English

وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد:

مطالب در مدارس یادگیری نمی‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود ضعف و نقص در کتاب های درسی و همچنین شیوه تدریس گفت برنامه های درسی ما مطابقتی با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد و یادگیری مطلوب در مدارس ما رخ نمی‌دهد تا وقتی که موانع را برداریم.

مطالب در مدارس یادگیری نمی‌شوند

به گزارش خبرگزاری موج، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز به کار نهمین مجلس دانش آموزی گفت: امروز برگ زرین دیگری در مردمسالاری دینی ما رقم می خورد. آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین ماموریت تمدن سازی کشور را به عهده دارد و یکی از این راه ها از همین مجلس دانش آموزی می گذرد.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مجلس دانش آموزی تمرین مهارت های اجتماعی و فردی است. جامعه دانش آموزی به این مهم توجه کند که خود را برای آینده دارد آماده می کند. ۱۴ میلیون دانش آموزی که در مدارس ما تحصیل می کنند امید آینده کشور هستند. نمایندگان این مجلس از اقصی نقاط کشور کنار یکدیگر جمع می شوند و مهارت زیستن با یکدیگر را تمرین می کنند. جامعه امروز ما به شدت به مقاومت و پایداری نیاز دارد. اینجا جای تمرین همین موارد است.

بطحایی بیان کرد: یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه های درسی ما مطابقت کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد. این یکی از نقاط ضعف آموزش و پرورش است که پیامدهایی به جا گذاشته است مثل اینکه مدارس نمی توانند دلبستگی لازم را برای دانش آموزان ایجاد کند. ما چیزهایی می آموزیم که ارتباطش با نیازهای فردی و اجتماعی ما کم است. بنابراین دانش آموزان با سختی مدرسه می روند. ما وظیفه داریم ارتباط محتوا و نیاز دانش آموزان را کامل کنیم. این یعنی تحولی که مورد نظر ماست.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از نکات مهم برای ما این است که کتاب‌های درسی باید توسط دانش‌آموزان نقد شود. اینکه کدام بخش از کتاب، ادبیات یا تصاویرش بی‌ربط یا نارسا است، باید توسط دانش‌آموزان، بیان و توسط مسئولان، شنیده شود؛ چرا که یکی از شایسته‌ترین افراد برای ارزیابی و نقد کتاب‌ها، دانش‌آموزان هستند.

وی با اشاره به نشستی با مسئولان سازمان پژوهش و تأکید بر طراحی فرآیندی جهت سود بردن از نقد کتاب‌های درسی توسط دانش‌آموزان، اظهار کرد: ظرفیت شوراهای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی برای نقد کتاب‌های درسی بسیار مناسب است. من همین‌جا از دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی می‌خواهم که سازوکاری را در این زمینه تهیه کند.

بطحایی ادامه داد: بارها از جانب دانش‌آموزان عنوان شده است که حجم کتاب‌های درسی برای دو ساعت در هفته بسیار زیاد است یا گفته شده که مهارتی که برای پایه دهم گنجانده شده است، همان مطالب تکراری پایه‌های قبلی است. اگر ما بتوانیم که این نکات را به درستی جمع‌آوری و انتقال دهیم، می‌توانیم بخش مهمی از موانع آموزش و پرورش را کنار بزنیم؛ آن وقت محیط‌های آموزشی ما شاداب و بانشاط خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر حرف‌ دانش‌آموزان را بشنویم، مدرسه ما به تدریج به محیطی تبدیل می‌شود که احساس زندگی و شوق در آنها در جریان است و این دانش‌آموزان به سختی از چنین مدارسی دِل می‌کَنند. من بارها به همکارانم طی یک سال گذشته تأکید کرده‌ام که یکی از سیاست‌های ما، شنیدن نظرات و دیدگاه‌های دانش‌آموزان در طراحی برنامه‌ها است و اینکه برنامه‌های کلیشه‌ای باید جای خود را به نیازهای جدید بدهد. همچنین روش‌های ما در آموزش و پرورش باید تغییر کند.

 

حقوق دانش‌آموزان اغلب ضایع می‌شود/ یادگیری مطلب در مدارس انجام نمی‌شود

وی تصریح کرد: ما همان‌قدر که بر حقوق معلمان و جامعه فرهنگیان تأکید داریم، بر حقوق دانش‌آموز در مدرسه نیز تأکید داریم. متأسفانه شاهد هستیم که در برخی مواقع، حقوق دانش‌آموزان ضایع می‌شود؛ درحالی‌که کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش مخاطب اصلی برنامه‌های ما هستند.

بطحایی با تأکید بر وجود احترام متقابل در مدارس اظهار کرد: احترام به معلم، احترام به یک فرد نیست و بی‌احترامی به یک معلم، بی‌احترامی به جامعه تعلیم و تربیت است و متقابلاً احترام به دانش‌آموز، وظیفه معلم است. تحقیر، تنبیه و رفتارهایی که بر شخصیت دانش‌آموزان اثر نامطلوب می‌گذارد و در روح و روان دانش‌آموز به صورت پایدار تأثیر می‌گذارد، باید به طور جدی برچیده شود؛ این همان موانع جدی یادگیری است و وقتی صحبت از یادگیری می‌کنیم، یعنی صحبت از نگرش و رفتار افراد به سمتی که مورد نظرمان است، می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یادگیری مطلوب در مدارس ما رخ نمی‌دهد تا وقتی که موانع را برداریم؛ بخشی از این موانع را ما باید برداریم و بخشی را جامعه. همانطور که دانش‌آموز حقوقی دارد، تکالیفی هم دارد.

وی تأکید کرد: مدرسه پادگان نیست که با قواعد خشک اداره شود بلکه یک محیط زنده است که خلاقیت و نوآوری باید در آن شکوفا شود.

بطحایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از گسترش بی‌رویه مفاهیمی تحت عنوان کتاب‌های کمک‌ آموزشی در مدارس، خطاب به نمایندگان حاضر در مجلس دانش‌آموزی گفت: شما به عنوان یک هیئت اندیشه‌ورز باید کمک کنید تا این مانع جدی که در نهایت به برگزاری کنکور با شیوه‌ای که سال‌هاست ادامه پیدا کرده و یادگیری مطلوب را تحت تأثیر قرار داده، برداشته شود. من به عنوان وزیر آموزش و پرورش بار دیگر اعلام می‌کنم کتاب‌های کمک آموزشی، تکالیف روز جمعه، تعطیل و غیره در مدارس ابتدایی باید امسال ریشه‌کن شود. من به عنوان وزیر اجازه ندارم چشم خود را روی این یادگیری مهم ببندم، گرچه برایم هزینه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه