و نقل در اجلاس پیش رو معرفی می‌شود موضوع ماشین‌های اشتراکی است که پلاک آنها قابل تردد در محدوده طرح ترافیک است، گفت: در اغلب شهرها ماشین‌های کوچک برقی یا ماشین‌های کوچکی که آلایندگی آنها کم است از طریق یک اپلیکیشن فعال می‌شوند و می‌توانیم در تهران نیز این پروژه را اجرایی کنیم و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که معرف می‌شود نزدیکترین خودرو را پیدا کرده و بعد از استفاده در مقصد رها کنند و هزینه آن نیز از حساب کاربری آنها کسر می‌شود که البته این پروژه در اجلاس پیش رو معرفی می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های معرفی شده در اجلاس پیش رو تجهیز و بهره برداری از خط 6 مترو است که سرمایه گذار می‌تواند تجهیز و بهره برداری از آن را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینک خط 6 مترو آماده است و چرا خود شهرداری این خط مترو را مورد بهره برداری قرار نمی‌دهد، گفت: فکر نکنید که این خط آماده است بلکه باید 5000 میلیارد تومان هزینه شود تا این خط وارد مدار بهره برداری قرار گیرد و شرکت بهره برداری مترو به دلیل تورم نیروی انسانی و مشکلات دیگر یک شرکت زیان ده است و می‌توانیم یک خط مترو را به عنوان نمونه واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته مدل سرمایه گذاری شهرداری، کارفرمایی بوده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته شهرداری منابعی را از بانک‌ها استقراض می‌کرده و به صورت کارفرما پروژه‌ها را پیش می‌برده است اما این مدل کارفرمایی شهرداری منجر به تولید و افزایش بدهی‌های زیادی شده که هر روز بیشتر می‌شود؛ اما می‌توانیم روش دیگری را در قالب جذب مشارکت عمومی – خصوصی که در دنیا نیز مرسوم است پیش ببریم. یعنی امکانات و فرصت‌ها را به بخش خصوصی معرفی کنیم و آنها نیز با هوش اجتماعی خود تصمیم گیری کنند.

نیازی با بیان اینکه شهرداری تهران پروژه‌های متنوعی دارد که آنها را در معرض دید سرمایه گذاران قرار می‌دهد، گفت: یکی از پروژه‌هایی که به بخش خصوصی معرفی می‌شود افتتاح پل اتصال دریاچه شهدای خلیج فارس به پارک چیتگر است که مسابقه طراحی آن نیز برگزار شده و به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری می‌توان از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری موج، در ادامه سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری نیز با بیان اینکه طی سال‌های گذشته مدل سرمایه گذاری شهرداری مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: نوع سرمایه گذاری در پروژه‌های آتی اساسا با روش تامین مالی قدیم فرق دارد و در پروژه‌هایی که با بخش خصوصی مشارکت می‌شود دوگانه ریسک – بازده را مورد تاکید قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه باید مدل سرمایه گذاری مشارکت بخش عمومی – خصوصی (ppp) را در پروژه‌های شهر تهران پیگیری کنیم و این یک الزام است، گفت: قطعا ما در آینده با نوع جدیدی از پروژه‌هایی مواجه می‌شویم که استفاده از آنها یک الزام است و باید زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه