English

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به موج؛

طبق برنامه ششم پرداخت از جیب بیمار باید به ۲۵ درصد برسد

ایرج حریرچی گفت: گاهی قانون شرایط اجرا دارد و دستگاه اجرایی به درستی اجرا نکرده و در دوره های مختلف سعی کردیم که طبق قانون پیش رویم و شاخص ترین حکم قانون برنامه چهارم و پنجم کاهش پرداخت از جیب بوده که به ۳۵ درصد کاهش دادیم و حکم برنامه ششم این است که این میزان به ۲۵ درصد برسد.

طبق برنامه ششم پرداخت از جیب بیمار باید به ۲۵ درصد برسد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری موج، ایرج حریرچی صبح دوشنبه ۱۹ شهریور در نشست خبری با اشاره به خبر ورود ۳۰۰ هزار قلم دارو گفت: وزیر ارتباطات اعلام کرد یک وارد کننده ۳۰۰ هزار قلم دارو وارد کرده و سازمان غذا و دارو به هیچ وجه خودش دارو وارد نمی کند.

وی تصریح کرد: خبری که در رابطه با وارد کردن دارو هست مربوط به سازمان غذا و دارو نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تمام کالاهای سلامت محور را به سامانه تیکت وارد کردیم و خوشبختانه میزان قاچاق دارو بسیار کم است و هر موردی هم باشد اضافه است.

حریرچی در مورد اظهار نظر سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر احتکار دارو بیان کرد: احتکار دارو اتفاق شایعی نیست و برخی از وارد کنندگان می خواهند دارو را در قبال وجه نقد ارائه کنند و ما از این موضوع گله داریم.

وی یادآور شد: یک سیر منطقی در حوزه توزیع دارو است و گاهی توزیع یک دارو بر اساس ذخایر آن در داروخانه های بزرگ در دسترس است و مردم احساس کمبود می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص کمبود برخی از داروها گفت: در حال حاضر مشکلات ما در تامین برخی از داروها قابل توجه است و دسترسی به داروهای تولید داخل مناسب است و گاهی دارویی در لیست داروهای وارداتی نیست و پزشکان تجویز می کنند.

حریرچی یادآور شد: اگر اثر بخشی دارو ضرورت این را ایجاد کند که در لیست داروهای وارداتی قرار بگیرد این اقدام را انجام می دهیم و دارویی که تولید داخل وجود دارد اجازه وارد کردن آن را نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: داروی مصرفی ایران یک و دو دهم مصرف کل مخارج ایرانیان را به خود اختصاص می دهد و از هر ۸۳ تومن که هرایرانی در سال هزینه می کند یک تومن هزینه درمان است.

وی افزود: ما از لحاظ اقتصادی به موضوع دارو توجه بسیاری داریم و اقدامات بسیاری برای کاهش اقلام دارو در هر نسخه انجام دادیم و در هر نسخه به طور میانگین باید دو عدد دارو تجویز شود که در کشور ما به طور متوسط این رقم چهار برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.

سخنگوی وزارت بهداشت به عدم نسخه نویسی ۵۰ درصد نسخ در اروپای غربی که منجر به درمان می شود اشاره کرد و افزود: در کشور ما فرهنگ رایج بین مردم و پزشکان مبتنی بر تجویز دارو و نوشتن نسخه است.

حریرچی تاکید کرد: مصرف آنتی بیوتیک و کورتن در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر و از کشورهای مشابه بیشتر است و البته در کشور بسیاری از بیماری های مزمن تشخیص داده نمی شود مانند بیماری های فشار خون که تشخیص داده نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد نسخه نویسی اجتماعی و پیشگیری سطح چهارم دو رویکرد مقابله و اصلاح سیستم بهداشت و درمان است و منتج  به اقدامات بالینی است که نسخه هایی را اصلاح می کند.

حریرچی گفت: پیشگیری سطح چهار بر اساس پیشگیری از اقدامات زاید است که انجام و ضرر آنها بیش از نفع آنهاست مانند آنژیوگرافی غیر ضروری که عوارض ایجاد می کند و اقدامات تشخیصی زاید زائر در درمان را در پیشگیری سطح چهارم حذف می کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از معظلات آینده بشر مقاومت در برابر آنتی بیوتیک هاست و پیشگیری سطح چهارم در نتیجه مصرف انتی بیوتیک را کاهش خواهد داد و در واقع اقدامات تشخیصی و درمانی و پیشگیرانه باید در پیشگیری سطح چهارم حذف می شود.

حریرچی در مورد عدم تحقق پزشک اجتماعی و پزشکی خانواده عنوان کرد: برای نسخه نویسی اجتماعی باید شبکه ای از افرادی که با سبک زندگی مردم ارتباط دارند، ایجاد کنیم و هم اکنون در روستاها زیر ساخت اجرای پزشک خانواده فراهم است و در حال اجراست.

وی ادامه داد: در اکثر کلانشهرها پوشش مراقبین سلامت به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری موج که میزان تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه بهداشت و درمان از آغاز سال ۹۶ را جویا شد، گفت: یکی از مشکلات قانونگذاری نوشتن قوانین بر مبنای آرزوهاست و قطعا در اجرا مشکل داریم و قانونی که خوب اجرا نمی شود در واقع قانون شرایط اجرای خود را ایجاد نکرده است.

حریرچی تاکید کرد: گاهی قانون شرایط اجرا دارد و دستگاه اجرایی به درستی اجرا نکرده و در دوره های مختلف سعی کردیم که طبق قانون پیش رویم و شاخص ترین حکم قانون برنامه چهارم و پنجم کاهش پرداخت از جیب بوده که به ۳۵ درصد کاهش دادیم و حکم برنامه ششم این است که این میزان به ۲۵ درصد برسد.

وی ادامه داد: احکامی در مورد عدم کار دوگانه پزشکان جز مناطق محروم پیش ببینی شده و تا منابع تامین نشود قابل اجرا نیست و یکی از موارد بیمه شدن همه افراد است که همه این اتفاق ها منابع نیاز دارد و گاهی منابع به بهداشت و درمان اختصاص نمی یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: عزم وزارت بهداشت اجرای تمام احکام برنامه است.

حریرچی گفت: دولت سه و نیم میلیارد دلار ارز برای حوزه دارو و بهداشت اختصاص داده و تا کنون ۲.۱ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته است و روش ما بررسی شرایط کشور است و ممکن است امسال ذخیره دارویی را تقویت کرده باشیمو یا تجهیزات سرمایه ای را شامل دریافت سهمیه ارز قرار دهیم و بر اساس موقعیت از اعتبار موجود مطابق اولویت بندی پیش می رویم.

وی خاطر نشان کرد: انتی بیوتیک مانند سایر داروها ممکن است با کمبود مواجه شود و در عین حال مصرف بالایی هم داشته باشد، تا سال ۷۴ که نظام پرداخت کارانه نداشتیم برخی مسائل نبود و در حال حاضر برای شکاف کام مجبور شدیم از خیرین استفاده کنیم در حالیکه گروه های پزشکی مشابه بیشتر در عنل جراحی زیبایی بینی ورود کرده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نظارت و مدیریت حوزه بهداشت و درمان در مورد مکمل ها عنوان کرد: چرا باید مکمل در نسخه نوشته شود، به جز ویتامین د و در برخی سنین خاص مانند شیرخوارگی و یا بیماران خاص هیچکدام از افراد کشور نیاز به مکمل ندارند و بازار اقتصادی این مکمل ها موجب می شود افرادی که سود می برند به روشهایی متوسل شوند تا مصرف کنندگان را جذب کنند.

وی در مورد واکسن های تاریخ گذشته توضیح داد: واکسن ها انواع دارند و مصرف واکسن آنفولانزا هم بر اساس انواع خود و مطابق پیش بینی های علمی و شیوع ویروس های شایع در منطقه وارد می شود.

حریرچی گفت: واکسن با ظرفیت مناسب امسال ممکن است برای ویروس های امسال موثر نباشد و امسال واکسن جدید وارد می شود و از امروز وارد شد و واکسن سال قبل نسبت به ویروس های امسال موثر نیست و عرضه آن درست نیست و خلاف اصول پیشگیری  پزشکی است و اثر ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد برون سپاری حوزه تجهیزات پزشکی به انجمن های علمی بیان کرد: انجمن های علمی بازوان علمی وزارت بهداشت هستند، تا چهار سال قبل قیمت گذاری در مورد تجهیزات پزشکی وجود نداشت و با نظارت و قیمت گذاری این بخش ساماندهی شد و البته الان هم این موضوع های مهمی در حوزه نظارت بر تجهیزات پزشکی را به بخش خصوصی واگذار می کنیم همچنان قیمت گذاری ساز و کار خود را دارد و ارزیابی، اجرای رتبه بندی شرکت های و صدور برخی مجوزها تجهیزات پزشکی به انجمن های تجهیزات پزشکی  واگذار می شود.

وی در بخشی از سخنانش گفت: به طور میانگین در تمام سالهای گذشته تورم حوزه سلامت بالاتر از تورم عمومی بوده است و در اکثر سالها تورم بخش سلامت در سه ماه ابتدای سال رخ می داده و امسال اولین سالی است که با همکاری وزارت بهداشت تورم بخش سلامت از تورم عمومی به طور معنی داری پایین آمده است.

شکایت از خطای پزشکی ۳ درصد کل خدمات بستری

حریرچی به خطای پزشکی در بخش خدمات بستری به آمار ۱۰ الی ۱۵ درصدی اشاره کرد و افزود: در کشورهای ما میزان خطای درمانی قاعدتا در کشور ما و کشورهای توسعه یافته کمتر نیست و البته میزان شکایت از خطای پزشکی در کشور ما از کشورهای مشابه کمتر است و شکایت در کشورهای پیشرفته ۳ درصد کل درمان ها منجر به شکایت می شود.

وی خطای درمانی را به معنای قصور و تقصیر ندانست و گفت: ممکن است بیمار از تحت بیفتد و پذیرفتنی نیست و یا داروی نامناسبی تجویز شود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طبق قانون ما در مقابل خطای پزشکی سه روش رسیدگی وجود دارد و در سازمان نظام پزشکی عمدتا به جنبه انتظامی موضوع رسیدگی می شود و مقام قضایی هم در دادسراها وجود دارد و یک مجرای دیگر مراجعه به محاکم عمومی دادگستری است.

حریرچی افزود: برخی از شکات به نظام پزشکی و محاکم عمومی توامان مراجعه می کنند و البته در برخی از شهرها محکمه ویژه جرائم پزشکی دایر شده و قاضی دادگستری می تواند از گروه های مختلف کارشناسی کسب نظر کارشناسی کند به علاوه در حوزه رسیدگی های تخلفات اداری و اعتبار بخشی راه دیگری برای شکایت از تخلفات مرتبط در حوزه استانداردهای کاری است.

82 درصد درمان های ایدز موفقیت آمیز است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره افزایش میزان ابتلای بانوان ایرانی به ایدز گفت: متأسفانه برخی از اساتید بزرگ ما که به گردن بهداشت و درمان کشور حق دارند، گاهی آمارهایی را ارائه می‌دهند که درست نیست. باید توجه کرد که وزارت بهداشت به طور دقیق آمار ایدز را رصد می‌کند. براساس رصد وزارت بهداشت، در سال ۹۲ تعداد ۵۶۷ نفر زن جدید به HIV مبتلا شدند. این آمار در سال ۹۳، ۵۰۴ نفر، در سال ۹۴، ۶۲۷ نفر، در سال ۹۵، ۶۲۰ نفر و در سال ۹۶، ۶۷۶ نفر بوده است. بنابراین ما به دقت این موارد را بررسی می‌کنیم. خوشبختانه در حوزه ایدز طبق اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، ۴۲ درصد موارد ابتلا را شناسایی، ۵۴ درصد موارد را درمان می‌کنیم و ۸۲ درصد درمان هایمان موفقیت‌آمیز است.

حریرچی درباره علل ابتلا به ایدز در کشور گفت: ما فاز ابتلا از طریق تزریق خون را کاملا رد کرده‌ایم و ابتلا از طریق معتادان تزریقی نیز کنترل شده و رو به رکود است. در حال حاضر در کشور ما هم مانند دنیا عامل اصلی ابتلا، مشکلات جنسی است؛ هر چند که در کشور ۸۰ میلیونی، یک مورد ابتلا هم زیاد است، اما نباید این موارد را بزرگ کنیم. اینکه برخی تیتر می‌زنند که رفتار پرخطر جنسی در ایران بیداد می‌کند، درست نیست. اتفاقا تعداد قابل توجهی از زنان مبتلا به ایدز ابتلایشان به دلیل رفتار پرخطر جنسی نبوده است، بلکه همسران‌شان به این بیماری مبتلا بودند.

تامین پوشک مورد نیاز مناطق زلزله زده ضروری است

وی در پاسخ به سوالی درباره تأمین پوشک در مناطق زلزله‌زده گفت: تأمین پوشک در شرایط بعد از زلزله و در موارد اضطراری یکی از موضوعات ضروری است که انجام می‌شود. البته وزارت بهداشت در زمینه تولید، پخش و توزیع آن مسئولیت مستقیم ندارد، اما در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و حتی حاضریم از برخی تسهیلات خودمان برای این موضوع استفاده کنیم.

تصور درستی از حق بیمه‌ای که می‌پردازیم نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره تعادل میان حق بیمه و بسته خدمتی پایه گفت: باید توجه کرد که اگر بیمه‌ای پول سلامت را در جای دیگری هزینه کند،تخلف کرده است. اصل کار بیمه این است که پولی را که در حوزه سلامت می‌گیرد برای سلامت مردم هزینه کند. البته اکثرا ما تصور درستی از حق بیمه‌ای که می‌پردازیم نداریم و انتظارمان با آن متناسب نیست. گاهی حق بیمه براساس بسته خدمتی تعیین می‌شود و اگر بخواهیم خدمت اضافه‌تری را دریافت کنیم باید حق بیمه‌اش را بپردازیم. گاهی هم مکانیزم به این صورت است که یک میزان مشخص حق بیمه را تعیین و براساس آن یک بسته خدمتی را هم مشخص می‌کنیم. اشکال حوزه سلامت کشور در این است که بسته خدمتی وسیعی داریم و حق بیمه ما با این بسته تعیین شده ارتباطی ندارد. بر هر حال با همین میزان حق بیمه است که مثلا یکی از بیمه‌های اصلی یک سال در پرداخت مطالباتش تأخیر دارد. بنابراین  باید بین میزان حق بیمه و بسته خدمتی تعادل ایجاد کنیم.

فارغ التحصیلی ششم ابتدایی بدون مشکل دندانپزشکی

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت بهداشت در آستانه سال تحصیلی گفت: ما هم برای بوفه‌های مدارس و هم برای ارائه خدمات غربالگری در مدارس برنامه داریم. غربالگری‌های لازم در کودکان مقطع ابتدایی و آمادگی انجام شده است. در عین حال برای بحث‌های دندان‌پزشکی هم در مدارس برنامه‌هایی داریم و می‌خواهیم اقداماتی در این حوزه انجام دهیم تا کودکان مقطع ششم ابتدایی بدون هیچ مشکل دندان‌پزشکی فارغ‌التحصیل شوند.

نذورات محرم را به افرادی که با کمبود کالری و پروتئین مواجه‌اند برسانید

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به آغاز ایام محرم خطاب به افرادی که قصد دادن نذورات دارند، گفت: سعی کنید خیرات و نذورات را به نیازمندان واقعی و افرادی که با کمبود کالری و پروتئین مواجه‌اند برسانید. در عین حال مطمئن باشید که مواد اولیه غذایی‌تان سالم است. حتما گوشت‌های بهداشتی تهیه کنید و از انجام کشتار خارج از روال خودداری کنید. در غذاها از نمک یددار و روغن با ترانس پایین استفاده کنید. همچنین باید توجه کرد که غذای گرم باید حداکثر دو ساعت بعد از پخت توزیع شود. در عین حال چای و غذای گرم را در ظروف نایلونی توزیع نکنید بلکه آن‌ها را در ظروف یک بار مصرف گیاهی، سلولوزی یا آلومینیومی قرار دهید. همچنین توصیه می‌کنم که در سفره‌ای که رویش نان و قاشق می‌گذارند راه نروید.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه