English

جودان در پاسخ به موج:

سازمان ملل خدمت رسانی ایران نسبت به سالمندان را تایید می کند

رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران، گفت: ایران کارهای موثری برای سالمندان انجام می دهد.

سازمان ملل خدمت رسانی ایران نسبت به سالمندان را تایید می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، لیلا جودان رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران به مناسبت روز جهانی سالمند در نشست مشترک با سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ۷۰۰ میلیون جمعیت بالای ۶۰ سال در جهان زندگی می کنند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ این جمعیت به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید که ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

وی افزود: افزایش جمعیت سالمندان بزرگترین و سریعترین روندی است که در دنیای در حال توسعه رخ می دهد.

رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران یادآور شد: رشد جمعیت سالمندی در آسیا و ایران قابل توجه است.

جودان با بیان اینکه ۸۱ درصد جمعیت سالمندان با خانواده زندگی می کنند، گفت: بیشتر سالمندان در ایران با خانواده زندگی می کنند با این وجود تعداد سالمندانی که بدون همسر و یا حتی بدون عضوی از خانواده زندگی می کنند رو به افزایش است.

وی افزود: تعداد زنان سالمند در ایران رو به افزایش است و طبق آخرین سرشماری ۵۰ درصد زنان سالمند سرپرست خانوار هستند و بدون همسر  و بدون اعضای خانوار زندگی می کنند که نسبت قابل توجهی از آنها در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران اظهار کرد: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران به ۳۰ میلیون نفر برسد و باید برای حقوق انسانی سالمندان فکر کنیم.

جودان ادامه داد: باید توجه خود را به گروه سالمندان و مخاطرات آنها افزایش دهیم و سالمندان می توانند کمک های قابل توجهی برای جامعه خود باشند و حقوق انسانی و حقوق بشر آنها باید در مرکز توجه ما قرار بگیرد.

وی با طرح این موضوع که دبیرکل سازمان ملل اصل را مبنی بر جا نماندن هیچ گروهی از برنامه های توسعه ملل متحد گذاشته است، افزود: برای توسعه پایدار نیازمند مطالعه روندهای جمعیتی هستیم و برای ساختن آینده از اکنون باید به فکر جمعیت ۶۰ ساله ها باشیم و امروز سالگرد هفتادمین روز از تاسیس سازمان ملل مصادف با روز سالمند است و پیامی است که به حقوق سالمندان و پیشکسوتان را حفظ کنیم.

جودان در بخشی از سخنانش جشن گرفتن مدافعان حقوق سالمندی را موضوع امسال روز جهانی سالمندان عنوان کرد و گفت: پیمایش سالمندی در دست اقدام است و می تواند دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: وظیفه دیگر ما این است که سالمندان نقش فعالی در جامعه داشته باشند و بتوانند سود جمعیتی دوم را در ایران رقم بزنند.

رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران ضمن تبریک میزبانی کنفرانس سالمندی به جمهوری اسلامی بیان کرد: این کنفرانس فرصت مناسبی است برای ارتقاء سطح زندگی سالمندان و تبادل تجربه های علمی بین ۱۳۰ کارشناس متخصص از ۲۸ کشور جهان رقم می خورد.

جودان در پاسخ به پرسش خبرنگار موج، مبنی بر چشم انداز جامعه سالمندی ایران در پنج تا ۱۰ سال آینده گفت: ایران در حال انجام کارهای موثری است و هر دو وزارت بهداشت و رفاه به اقدامات موثری دست می زنند.

وی تصریح کرد: رفاه بدون سلامت و سلامت بدون رفاه معنا ندارد سیاست مداران ایران به فکر سالمندان هستند.

رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا باید به سالمندان بپردازیم یا به جوانان و باروری، عنوان کرد: باید نگاه ما نگاه چرخه طول عمر باشد و حقوق همه جمعیت را مد نظر قرار دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه