English

شهردار تهران عنوان کرد

رضایتمندی شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی هدف اصلی مدیریت شهری

شهردار تهران در تشریح جزئیات برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در مورد رویکرد مدیریت شهرداری در حوزه های کاهش تکدی گری، کاهش کوه خواری و شیوه جدید مدیریتی به جای مدیریت با چاه نفت توضیحاتی در صحن علنی شورای شهر ارائه کرد.

رضایتمندی شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی هدف اصلی مدیریت شهری

به گزارش ‌خبرگزاری موج، محمدعلی افشانی، شهردار تهران در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان تقدیم برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، گفت: قطعا باید برنامه‌ها با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور و شرایطی که گاها در اختیار ما نیست و در طول برنامه ایجاد می‌شود هم تنظیم شوند. بنابراین مبتنی بر منابع در اختیار این برنامه را تنظیم کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهداف مهم برنامه اشاره کرد و گفت: در این برنامه توسعه عدالت، کاهش نابرابری و بهبود حکمروایی مناسب در دستور کار قرار گرفته است. این لایحه در 11 فصل و 91 ماده شامل حکمروایی شهری، سرمایه سازمانی، هوشمندسازی، اقتصاد مالیه شهری، فنی و عمرانی، فضای کالبدی حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و انرژی، فرهنگی و اجتماعی، ایمنی و مدیریت بحران و مدیریت راهبردی برنامه تنظیم شده است.

افشانی  ادامه‌ داد: معمولا لایحه برنامه نسبت به  لایحه بودجه با اعداد و ارقام کمتری همراه است، اما به دلیل این که این برنامه باید در کمیسیون های شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در مرحله بعد در صحن علنی به تصویب برسد و در این روال ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود، از اعلام آمار و ارقام خودداری می‌کنم.

وی در ادامه‌ صحبت‌های خود، گفت: درباره حکمروایی مناسب امیدواریم در ایجاد رضایتمندی شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها در طول برنامه با ایجاد شاخص های حکمروایی مناسب بتوانیم نقش موثری را ایفا کنیم. بی تردید باید مدیریت هماهنگ در شهر را به وجود بیاوریم.  تنقیح قوانین باید به طور جد مدنظر قرار گیرد. اگر قانونی امروز کمبودش احساس می‌شود باید به قوانین اضافه شود، لذا تنقیح این قوانین در طول این برنامه مدنظر قرار گرفته است. من در اعلام برنامه‌های خودم دو اصل ارتقای کیفیت زندگی و رضایت مندی شهروندان را با شعار "شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر" اعلام کرده‌ام که تمام این شاخص‌های زیست پذیری باید در طول این برنامه از سطح محلات شهر تهران اندازه‌گیری شود. باید انسان ها قدرت انتخاب در حوزه‌های مختلف زیست پذیری شهر داشته باشند. برای مثال در حوزه حمل و نقل باید شهروندان بتوانند که  انتخاب مترو، اتوبوس یا تاکسی را داشته باشند. در سایر شاخص‌ها همچون سلامت نیز باید این انتخاب شهروندان وجود داشته باشد.

شهردار تهران گفت: تغییر فاحشی در نگرش ما و همه مدیران کشور در نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر برنامه متناسب با تجربه 70 ساله ایجاد شده است. در حقیقت برنامه‌ها امروز برای اجرا نوشته می‌شود. لذا در تدوین برنامه تلاش کرده‌ایم که به شکلی عمل کنیم که برنامه اجرایی باشد. برنامه‌ریزی در ایران سابقه 70 ساله‌ای را طی کرده است. اولین برنامه هفت ساله توسعه کشور در سال 1327 در مجلس شورای ملی وقت به تصویب رسید و از سال 1328 اجرایی شد. امروز پس از گذشت 70 سال برنامه‌های متعدد هفت ساله و پنج ساله‌ای در کشور تدوین شد و شهرداری نیز دو برنامه را پشت سر گذاشت و امروز سومین برنامه پنج ساله را تدوین کرده است.

 

زمان مدیریت شهر با چاه های نفت به پایان رسیده است

افشانی گفت: با سنجش شاخص های زیست پذیری در سطح محلات، رتبه بندی آنها انجام می‌شود و محلاتی که نیازمندی های بیشتری دارند منابع بیشتری تحت عنوان "تبعیض مثبت" برای آنها اختصاص پیدا می‌کند. ساز و کار لازم برای مشارکت مردم در برنامه سوم به خوبی دیده شده است، چرا که بدون مشارکت مردم مدیریت شهر دیگر امکان پذیر نیست، لذا به طور قطع نیازمند مشارکت مردم هستیم.

افشانی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: دیگر نمی‌توان با چاه های نفت شهرها را اداره کرد، باید به سمت جذب مشارکت شهروندان و سرمایه های آنها حرکت کنیم. در این برنامه این موضوع پیش‌بینی شده است و ساز و کار لازم در این حوزه تنظیم شده است.

وی به موضوع مقابله با فساد و سلامت اداری اشاره کرد و گفت: مبارزه با فساد که یکی از معضلات توسعه هر کشوری است، ممکن نیست مگر با مشارکت شهروندان. در فضایی که فساد در آن وجود دارد توسعه محقق نخواهد یافت. در این‌ راستا نیازمند اصلاحات بنیادی هستیم. باید شاخص های فساد مشخص شود و سامانه های قابل دسترس برای تمام بخش هایی که شهرداری در آن ارائه خدمات دارد، ایجاد شود و شهروندان بتوانند همه بخش‌های شهرداری را از طریق این سامانه‌ها رصد کند.

افشانی ادامه‌ داد: تدوین سند نظام جامع ارزیابی عملکرد سازمانهای شهرداری باید در دستور کار قرار گیرد. ارتقا کیفیت پدید آوری و اجرای پروژه‌ ها در طول این برنامه مدنظر قرار گرفته است. به شکلی که باید در کمیته‌ها و کارگروه های مشخص پروژه‌ هایی که قصد پدید آمدن آنها وجود دارد دلایل تعریف و اجرای آنها به روشنی عنوان شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تاکید کرد : هوشمند سازی فرایندهای ماموریت‌های سازمانی شهرداری تهران اولین و مهم‌ترین نیاز شهرداری در مسیر شفافیت و امکان مبارزه با فساد است. امروز سلامت اداری و شفافیت نسبت به سال‌های گذشته اگر مقایسه شود به دلیل عدم شاخص های مشخص خیلی قابل رصد نیست.

 

لزوم الکترونیکی شدن صدور پروانه های ساختمانی تا نیمه اول سال آینده

شهردار تهران گفت: یکی از سیستم‌های هوشمند همین روند صدور پروانه های ساختمانی است که باید تا شهریور ماه سال آینده به طور کامل شکل بگیرد، به شکلی که شخص برای اخذ پروانه نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری تهران نداشته باشد. باید از طریق این سیستم تمام خیابان های شهر برای صدور پروانه ساماندهی شوند و مردم نیز به طور مشخص از تمامی جزئیات صدور پروانه از جمله هزینه‌های آن مطلع باشند.

وی  با اشاره به حوزه سرمایه انسانی در برنامه پنج ساله سوم، گفت: اصلاح ساختار سرمایه انسانی و همچنین بازنگری آیین‌نامه‌ استخدامی شهرداری تهران به همراه کاهش کارکنان مازاد پست‌های سازمانی مشخص شده‌اند و حتی کاهش نیروهای مازاد نیز به طور سالانه در برنامه مشخص شده است. باید اصلاح فرایندها در دستور کار قرار گیرد.

شهردار تهران ادامه‌ داد: فرایند بهبود و کنترل ترافیک که از مهم‌ترین مسائل شهر تهران محسوب می‌شود، با ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای در این برنامه محقق خواهد شد. تمام پارک های حاشیه‌ای دارای مختصات قابل کنترل خواهند شد که از تردد اضافه در شهر جلوگیری به عمل می‌آید. ترافیک را کاهش می‌دهد و زمان را برای شهروندان معنادار خواهد کرد. بی تردید با هوشمند سازی این موارد مشکلات بسیاری هم در حوزه حمل و نقل و هم در حوزه‌هایی همچون مدیریت پسماند قابل حل و فصل خواهد شد. حتی موضوع شفاف سازی و کنترل منابع شهرداری در بخش هوشمندسازی قابل تحقق خواهد بود.

افشانی تاکید کرد: موظف هستیم هر شش ماه یک بار تمام درآمدها و هزینه‌ها را منتشر و تمامی منابعی که به پروژه‌ ها اختصاص پیدا کرده است را در اختیار شهروندان قرار دهیم. این یک اصل قانونی است. 

وی با تاکید بر اجرایی شدن فرایند کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها در طول اجرای برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، گفت: درآمدهایی که در طول برنامه باید سامان دقیقی پیدا کنند، پیش‌بینی شده است و در آینده با تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها شاهد افزایش درآمد پایدار شهرداری تهران خواهیم بود. باید از حوزه هایی همچون گردشگری و حوزه فرهنگی بهره بیشتری ببریم. در حال‌ حاضر ما از این حوزه ها درآمدی نداریم، در حالی که در دنیا شهرداری‌ها از این حوزه‌ها درآمد خوبی دارند.

شهردار تهران افزود: باید سیستم واحدی برای وصول عوارض داشته باشیم که این موضوع در این برنامه‌ پیش‌بینی شده است و تدوین سند مشارکت و سرمایه‌گذاری باید سند مشخصی باشد که زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

وی با اشاره به توجه برنامه سوم به فضای کالبدی شهر تهران، خاطر نشان کرد: در این بخش طرح تفصیلی جدید شهر تهران باید بازنگری و جایگزین طرح قبلی شود.

افشانی ادامه‌ داد: همه در جریان شرایط فعلی شهر تهران قرار داریم. بخش قابل توجهی از ساختمان های ما فرسوده هستند و با کمتر تکانی فرو می ریزند. برای مدیریت بحران بهتر هنگام بروز حوادث باید اقدامات اساسی و بنیادی در طول برنامه صورت بگیرد. تدوین طرح ضوابط نماد شهری در راستای از بین بردن ناهماهنگی موجود در این بخش در برنامه مدنظر قرار گرفته است. موضوع معماری و زیبایی شهر نیز یکی از مواردی است که باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشیم. البته حفظ و احیای آثار تاریخی و طبیعی با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در شهر تهران وجود دارد باید در دستور کار قرار گیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ، در خصوص  آن چه که در حوزه حمل و نقل و ترافیک برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو مد نظر قرار گرفته است و خوشبختانه در این رابطه 630 واگن که خرید آنها در شورای اقتصاد تصویب و قرارداد آن نیز منعقد شده است و بیش از  14 میلیارد یورو ارزش آن به نرخ امروز است، به زودی ساخت و تولیدشان آغاز خواهد شد. سال‌ها است در قانون بودجه پیش‌بینی برای  استفاده از منابع اوراق انجام می شده، اما شهرداری تهران از آن استفاده  نکرد. امسال 700 میلیارد اوراق مشارکت صادر شده و 1200 میلیارد تومان دیگر نیز پیگیری و نهایی شده است. باید در تامین منابع حوزه حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای به این منابع یعنی صدور اوراق مشارکت داشته باشیم.

وی افزود: توسعه و ساماندهی مجتمع‌های ایستگاهی که علاوه بر ایجاد منابع درآمدی موجب رفاه و آسایش مردم نیز می‌شود، در این برنامه پیش‌بینی شده است . طراحی شبکه بی آر تی و ال آر تی همراه با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، هوشمندسازی حمل و نقل و یکپارچه سازی اطلاعات ترافیکی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

 

افزایش درختکاری برای پیشگیری از کوه‌خواری

افشانی ادامه‌ داد: توسعه فضای سبز و تکمیل کمربند فضای شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است. باید به این نکته اشاره کنم که ظرف سه ماه گذشته از ابتدا تا انتهای تهران در شمال برای پیشگیری از کوه‌خواری تمامی این مسیر برای درختکاری به وسعت یک هزار و 250 هکتار آماده شده است. آب مورد نیاز برای این درختکاری تامین شده و برای احداث مخازن لازم مناقصه آن نیز برگزار شده است. به ‌این‌ ترتیب کسی نمی‌تواند کوه را در جهت منافع شخصی تصاحب کند. شاید مهم‌ترین کاری که در این دوره انجام خواهد شد و نقش مهمی در رفاه و آسایش مردم دارد همین موضوع باشد.

شهردار تهران تاکید کرد : توسعه امکانات معاینه فنی به شکلی که امکان اخذ معاینه فنی برای همه خودروها فراهم شود، در برنامه پیش‌بینی شده است و ما امیدواریم این معاینه فنی با رعایت استانداردهای دقیق امکان پذیر شود. توسعه سهم پیاده روی و دوچرخه‌سواری نیز در برنامه پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری از تشریح این برنامه به موضوع  بازچرخانی آب و مشارکت سرمایه بخش خصوصی در حوزه پسماند اشاره کرد و افزود: برای تکمیل شناسنامه باغات و درختان شهر تهران پیش‌بینی لازم انجام شده است تا دیگر  کسی نتواند درختان و باغات شهر تهران را از بین ببرند.

افشانی خاطر نشان کرد: حفظ هویت شهری و طبیعت درون و بیرون شهر مدنظر گرفته شده است و در کنار حفظ هویت تاریخی باید هویت طبیعی شهر نیز مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تهران پایتخت ایران است و در آن تنوع قومی و مذهبی وجود دارد. در حقیقت این جا مرکز تنوع دینی، مذهبی و قومی است. اگر به این نکته توجه ویژه‌ انجام شود موجب همگرایی ملی برای کل ایران می‌شود. در همین راستا یکی از برنامه‌های اصلی من ایجاد کانون "اقوام" در این شهر است. شما مشاهده کردید در 31 شب، 31 استان کشور در شهر تهران شب‌های فرهنگی استانی را برگزار کردند و مورد استقبال مردم قرار گرفت. بر این اساس این یک ضرورت تاریخی برای شهر تهران است، چرا که این شهر پایتخت ایران است.

افشانی به اقتصادی نمودن فرهنگ در طول برنامه پنج ساله سوم تاکید کرد و افزود: تا این امر محقق نشود، حفظ فرهنگ غیر ممکن خواهد بود. در برنامه پنج ساله سوم در حوزه آسیب‌های اجتماعی که رهبر انقلاب و رییس جمهوری برای آن برنامه دارند، خوشبختانه شهرداری نیز اقدامات ویژه‌ ای انجام داده است.  ما در جلسات شش ماهه رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی حضور داریم و موارد مختلفی از جمله بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری و ... برنامه‌های بسیاری را  در برنامه سوم پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

وعده جمع آوری متکدیان زودتر از موعد مقرر

شهردار تهران گفت: در حوزه تکدی‌گری اگر انسانی قربانی می‌شود نباید تحقیر شود، چرا که یک انسان در پایتخت این کشور چطور سر چهار راه‌ها باید برای نان شب دستش دراز باشد. بی تردید باید این افراد جمع‌آوری شوند که من قول تحقق این کار را تا شهریور ماه سال آینده داده‌ام، اما ان‌شاء‌الله این کار زودتر عملیاتی خواهد شد. البته سازمان بهزیستی نیز باید وظایف خود را انجام دهد.

افشانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران شناسایی نیازهای هر محله و اعمال سیاست‌های تبعیض مثبت برای رفع نیازهای محلات مد نظر قرار گرفته‌اند، افزود: تمام محلاتی که فاقد پارک هستند، تا سال آینده یک پارک در آنها احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: کار فرهنگی نیازمند آموزش مردم است و آموزش در حوزه فرهنگ در همه بخش‌ها از جمله پسماند باید در دستور کار قرار گیرد.

افشانی در خصوص حوزه ایمنی و مدیریت بحران در برنامه سوم، گفت: شناسایی و ساماندهی داشته‌های شهر و شهرداری در این برنامه پیش‌بینی شده است تا به ‌این‌ ترتیب بدانیم در هنگام وقوع حوادث در چه لحظه‌ای و چگونه باید از تجهیزات خود استفاده کنیم. همچنین اطلاع رسانی و هشدار سریع به همراه آموزش و افزایش نیروهای آتشنشانی در این برنامه پیش‌بینی شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از ترخیص چهار نردبان 64 متری از گمرک خبر داد و یادآور شد:  برای این کار نامه نگاری‌های بسیاری صورت گرفت  که خوشبختانه این امر نیز محقق شد تا ما بتوانیم در روز هفتم مهر ماه یعنی روز "آتشنشانی" از این نردبان‌ها رونمایی می‌کنیم.

افشانی در خصوص پادگان‌های نظامی از شهر تهران و از پیش‌بینی آن در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، گفت: می‌توان از فضای باز موجود در این پادگان‌ها در هنگام بروز حوادث استفاده کرد. شهر تهران بدون اورژانس هوایی امکان مدیریت بحران را ندارد و یکی از محل‌هایی که می‌توان برای این کار استفاده کرد، همین پادگان ها است. ما حاضر هستیم با همکاری وزارت راه کلیه پادگان‌های موجود در شهر را برای بهره گیری مردم خریداری کنیم و آنها را به حاشیه شهر منتقل کنیم. بی تردید این فضای باز نیاز شهر تهران است.

او گفت: تدوین طرح آمادگی برای حوادث طبیعی (سیل ، زلزله) در این برنامه پیش‌بینی شده و باید محلات برای بروز این حوادث آمادگی لازم را کسب کنند.

افشانی در خصوص نظارت و پایش بر تحقق برنامه نیز، اظهار کرد: برای اجرایی شدن برنامه و کنترل و پایش برنامه دبیر خانه ویژه‌ای تشکیل شده است که هر ساله روند تحقق برنامه را پایش و گزارش آن را ارائه خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه