English

محمد سالاری عنوان کرد

احیای بافت های فرسوده تهران نیازمند بسته های تشویقی دولت است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: موضوع نوسازی بافت های فرسوده که امروزه از آن تحت عنوان بازآفرینی شهری یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری و دولت فعلی است.

احیای بافت های فرسوده تهران نیازمند بسته های تشویقی دولت است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد سالاری در حاشیه بازدید از پروژه شهید قدیانی در منطقه ۱۷ و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع نوسازی بافت های فرسوده که امروزه از آن تحت عنوان بازآفرینی شهری یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری و دولت فعلی است. این یک فرصت تاریخی است که ما با مشارکت تمام نهادهای ذی مدخل که در فرایند احیای بافت فرسوده باید مشارکت داشته باشند و همچنین با مشارکت بخش خصوصی احیای بافت‌های فرسوده را به یک جنبش تبدیل کنیم.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در سطح تهران زمانی احیا می شود که دولت بتواند بسته های تشویقی مناسب ارائه دهد. همانگونه که شهرداری بدون دریافت مبلغی پروانه ساختمانی صادر می کند، سازمان های مرتبط با آب، گاز و ... نیز می‌توانند در اختصاص انشعابات عمل کنند. همچنین بانک ها نیز با اعطای تسهیلات طولانی مدت و کم بهره می توانند در این فرایند موثر باشد.

وی با بیان اینکه ما باید شیوه مداخله را تعریف کنیم، گفت: اختلافی که در گذشته میان رئیس جمهور و مدیریت شهری وجود داشت اکنون اصلاح شده و ستاد بازآفرینی تعیین شده که با پیگیری کار توسط آن می توانیم احیای بافت های فرسوده را به یک جنبش تبدیل کنیم. البته رسانه ها نیز در این فرآیند می‌توانند کمک‌کننده باشند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که توسعه گرها، سرمایه گذاران و مالکان نسبت به احیای بافت‌های فرسوده راغب نیستند. تامین سرانه‌های خدماتی و ایجاد محرک‌هایی برای توسعه می تواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی شود و آنگاه خریداران از احیای بافت‌های فرسوده استقبال خواهند کرد.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تأکید کرد: به عنوان شورای شهر باید در سیاست‌گذاری های خود یک تغییر استراتژی ایجاد کنیم. باید در بارگذاری هایی که به صورت افراطی در برخی مناطق داده شده و تراکم شان را نسبت به ظرفیت آنها بالا برد محرک هایی برای توسعه ایجاد کنیم. اساساً احیای بافت فرسوده با کندی و سرعت پایین اتفاق می‌افتد؛ به این دلیل که بدون مشارکت مجموعه‌ای از سازمان‌ها و نهادها نمی‌توان نسبت به احیای بافت های فرسوده اقدام کرد. همچنین شهرداری با توجه به وضعیت درآمد بحرانی خود نمی‌تواند املاک را تملک کرده و تبدیل به پارک کند؛ بنابراین ما باید کارها را با مشارکت سرمایه گذاران انجام دهیم و اگر نتوانیم این موضوعات را به باور عمومی تبدیل کنیم کار به درستی پیش نمی‌رود. اکنون در بین نهادها و مردم این باور در حال نهادینه شدن است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی