English

حریرچی در پاسخ به موج:

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار ارز به مکمل ها از مبادی رسمی/مکمل ها ارز دولتی دریافت نمی کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مکمل ها ارز دولتی دریافت نمی کنند، اظهار کرد: ۹۵ درصد مصرف مکمل ها غیر ضروری است و سود بالایی دارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز به واردات مکمل از مبادی رسمی اختصاص می یابد.

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار ارز به مکمل ها از مبادی رسمی/مکمل ها ارز دولتی دریافت نمی کنند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری موج، ایرج حریرچی در نشست خبری در پاسخ به پرسش موج مبنی بر وضعیت مکمل ها در داروخانه ها و ارز اختصاص یافته، گفت: بازار مکمل ها بازار واضح در حوزه تقاضای القایی برای مصرف است و بیش از ۹۵ درصد بازار مصرف مکمل ها مورد نیاز مردم نیست.

وی خاطر نشان کرد: تقلب و قاچاق در مکمل ها وجود دارد و بازار مکمل ها مصداق تقاضای القایی است و سود خوبی دارد‌ و از سوی برخی پزشکان هم به صورت غیر ضروری تجویز می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در دوره های گذشته مکمل ها حتی ارز دولتی هم دریافت می کردند و امروز عمده مکمل ها قاچاق و غیر قانونی هستند و تعداد معدودی در داخل مجوز تولید گرفتند و تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هم ارز در این حوزه گردش داشت و امروز از مبادی رسمی تا ۵۰۰ میلیون دلار به واردات مکمل ها اختصاص می یابد و این ارز دولتی نیست.

حریرچی خاطر نشان کرد: عمده قاچاق موجود در اماکن غیر قانونی است و با آنها برخورد می شود.

توصیه به تجویز داروهای گیاهی

وی همچنین در خصوص تشکیل داروخانه های گیاهی نیز بیان کرد: ترجیح دنیا به سمت درمان های گیاهی و جایگزین است به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن این درمان ها مورد اقبال است و در کشور ما لزوما درمان های گیاهی ارزان تر نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه باید به ترجیح مردم در درمان احترام گذاشت، افزود: ما طبق توصیه‌های سازمان جهانی و طی ایرانی از درمان های گیاهی حمایت می کنیم و باید بین گیاهان دارویی و داروهایی با منشاء گیاهی و محصولات گیاهی تفکیک قائل شد.

حریرچی در همین رابطه بیان کرد: بهتر است داروهای گیاهی در مراکز شناسنامه دار عرضه شود و برخی پیشنهاد داروخانه گیاهی دادند و برخی داشتن داروخانه ترکیبی را پیشنهاد دادند.

وی همچنین از صدور مجوز داروهای گیاهی خبر داد و گفت: با توجه به اقلیم ایران و تولید ایرانی لازم است از این ظرفیت استفاده شود و به تجویز داروهای گیاهی توصیه می شود.

۷ درصد حداقل دریافتی وزارت کار مبنای بودجه بیمه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به ۴۶۰ هزار نفر کارکنان بهداشت و درمان پرداخت و در رابطه با بیمه سلامت ادامه داد: علاوه بر کارکنان دولت باید تمهیداتی پیش بینی کنیم که افراد بیشتری را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهیم.

حریرچی به بودجه خطی بیمه سلامت تا پیش از برنامه پنجم توسعه اشاره و عنوان کرد: مقرر است بودجه سازمان بیمه سلامت بر مبنای ۷ درصد حداقل دریافتی وزارت کار باشد و هم اکنون ۲۳ میلیون روستایی بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش بیمه سلامت هستند‌.

وی تاکید کرد: دولت برای حمایت از بیمه سلامت بودجه را در نظر می گیرد تا بیمه سلامت مخدوش نشود و یک درصد تراکنش های مالیات بر ارزش افزوده بدون سقف به بیمه سلامت اختصاص می یابد و بر اساس هدفمندی یارانه ها ۱۹ درصد بودجه به بیمه سلامت اختصاص می یابد.

ممنوعیت تفاوت ۳۰ درصدی قیمت داروهای برند ژنریک و ژنریک

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بودجه سلامت اظهار کرد: در تحریم ها دولت برای بیماران خاص ردیف و منابع خاص را پیش بینی می کند.

حریرچی در الزام قانونی استفاده از داروهای ژنریک بیان کرد: تجویز دارویی که غیر ژنریک است ممنوع نیست و برخی از شرکت های دارویی سعی می کنند در روش توزیع دارو را منحصر به این داروها کنند. 

وی ادامه داد: دولت مکلف به حمایت از داروهای ژنریک غیر برند است و البته گاهی پزشکی داروی ژنریک را تجویز می کند و داروخانه داروی برند ژنریک تحویل می دهد و جهت اصلاح این مهم نظارت افزایش پیدا کرده و حداکثر تفاوت قیمت برند ژنریک و ژنریک باید ۳۰ درصد باشد.

بیمارستان امام خمینی کرج دولتی نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اعتصاب کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج توضیح داد: اکثر افراد تصور می کنند این بیمارستان دولتی است و شبکه های ماهواره ای هر روز عظمت آن را ارتقاء می دهند و البته یکی از بیمارستان های قدیمی کرج است و بخش هایی از سهام آن فروخته شده است و از نظر اقتصادی باید امکان تامین هزینه ها را با تعداد قابل توجه کارکنان داشته باشد.

حریرچی افزود: دانشگاه علوم پزشکی البرز در دوره های مختلف راهکارهایی برای این بیمارستان مطرح کرده و عملیاتی نشده است و سعی می کنیم کمک کنیم تا مشکلات آن رفع شود و بیمارستان خصوصی است و دولتی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تورم سلامت در سال ۹۷ گفت: در نتیجه سیاست گذاری وزارت بهداشت، دولت، جامعه پزشکی و ارائه دهندگان خدمات برای اولین بار تورم سلامت از تورم عمومی کم بود و البته معمولا تورم سلامت از تورم عمومی بیشتر بوده است.

نقشه آمریکا در تحریم دارو را نقش بر آب کردیم

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد اظهارات سفیر سوئیس مبنی بر ایجاد خطوط ارتباطی دارویی گفت: برخی از کشورها بیان کردند و بر اساس دروغ گویی آمریکا و کارشکنی که می گویند دارو مشمول تحریم نیست و این در حالی است که داروها به کشورهای تحریم شده تعلق نمی گیرد و ما در حوزه دارو و پزشکی نقشه های آنها را نقش بر آب کردیم و امروز ۶ دارو را رونمایی کردیم.

حریرچی افزود: چند هفته قبل هم چند داروی ضد سرطان را رونمایی کردیم و در تولید دارو به تامین اقلام مورد نیاز کشور موفق هستیم.

رویکرد وزارت بهداشت معطوف به پیشگیری از معلولیت

وی در رابطه با حمایت از معلولین به مناسبت هفته معلولین گفت: اقدامات ما بیشتر معطوف با پیشگیری است و از طریق غربالگری و با ارائه سمعک و ویلچر حمایت می کنیم و از طریق سازمان بهزیستی حمایت های معلولین انجام می شود.

آموزش ۵۲۰ هزار نفر در دوران بارداری و زایمان بدون درد

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در مورد دریافت هزینه زایمان طبیعی در روستاها که مورد پرسش خبرنگاری بود، تاکید کرد: زایمان طبیعی رایگان است و گزارش دهند.

حریرچی در رابطه با تقاضای زایمان از شهرستان ها در تهران گفت: عموم زایمان ها به این شکل به دلیل تصور اشتباه انجام می شود و عمده بیمارستان های خصوصی افراد را به زایمان سزارین تشویق می کنند.

وی تصریح کرد: اگر نیاز به بستری بیشتر و با تجهیزات nicu باشد هزینه ها بالا می رود در حالیکه در بیمارستان های دولتی شهرستان ها تجهیز به nicu هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در همین رابطه تاکید کرد: ۹۰ درصد بیمارستان های دولتی جدید التأسیس از ۷۵ درصد بیمارستان های خصوصی از نظر هتلینگ و تجهیزات کیفی تر است.

حریرچی به احترام قانونی در طرح تحول سلامت به مادران جوان اشاره کرد و گفت: امکان زایمان در اتاق های خصوصی در ۲ هزار اتاق بیمارستانی فراهم شده و اتاق های تک نفره جز شیک ترین تخت های دولتی و خصوصی است و کادر درمانی باید تلاش کنند که زایمان بدون درد را انجام دهند. 

وی در رابطه با زایمان بدون درد به آموزش های حین بارداری اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵۲۰ هزار نفر آموزش های ویژه بارداری را گذراندند و ۴۹.۶ زایمان سزارین است و مابقی زایمان طبیعی است و سال گذشته یک میلیون و ۴۸۷ زایمان صورت گرفت و کمترین عوارض تولد در دنیا را داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه