English

وزیر بهداشت:

بیماران نباید برای تامین دارو و ملزومات شان نگران باشند

وزیر بهداشت تاکید کرد: نباید بیماران و خانواده های آنها برای تامین دارو و ملزومات شان نگران باشند.

بیماران نباید برای تامین دارو و ملزومات شان نگران باشند

به گزارش خبرگزاری موج،  سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در اجلاس کشوری مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها، گفت: تمام اقداماتی که در وزارت بهداشت به انجام می رسد، در یک طرف قرار داشته و توجه و رسیدگی به بیماران خاص، در طرف دیگر قرار دارد و تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت، جدا از مسئولیت اصلی شان، باید به مقوله رسیدگی به بیماران خاص به عنوان یک کار خیر بنگرند.

وی افزود: اکثر بیماران بدون اینکه نقشی داشته باشند، دچار یک بیماری خاص یا صعب العلاج می شوند و بیشترین فاکتور را در ابتلای آنها به بیماری، ژنتیک و ارثی بودن بیماری تشکیل می دهد، بنابراین، مجموعه حاکمیت، دولت، مجلس و وزارت بهداشت باید برای این گروه از مردم، اقدامات ویژه ای ارائه دهند تا به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قرار بود تعداد دیگری از بیماری ها جزو بیماری های خاص شناخته شود، اما تاکنون به دلیل نبودن اراده و عدم تخصیص منابع مالی، این اقدام عملی نشده است، گفت: در برنامه بودجه سال ۹۷ نام چند بیماری قید شده بود، اما منبع مالی برای آنها تعریف نشده است.

هاشمی گفت: مسئولیت بخش مدیریت بیماری ها و پیوند در وزارت بهداشت برعهده دکتر شادنوش است و ایشان یکی از بهترین روسای دانشگاه ها بودند و اکنون این مسئولیت مهم را برعهده دارند و جای تقدیر دارد، چراکه این کار بسیار ارزشمند است، به شرط آنکه منشا اثر باشد.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی بیشتری بین سازمان غذا و دارو، معاونت درمان وزارت بهداشت و بیمه ها، برای حمایت از بیماران خاص وجود داشته باشد، تصریح کرد: مشکلاتی که این بیماران دارند  باید اصلاح شود. نباید هزینه های بیشتری را برای بیماران به وجود بیاوریم و منبع مالی حمایت ها از قبل مشخص شود.

هاشمی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که بازار ارز باید متفاوت از گذشته بتواند  تامین مواد اولیه و واردات را تضمین کند، از طرفی منابع محدود بیمه ها نیز باید صحیح مدیریت شود، اما تمام این مسائل یک طرف قضیه هستند، آن سوی ماجرا بیماران قرار دارند و چنانچه مشکلی هم وجود دارد، حل آن بر عهده ما است نه بیمار. 

وی با تاکید بر اینکه چنانچه مشکلاتی در مقوله درمان بیماران خاص وجود دارد، باید مرتفع شود، تصریح کرد: متاسفانه بالادستی های ما که باید به این مشکلات توجه کنند، به دلیل گرفتاری های متعدد یا حساسیت های کمتر، این نگاه را ندارند، یا چنانچه اراده ای هم وجود داشته، به سرانجام نرسیده است، لذا باید سعی کنیم که مشکلات را خودمان حل کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید به اینکه نباید بیماران و خانواده های آنها برای تامین دارو و ملزومات شان نگران باشند، افزود: نباید از جمله افراد یا گروه هایی باشیم که بر نگرانی مردم می افزایند، بلکه وظیفه مان این است که به آنها آرامش دهیم، بنابراین از این پس در وزارت بهداشت هم نباید تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به نگرانی مردم شود.

هاشمی اظهار داشت: برای حل مواردی که تاکنون برای بیماران دیالیزی، ام اس، تالاسمی و پیوندی مشکل ایجاد کرده است باید پیشنهادهای عملی داده شود تا اصلاح شده و حل و فصل شوند.

وزیر بهداشت افزود: حوزه سلامت در شرایط ویژه ای قرار دارد، زیرا منابع و مصارف باهم، همخوانی ندارد، دلیل آن هم این است که سهم بیمه ای که از مردم دریافت می شود، متناسب با بسته خدمتی نیست، یعنی حق بیمه اخذ شده از مردم در قبال خدماتی که دولت ارائه می دهد، ناچیز است.

هاشمی گفت: البته این موضوع به آن معنا نیست که بدون افزایش سبد درآمدی مردم، سهم بیمه آنها را افزایش دهیم، اما بالاخره اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب باشد، خود مردم می توانند، منبع درآمدی برای بیمه ها باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تصمیماتی که توسط حکومت، دولت و مجلس اتخاذ می شود، مهم است. برخی افراد با اندیشه اقتصادی، با هزینه کرد در زمینه رفاه مخالفت می ورزند، اما به اعتقاد ما، حکومت، دولت و مجلس خوب، همانی است که به تحقق شعار مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند تا بیماران به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه مردم و انجمن ها باید کمک کنند تا توقعات زیادی ایجاد نکنند، تصریح کرد: چنانچه دارویی مشابه تولید داخل دارد و از نظر کیفیت و اثربخشی با نوع خارجی اش تفاوتی ندارد، باید همان داروی ایرانی برای بیماران تجویز و توصیه شود، مصرف داروهای خارجی که برای واردات آن باید هزاران ترفند را به کار گیریم، خیانت است، لذا پزشکان و انجمن ها باید کمک کنند تا این جایگزینی صورت گیرد، چراکه پروسه ای زمانبر است و این فرهنگ باید به تدریج نهادینه شده و با اقناع کردن این تغییر ذائقه صورت گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکان در جایگزینی داروی ایرانی نقش مهمی دارند، یادآور شد: برخی پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند، حتما داروی خارجی تهیه کنند، بیمار هم از ترس سلامتی اش، خود را مجاب می کند تا داروی خارجی تهیه کند.

هاشمی درخصوص کنترل مصارف، گفت: با در نظر گرفتن سلامتی مردم، عقل، انصاف، علاقه به کشور و منافع ملی حکم می کند که بر مصرف داروهای ایرانی و ارزان قیمت تر تاکید کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شرایطی که کشور با برخی مشکلات روبرو است، مدیریت هزینه ها اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: برخی نمایندگان، ائمه جمعه، احزاب و گروه های سیاسی به زعم خود به ایجاد توقعات دامن می زنند، لذا ما با حرف ها و وعده های دور، نباید برای مردم ایجاد درد کنیم.

هاشمی درخصوص انجمن ها خاطرنشان کرد: انجمن ها بیش از هر کسی می توانند به ما کمک کنند، کما اینکه در ۵ ساله گذشته نیز چنین بوده است.

وی با تاکید براینکه خدماتی که در سال های آینده به بیماران ارائه می شود نباید دچار کاستی شود، افزود: باید بیماران را عضوی از خانواده خود درنظر بگیریم و در رفع نیازهایشان دلسوزانه رفتار کنیم.

هاشمی در پایان گفت: در مورد حمایت از بیماران نباید روش ثابت و مطلقی را دنبال کرد. برای مثال بیمارانی که متمول و ثروتمند هستند، از درمان رایگان استفاده نکنند و اجازه دهند منابع مالی در حوزه سلامت به مردم محروم تر و کم برخوردار خدمت رسانی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه