English

یک متخصص بیماری‌های عفونی در کربلا تشریح کرد؛

راهکارهای جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و عفونی در اربعین/شریک ثواب زائران بیمار هستیم

متخصص بیماری های عفونی با اشاره به شیوع بیماری های گوارشی در مسیر پیاده روی اربعین حسینی گفت: زائران از مصرف میوه و سبزیجاتی که از نظر شستشو قابل اطمینان نیستند حتی‌الامکان خودداری کرده و شیر نجوشیده‌ای که ممکن است منجر به بیماری تب مالت شود، ننوشند.

راهکارهای جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و عفونی در اربعین/شریک ثواب زائران بیمار هستیم

زهرا دوستی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: خیلی از زائران پیش از سفر و به‌دلیل ازدحامی که احتمال وقوع برخی بیماری‌های تنفسی و مُسری را افزایش می‌دهد واکسن آنفولاآنزا می‌زنند که به‌جا و شایسته است و در واقع حداقل دو هفته پیش از عزیمت می‌بایست تزریق شده باشد.

وی افزود: غنی‌سازی بدن زائر از ویتامین سی( c ) قبل و حین سفر هم‌ مهم است یعنی خوب است زائر از نظر تغذیه از مرکبات و به خصوص لیمو استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به وجود ذرات گرد و غبار در عراق افزود: استفاده از ماسک و دستکش از ملزومات سفر اربعین است و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها با استفاده از ماسک به‌خصوص نوع فیلتردار آن، امکان‌پذیر است.

وی به افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون هستند هشدار داد داروهای خود را حتما به همراه داشته باشند.

بیماری‌های تنفسی و گوارشی، شایعترین نوع بیماری‌ها در عراق

این متخصص بیماری های گوارشی و عفونی، بیماری‌های تنفسی و گوارشی را شایعترین نوع بیماری‌ها در عراق اعلام کرد و از بروز برخی بیماری‌های انگلی و شپش در اماکن عمومی و غیربهداشتی خبر داد.

به گفته دکتر دوستی، مواردی مانند شپش به‌راحتی قابل انتقال هستند و لازم است زائران اربعین در طول سفر حتما از پتو و روبالشتی یا ملحفه مخصوص به خودشان استفاده نمایند.

وی استفاده از آب آشامیدنی پلمپ شده را از دیگر اقدامات لازم بهداشتی اعلام و تاکید کرد: زائران از مصرف میوه و سبزیجاتی که از نظر شستشو قابل اطمینان نیستند حتی‌الامکان خودداری کرده و شیر نجوشیده‌ای که ممکن است منجر به بیماری تب مالت شود، ننوشند.

دکتر دوستی در خصوص مراقبت‌های بعد از سفر نیز به زائران هشدار داد و گفت: حداقل یک هفته تا 10 روز از مواجهه مستقیم با اطرافیان خودداری نمایند زیرا بیماری‌های تنفسی به شدت مُسری هستند و در صورت امکان‌پذیر نبودن این موضوع از دیده‌بوسی و دست دادن با اشخاص خودداری نمایند.

وی به افرادی که دچار بیماری های تنفسی تب‌دار به‌ویژه همراه با خلط خونی، تب و لرز، سرفه، اسهال حاد و خونی همراه با درد شکم، تب به همراه سفتی گردن و سردرد، سرفه‌های پشت سر هم و سرفه‌های خلط‌دار خونی هستند توصیه کرد حتما به پزشک مراجعه نمایند و اظهار کرد: در سایر علائم ساده بیماری نیازی به مراجعه به پزشک احساس نمی شود.

دکتر دوستی سفر اربعین را دعوت و طلبیده شدن زائران و خادمان آنان خواند و گفت: در حقیقت لطف مردم شامل حال ما می‌شود و ما کاری برای آنها انجام نمی‌دهیم.

این پزشک متخصص که برای اولین بار است توفیق تشرف به کربلا و آن‌هم در معیّت هلال احمر را یافته است خاطرنشان کرد: کار پزشکان به‌طور کلی با خدمت عجین شده است و حُسن خدمت ما این است که علاوه بر اینکه خودمان به زیارت می‌رویم می‌توانیم باعث زیارت آرام تعداد زیاد دیگری از زائران بشویم و با این حساب شریک ثواب زیارت مثلا ۸۰۰ زائر دیگری که وسیله بهبود حالشان شدیم هم هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چه خاطره خاصی از برخورد با زائران بیمار دارید، گفت: همذات‌پنداری زائران با کاروان کربلا خیلی جالب است به طور مثال روزی زائری که پایش مرهم‌ می‌خواست به ما مراجعه کرد و از او خواستم که حتما کفش راحت و طبی بپوشد! که از مصائب حضرت زینب گفت و گریست که نه کفش راحت داشتند و نه هیچ آسایش دیگری که این جمله‌های او برای من روضه موجزی بود‌.

وی در پایان افزود: این سفر در حقیقت بیمه عمر ما محسوب شده و برکات فراوانی از خود در زندگی ما به جا خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه