English

در گفتگو با موج مطرح شد:

سیر نزولی آسیب های اجتماعی با کاهش خط فقر/۱۸ عامل موثر در بروز پدیده طلاق

استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه عوامل متعددی در بروز پدیده های اجتماعی نقش دارند، عنوان کرد: طلاق 17 و یا 18 عامل در شکل گیری دارد و هر چه عاملی چون فقر کاهش یابد دیگر آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد.

سیر نزولی آسیب های اجتماعی با کاهش خط فقر/18 عامل موثر در بروز پدیده طلاق

امان الله قرایی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با طرح موضوع میدان نیرو بیان کرد: این میدان میدان زندگی است و اصل این تئوری متعلق به لنین است و مشخص می کند که آسیب های اجتماعی یک پدیده تام است.

وی ادامه داد: چندین عامل درباره یک پدیده موثر است و این بر اساس نظریه مارسل موس است که در ابتدا پدیده های اجتماعی تام را مطرح کردند و دیگر جامعه شناسان آنها را بررسی کردند.

این استاد جامعه شناسی خاطر نشان کرد: یکی از پدیده های قابل طرح در جامعه شناسی، میدان نیرو یا میدان زندگی است و فضای حیاتی است  که هر کدام از ما در آن قرار داریم و ما نیروهایی را می فرستیم و واکنش هایی را دریافت می کنیم.

قرایی مقدم با ذکر مثالی عنوان کرد: در پدیده ای چون آسیب های اجتماعی، نیروهایی هستند مانند پدر، خانواده، اعتقادات دینی عوامل موثر هستند و در این تئوری می توان انواع آسیب های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و دیگر موارد را مورد بررسی قرار داد.

وی تصریح کرد: هر پدیده ای در این نظریه قابل بررسی بر اساس انواع عوامل است مانند خانواده، محیط زندگی، محل تحصیل، موقعیت اجتماعی، موقعیت شغلی، محیط دوستان و همسالان، رسانه های جمعی، کمبود اوقات فراغت، بد سرپرستی، بی سرپرستی و انواع عوامل می تواند در بروز یک پدیده همچون آسیب کودکان تاثیر خود را بر جای بگذارد.

این استاد جامعه شناسی تاکید کرد: بر اساس تئوری میدان زندگی، سال ها تحقیق بر روی پدیده های اجتماعی را انجام دادیم و به نتایج مثبت رسیدیم و نمی توان گفت که پدیده طلاق یک عامل دارد بلکه 18 عامل دارد.

قرایی مقدم همچنین عنوان کرد: نیروهای انگیزنده هستند در میدان زندگی و یک نیروهای بازدارنده در این جریان قرار دارند مانند آنکه در یک پدیده ای چون طلاق نیروهای انگیزنده و بازدارنده مدام در حال جدال هستند و بر یکدیگر تاثیر دارند و هر کدام از این نیروها نتیجه عوامل و مولفه هایی در این میدان شکل می گیرد.

وی ادامه داد: در مورد بسیاری از جرائم انگیزه شکل گیری جزم به دلایل متعدد وجود دارد اما نیروهای بازدارنده همچون مجازات و جریمه موجب بازدارندگی پدیده جرم می شود و اقدامات سلبی تاثیر گذار است در حالکیه در کشور هم اکنون نیروهای انگیزنده شرایط ظهور پدیده هایی چون طلاق، فقر، بیکاری، اعتیاد، بد سرپرستی و نظایر آن را فراهم آورده بر نیروهای بازدارنده همچون پلیس و قانون و دیگر موارد غالب است.

این استاد دانشگاه در بخشی از این گفتگو بی اثر بدون نیروهای بازدارنده را ناشی از ناشی از افزایش سهم و قدرت نیروهای انگیزنده دانست و افزود: نمی توان گفت، چرا طلاق؟ بلکه بسترهای شکل گیری ازدواج درست مورد توجه نبوده و این مهم جز عوامل اساسی بروز یک پدیده چون طلاق است.

قرایی مقدم با طرح این موضوع که اگر در هر پدیده اجتماعی عوامل شکل دهنده را شناسایی و آنها را بر اساس نقشی که در بروز و ظهور آن پدیده دارند بپذیریم، اظهار کرد: در این دیدگاه می توان گفت که جرم پدیده اجتماعی است و نه فطری و ذاتی و یا ارثی و می توان به درستی آن را مورد بررسی قرار داد.

وی در بیان توجه به ریشه های اساسی آسیب های اجتماعی تاکید کرد: وقتی فقر کاهش یابد، طلاق، اعتیاد، پایین می آید و به تبع آن با کاهش خط فقر بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش می یابد و یا از بین می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه