English

قاضی عسگر:

هدف ما همکاری برای بهتر برگزار شدن حج است/ ایران و عربستان می‌توانند مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند

ماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: هدف ما همکاری برای بهتر برگزار شدن حج است و تلاش خواهیم کرد نظرات و پیشنهادهای خود را جمع‌بندی کنیم و در اختیار طرف سعودی قرار دهیم.

هدف ما همکاری برای بهتر برگزار شدن حج است/ ایران و عربستان می‌توانند مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج،حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر که  درجمع خبرنگاران درمکه مکرمه سخن می‌گفت، افزود: همانگونه که درموضوع حج با گفتگو و تعامل طرفین توانستیم برنامه‌های خود را به خوبی پیش ببریم، اگر به همین گونه نیز برای بهبود شرایط سیاسی بین دو کشورعمل شود، نتیجه بخش خواهد بود.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به نشست‌ها و دیدارهایش با مقامات سعودی درموسم حج امسال ، ابراز امیدواری کرد برگزاری خوب حج امسال زمینه ساز بهبود روابط دو کشورشود و طرفین برای روابط درازمدت با هم وارد گفتگو شوند.

وی با بیان اینکه خصومت و دشمنی دو کشور ایران و عربستان را به نقطه مطلوب نخواهد رساند، تصریح کرد: حال که فتنه داعش ازمنطقه برچیده شده است ما باید بدنبال هدف بزرگترباشیم و با کشورهای همسایه خود یک اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهیم.  

سرپرست حجاج ایرانی درپاسخ به سوالی در خصوص عملکرد دولت عربستان درحج امسال گفت: احساس ما این است که آنها هم سال به سال شرایط بهتری را برای زائران فراهم می‌کنند.

وی درادامه به چند نمونه از بهبود شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی، ازجمله در نقل و انتقال و زمانبندی رمی جمرات حاجیان ، تسهیلات درصدور ویزا ، بهبود وضعیت عبور و مرور در مکه و توسعه مسجدالحرام اشاره کرد.

وی اضافه کرد: احداث خط ریلی برای مشاعر و بین دو شهر مدینه به مکه و همچنین طرح‌های  حوزه‌های بهداشت و درمان باید شتاب بیشتری بگیرد. 

سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: برخی نارسایی‌ها مانند بحث نظافت و ... موضوعی نیست که بتوان زائر را قانع کرد و این برای مسلمانان که در آموزه‌هایشان به مسئله نظافت تاکید زیادی شده ، پسندیده نیست.

وی گفت: هدف ما همکاری برای بهتر برگزار شدن حج است و تلاش خواهیم کرد نظرات و پیشنهادهای خود را جمع‌بندی کنیم و در اختیار طرف سعودی قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین به صدور ویزای الکترونیک و ایجاد سهولت بیشتر در دو فرودگاه مدینه و جده در روند ورود و خروج حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت: نقاط مثبت را  باید بگوییم و برای نقاط منفی هم  راه حل عملی ارائه کنیم و قطعا همکاری کشورهای اسلامی می‌تواند به بهتر برگزار شدن حج کمک کند.

در این کنفرانس خبری که  حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز حضور داشت نماینده ولی فقیه درپاسخ به سوالی درخصوص پرونده شهدای منا و مسجدالحرام اظهار داشت: ما در پیگیری این پرونده لحظه‌ای کوتاهی نکردیم و ازهمان سال 94 به همراه رئیس سازمان حج و زیارت برای حل این آن تلاش کرده‌ایم و در مذاکرات با وزیر حج عربستان مکرر این مسئله را پیگیری کردیم.

اسامی شهدای مسجدالحرام برای پرداخت دیه به طرف سعودی داده شده است

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه دردیدار اخیر خود با امیرمدینه براولویت پرونده شهدای مسجدالحرام ومنا تاکید شد ، گفت: اسامی شهدای مسجدالحرام برای پرداخت دیه ازطریق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به طرف سعودی داده شده است و در بحث شهدای منا هنوزنظر نهایی کمیته حقیقت یاب اعلام نشده وما تاکید داریم این عزیزان شهید شده‌اند و خانواده هایشان مطالبه دارند و این مسئله باید حل شود.  


نماینده ولی فقیه درادامه این گفتگوبا بیان اینکه حج یک عبادت فردی نیست، به آیه " لِّیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ " اشاره کرد و گفت: تاثیر حج باید به گونه‌ای باشد که حج گزار و غیر حج‌گزار از برکات آن بهره ببرند و مسلمانها برای حل مسایل جهان اسلام ، سرنوشت مسلمانها و منطقه تصمیم بگیرند.

آمریکا درصدد است عزت و افتخار مسلمان‌ها را بگیرد

وی با طرح این سوال که آیا نباید برای مسئله فلسطین در حج چاره اندیشی کرد ، گفت: آمریکا درصدد است عزت و افتخار مسلمان‌ها را بگیرد و سازمان ملل هم به سازمانی دست نشانده ابرقدرتها تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه حج فرصت بررسی مسایل اقتصادی کشورهای اسلامی و تلاش برای برقراری صلح درجنگ های منطقه ای را فراهم می‌کند، افزود: این ظرفیت وجود دارد که سخنرانان درصفوف نمازجماعت در مسجدالحرام دیدگاه اسلام درمورد صلح جهانی ، آداب معاشرت و همزیستی مسالمت‌آمیز را مطرح کنند .

نماینده ولی فقیه توجه به فرهنگ‌سازی و انتشار فرهنگ دینی در حج  را مهم خواند و اضافه کرد: متفکرین جهان اسلام می‌توانند بزرگترین همایش‌ها را درحج برگزار کنند و از این کنگره عظیم برای عزت و عظمت اسلامی بیشترین بهره را ببرند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا تاکید براینکه زائران ایرانی امسال بهتر از سال گذشته در مراسم مهم عبادی و سیاسی حج حضور یافتند، تصریح کرد: حج 97 در مجموع از بهترین حج‌هایی بود که از نظر معنوی واجرایی برگزار شد.

وی با اشاره به محورهای شعار حج 97 گفت: امسال شرکت گسترده حجاج در برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ، رغبت مردم به قرآن کریم  نماز و عبادت مثال زدنی است و زائران کشورمان از فرصت حضور در سرزمین وحی برای توسعه معنویت و تغییر و تحول روحی و اخلاقی بهره گرفتند.

زائران ایرانی ، حج شان کاملا عزتمندانه برگزار شد

وی با بیان اینکه در برنامه‌های فرهنگی خطبای برجسته کشور زائران را با سبک زندگی دینی و اسلامی آشنا کردند ، افزود: زائران ایرانی ، حج شان کاملا عزتمندانه برگزار شد و همه عزت و کرامت اسلامی را حس کردند.

وی افزود: با توجه به فرمایشات نورانی مقام معظم رهبری و شرایط کشور ، زائران عزیز از بازار گردی پرهیز و تلاش کرده‌اند از فرصت حضور در حرمین شریفین بیشترین بهره معنوی را ببرند.

نماینده ولی فقیه در بخش دیگری از این گفتگو نقش رسانه ملی را در فرهنگ سازی و انعکاس اطلاعات مربوط به حج خوب ارزیابی کرد و نمونه‌هایی از اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجرایی با همراهی و کمک زائران را برشمرد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین در پاسخ به سوالی تلاش بیشتر در حوزه برنامه‌ریزی‌های آموزشی و فرهنگی برای زائران سال های بعد را ضروری خواند و گفت: زائرانی که فیش ثبت نام در اختیار دارند حدود  15 سال دیگر در نوبت  هستند و می‌توان  از ابزارهای نوین برای آموزش آنها استفاده کرد.

وی آموزش زبان عربی در برقراری ارتباط با زائران دیگر کشورها را بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده زائران عزیز کشورمان با آگاهی بیشتر در مراسم حج حضور یابند.

نماینده ولی فقیه در پایان لزوم استفاده از فضای مجازی در بحث اطلاع رسانی،پاسخگویی به شبهات وارتقای سطح آگاهی های مردم را یادآور شد و گفت: نظم وانضباط و برنامه‌ریزی دقیق کمک کرد که حج امسال آرام ، باشکوه و با عزت برگزار شود و از ظرفیت قاریان برجسته کشورمان در برنامه‌های فرهنگی و تلاوت در مسجد النبی و مسجد الحرام استفاده شد.

وی ملاقات با مسئولان بعثه‌های کشورهای مختلف و دیدار با زائران ایرانی در مدینه و مکه را اثربخش‌تر ازسال گذشته توصیف کرد و از تلاش شبانه‌روزی همه دست‌اندرکاران برای برگزاری حج آبرومندانه وعزتمندانه تقدیر کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه