English

تا ۶ سال آینده دانش آموزان به ۱۶ میلیون می رسند/چالش مهم، کمبود نیروی انسانی است/شاخ غول کنکور تا ۵ سال آینده شکسته نمی شود

وزیر آموزش و پرورش افزود: 111 مدرسه در 160 کشور جهان هم میزبان دانش آموزان ایرانی هستند.

تا ۶ سال آینده دانش آموزان به ۱۶ میلیون می رسند/چالش مهم، کمبود نیروی انسانی است/شاخ غول کنکور تا ۵ سال آینده شکسته نمی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، سیدمحمد بطحایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اول مهر ماه جدیدترین اخبار مربوط به تحصیل 14 میلیون دانش آموز در آغاز سال تحصیلی جدید را تشریح و عنوان کرد: امروز سال تحصیلی با دانش آموزان پرنشاط آغاز شد و البته 111 مدرسه در 160 کشور جهان هم میزبان دانش آموزان ایرانی هستند.

وی همچنین در خصوص کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش تا سال 1400 گفت: یکی از چالش های آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است و امسال تمام تلاش خود را کردیم تا کلاسی بدون معلم نباشد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: حدود یک سوم از همکاران را که شرایط بازنشستگی داشتند و شرایط به تأخیر انداختن بازنشستگی آنها وجود داشت تا یکسال بازنشستگی آنها را به تاخیر انداختیم.

بطحایی همچنین اظهار کرد: حدود 16 روش را به کار گرفتیم تا نیروی انسانی امسال را به کار گرفتیم و امسال دانشگاه فرهنگیان جهش بلندی را برای تأمین نیروی انسانی به کار گرفت و حدود 33 هزار نیروی جوان را امسال وارد آموزش و پرورش می کنیم.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد دانش آموزان و افزایش 6 درصدی دانش آموزان نسبت به سال گذشته تا 6 سال آینده هم دانش آموران به 16 میلیون می رسد و نیاز ما به نیروی انسانی بیشتر می شود و هم اکنون 920 هزار نیروی انسانی آموزشی و اداری داریم.  

کمبود نیروی انسانی را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی حل خواهیم کرد

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: با تمهیداتی که پیش بینی شده است از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی نیروی مور نیاز خود را تامین خواهیم کرد و تغییراتی در نحوه تربیت معلم انجام می دهیم.

بطحایی با بیان اینکه امیدوارم بخش قابل توجهی از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را از دانشگاه فرهنگیان تامین کنیم، گفت: در طی سالهای آینده ظرفیت را به حداکثر خواهیم رساند و پیش بینی می کنیم تا 85 هزار دانشجو در این دانشگاه همزمان امکان تحصیل داشته باشند.

وی گفت: 33 هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان امسال جذب مدارس می شوند و گروهی هستند که در دانشگاه های دیگر تحصیل کرده و با دوره یکساله مهارت های تدریس و معلمی را در این دانشگاه فرا می گیرند و از دانشگاه هایی که پیشینه تربیت معلم را داشتند نیز برای رفع چالش نیروی انسانی بهره برداری خواهیم کرد.

دانشجو معلمان پس از دو سال در آموزش و پرورش مشغول به خدمت  می شوند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دروس در دانشگاه فرهنگیان به نحوی اصلاح می شود که دانشجو معلمان پس از دو سال همزمان بتوانند در آموزش و پرورش هم مشغول به خدمت شوند.

بطحایی تصریح کرد: بخش عمده محتوای آموزشی در چرخه کتب درسی وارد گردونه آموزش و پرورش می شود و برخی از ایرادات محتوای در این سطح باید با افق های سند تحول مورد توجه باشد.

وی به سخنان رییس جمهور در آغاز سال تحصیلی و ماموریت هایی که به او از طرف آقای روحانی محول شده، پرداخت و ادامه داد: آقای رییس جمهور به من گفته تا دانش آموزان کتاب های درسی خود را نقد کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی از محورهای آموزشی چون محور روش اشکال داریم و روش های ما کهنه است و نمی تواند نیاز دانش آموزان امروز ما را تامین کند.

بطحایی تاکید کرد: اداره آموزش و پرورش باید بر عهده معلمان انجام پذیرد و این اقدام به دلیل ویژگی های اداری آموزش و پرورش بسیار دشوار است.

وی از تغییر برخی از ساعات رسمی درسی دانش آموزان خیر داد و افزود: گام کوچک و ساده ای است که به ظاهر کم اهمیت جلوه می دهد و مقرر شده تا 2 ساعت در اختیار معلمان باشد تا بتوانند برنامه های درسی را با رعایت چارچوب ها منطبق با نیاز اجتماعی دانش آموزان کنیم.

رویکرد دولت دوازدهم کاهش اختلال در کتاب های کمک درسی است

وزیر آموزش و پرورش در مورد کتب درسی و تامین آنها نیز عنوان کرد: نسخه پی دی اف کتاب های پایه 12 در سامانه سازمان پژوهش قرار دادیم و تا چند روز آینده نسخه کتاب را در اختیار آنها قرار می دهیم.

بطحایی به مقوله کتاب های کمک درسی نیز پرداخت و گفت: موضوع بسیار مهمی است و رویکرد دولت دوازدهم کاهش اختلال در کتاب های کمک درسی است و فرآیند برنامه ریزی درسی ما محرمانه نیست و ناشران حل المسائل را بازار ارائه می دهند و ما باید این اشکال را برطرف می کنیم و این فرآیند کتب درسی تا قبل از توزیع در بین دانش آموزان محرمانه نیست و در دوره ابتدایی این اقدام را پیگیری کردیم.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانیکه والدین دانش آموزان با کتاب های حل المسائل و کمک آموزشی همراهی کنند جمع آوری آنها از طرف وزارت آموزش و پرورش بسیار دشوار است و ما باید در فرآیندهای آموزشی کنترل ها را به قدری بالا ببریم که تا قبل از توزیع کتاب ها، کتاب های کمک درسی به بازار نیاید.

 

سود صندوق ذخیره فرهنگیان ۲.۲ بیش از سال ۹۶ بود

وزیر آموزش و پرورش در مورد مشکلات بیمه تکمیلی معلمان به افزایش تعرفه های پزشکی اشاره کرد و افزود: به دلیل افزایش زیاد تعرفه ها حق دولت را در بیمه بالا بردیم و درگیر بررسی پیشنهادهای بیمه برای حفظ کیفیت بیمه تکمیلی دارند، هستیم تا قبل از انقضای قرارداد بیمه تکمیلی تا دو هفته آینده نتیجه خواهیم گرفت.

بطحایی در مورد آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: گزارش این صندوق در سایت آموزش و پرورش موجود است و پول و سرمایه ایی از معلمان تا به امروز هدر نرفته است و اتفاقات این صندوق مربوط به بانکی بود که سودء استفاده و سوء مدیریتی در برخی از معاملات مربوط به صندوق ذخیره رخ داده بود و این مشکلات با بازگشت به خزانه جبران می شود.

وی خطاب به فرهنگیان گفت: به شایعات فضای مجازی توجه نکنید و گزارش های رسمی را در نظر بگیرید و سود پیش بینی شده 2.2 سال قبل بوده و البته صندوق ذخیره در برخی از موارد هم در بازگشت سرمایه و یا داشتن سود کافی مانند سایر بنگاه های اقتصادی مشکلاتی داشته است و من اطمینان صیانت از این صندوق را به معلمین می دهم و سه نماینده آنها در صندوق عضو هیئت مدیره شدند.

 

شاخ غول کنکور تا ۵ سال آینده شکسته نمی شود

وزیر آموزش و پرورش به 35 ساعت مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان ملاک عمل دانش آموزان پایه دوازدهم اشاره کرد و افزود: با روشی که موضوع مجازی شدن برخی از دروس است که امتحان نهایی ندارند و امکان مجازی شدن را دارد تلاش می کنیم تا دانش آموزان سال دوازدهم برای امتحانات نهایی و کنکور فرصت بیشتری داشته باشند.

بطحایی در مورد حذف کنکور گفت: در شورای برنامه ریزی کنکور آخرین تصمیم اختصاص 20 درصد امتیاز ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بر اساس سوابق قطعی تحصیلی است و بعید می دانم ظرف پنج سال آینده کنکور جمع شود و باید سهم کنکور را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یک آرزوهایی داریم و برای حرکت به سمت آنها باید عادت های خود را کنار بگذاریم و سختی های بسیاری دارد و برای شکستن شاخ غول کنکور باید مدبرانه جلو رویم و سرنوشت بچه ها را به خطر نیندازیم و باید اراده کنیم تا این روش را عوض کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد مشکلات مباحث پرورشی در مدارس گفت: شرط اصلی همراهی خانواده هاست و اولویت اصل ما در شش سال آینده تامین نیروی انسانی در حوزه پرورشی است و این مباحث باید در تمام درس ها توزیع شود و مهارت های زندگی را به دانش آموزان در تمام کلاس های درس بیاموزیم.

 

15 درصد بهتر به نسبت سال قبل معوقات را پرداخت کردیم

بطحایی در خصوص پرداخت مطالبات معوقه حق التدریس معلمان بیان کرد: با توجه به مشکلات دولت 15 درصد بهتر از سالهای قبل معوقات را پرداخت کردیم و علاوه بر آن معلمان از خدمات رفاهی که سایر کارکنان دولت برخودارند بی بهره اند و معلمان در این رابطه مورد تبعیض واقع شدند و برای سال 98 ردویف اعتبار رفاهی را با سایر دستگاه ها برابر خواهیم کرد.

وی رتبه بندی را موضوعی مهم برشمرد و گفت: دو هفته قبل لایحه پیشنهادی را به دولت در این رابطه فرستادیم تا با مساعدت مجلس به قانون تبدیل می شود و بخشی از تفاوت و تبعیض ها در بین فرهنگیان را از بین می برد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد تعطیلات زمستانی نیز عنوان کرد: بررسی های حقوقی و کارشناسی به اتمام نرسیده و برخی از نظرات این مهم را در اختیار شوراهای عالی استانها می داند و یک گروهی این مسئله را نیازمند تصویب مجلس می دانند و اگر بی نیاز باشد با سرعت بیشتری تصمیم گیری خواهیم کرد.

بطحایی یادآور شد: رویکرد ما این است که مدرسه تبدیل به محیطی برای تمرین مهارت های زندگی شود و باید فضای مدرسه را عوض کنیم و مدرسه کارگاهی بشود برای بچه ها و مهارت های زندگی بر اساس الگوی ایرانی و اسلامی را بیاموزند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی