English

سخنگوی وزارت بهداشت:

اسامی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند اعلام می شود

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اعلام اسلامی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، گفت: زمانی که نسبت به تخصیص ارز به شرکتی مطمئن شویم اسامی را از طریق سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم.

اسامی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند اعلام می شود

به گزارش خبرگزاری موج، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت درباره اعلام اسلامی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، گفت: اولا باید توجه کرد که خریدار دارو و تجهیزات پزشکی مستقیما اقلام مورد نیازش را از شرکت‌های وارد کننده و استفاده کننده از ارز نمی‌خرد. البته ما تمام شرکت‌هایی را که ارز دولتی دریافت کردند به مراکز خرید این اقلام معرفی کرده‌ایم. منتها از آنجایی که اعلام اسامی آنها مطالبه افکارعمومی هم بوده است، لیست این شرکت‌ها را تایید کرده و به بانک مرکزی می‌فرستیم. البته ارسال این لیست به بانک مرکزی به این معنا نیست که حتما ارز دولتی به آنها اختصاص یافته است. بر هین اساس ما از بانک مرکزی خواسته‌ایم اسامی شرکت‌هایی که در این حوزه ارز دولتی دریافت کردند، اعلام کند. خودمان هم زمانی که نسبت به تخصیص ارز به شرکتی مطمئن شویم اسامی را از طریق سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم.

ماجرای واردات آمبولانس‌های وزارت بهداشت

حریرچی درباره شائبه‌هایی که در خصوص واردات آمبولانس به کشور ایجاد شده بود نیز گفت: من کل پرونده واردات آمبولانس را در اینجا با خود آورده‌ام. نمی‌دانم چرا برخی افراد که خودشان دو آتیشه داخل نظام هستند، هر کس هر اقدامی می‌کند فکر می‌کنند آن فرد متخلف یا دزد است. نمی‌توانیم بگوییم اصل بر این است که همه کسانی که در داخل دولت و مجلس و قوه قضاییه کار می‌کنند، متخلفند.

وی افزود: بودجه وزارت بهداشت، به طور متوسط ۲۵ هزار میلیارد تومان است. از طرفی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم در بیمه سلامت اعتبار داریم. حال اگر ۴۰۰ آمبولانس و خودروی سواری گران هم وارد کنیم، مگر چقدر پول می‌شود؟ اگر این ۴۰۰ دستگاه آمبولانس هم بفروشیم مگر چقدر پول برایمان خواهد داشت؟ اصلا آیا به بی‌آبرویی‌اش می‌ارزد؟ جالب است بعد از این که بانک مرکزی و نماینده انجمن وارد کنندگان خودرو هم اعلام می‌کند که ما اشتباه کرده‌ایم، اما برخی کسانی که دلسوز نظام هستند، ماجرا را ول نمی‌کنند؟

حریرچی تصریح کرد: طبق اسناد موجود برای واردات ۴۰۰ دستگاه آمبولانس قرارداد بسته شده است. غیر از وزارت بهداشت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز بررسی‌هایش را انجام داده و ثبت سفارش با عنوان ۴۰۰ دستگاه آمبولانس وجود دارد. نامه شرکت بازرسی به بانک و تصویب نامه هیات دولت و قرارداد خرید و سایر اسناد نیز موجود است. به هر حال در سیستم دولتی ذی حساب وجود دارد؛ این طور نیست که قرارداد ۴۰۰ دستگاه آمبولانس را بنویسند و بعد بگویند یک خودروی دیگر وارد شود. معمولا برخی از افراد خارجی‌ها را بیش از ما قبول دارند. باید بگویم که قراردادهای ما با خارجی‌ها هم موجود است.

وی با بیان اینکه آمبولانس ابتدا به صورت یک خودرو تولید می‌شود و سپس شرکت‌های تخصصی تجهیزات لازم را روی آن سوار می‌کنند، ادامه داد: در همه جای دنیا هم روال به همین صورت است. از طرفی نمی‌توان گفت که مامور گمرک فرق آمبولانس و خودروی سواری را نمی‌شناسد. از برخی هم باید بپرسیم که چه نفعی برای نظام و کشور می‌برید که بگویید همه ما دزد هستیم.

برخورد با 2 شرکت متخلف داخلی

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی و دارو گفت: اولا باید تاکید کنم که اکثر شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند، به درستی اقدامات‌شان را انجام می‌دهند و ما نفعی نمی‌بریم که بگوییم همه شرکت‌های وارد کننده متخلف هستند و اصلا هم اینگونه نیست؛ بلکه بسیاری از این شرکت‌ها هموطنان ما هستند و به ما کمک می کنند اما به هر حال هم در میان تولیدکنندگان و هم در بین واردکنندگان، متخلف هم وجود دارد. به عنوان مثال اخیرا دو شرکت تولید کننده انحصاری که ارز دولتی دریافت کرده بودند، قیمت‌هایشان را بیش از 70 درصد قیمت مصوب عرضه می‌کردند. بنابراین ما برای حل مشکل، واردات آن اقلام را انجام دادیم. بنابراین اگر تولید کننده‌ای بگوید چون من تولید کننده انحصاری هستم، قیمت را بر اساس قیمت مشابه خارجی ارائه می‌دهم، تخلف است و ما با شرکت متخلف برخورد می‌کنیم. تجهیزات پزشکی که با ارز مبادله‌ای سه هزار و 860 تومان یا چهار هزار و 200 تومان وارد شده‌اند با همین قیمت هم فروش رفتند.

اولتیماتوم به شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی

محرومیت از ارز دولتی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان متخلف

وی ادامه داد: در این میان، عده‌ای تجهیزات‌شان را با ارز آزاد وارد کرده‌اند که داریم برایشان تدابیری می‌اندیشیم. در عین حال این استدلال را که برخی می‌گویند اگر من جنسم را فروختم چه چیزی جایش بگذارم، از نظر ما قابل قبول نیست. در این حوزه که دلار و طلا خرید و فروش نمی‌کنیم. بنابراین هر شرکتی که ارز دولتی دریافت کرده است، باید با قیمت مصوب اقلامش را بفروشد و ما هم نظارت‌هایمان را روی این موضوع انجام می‌دهیم. اگر هم بیمارستانی تجهیزات یا دارو را بالاتر از نرخ مصوب خریداری کند، هم با خریدار و هم با فروشنده برخورد می‌کنیم. خریدار هم باید در صورت مشاهده تخلف آن را اطلاع دهد. بر این اساس با متخلف برخورد می‌کنیم و این برخوردها شامل محرومیت از ارز، ارائه مجوز واردات به شرکت‌های دیگر، معرفی به محاکم قضایی و اقدامات دیگر است.

برای بدترین شرایط تحریمی، آماده‌ایم

وی درباره تدبیر وزارت بهداشت در صورت محدود شدن مبادلات مالی ایران با سایر کشورهاو بسته شدن سوئیفت گفت: در این باره مسئولان مرتبط اعلام نظر می‌کنند، اما تاکید می‌کنم که راه‌های متعددی را برای بدترین شرایط پیش بینی کرده‌ایم و آماده هستیم. رژیم خبیث فعلی آمریکا می‌خواهد به کشور و مردم ما آسیب بزند، اما ما با روش‌های مختلف آماده ایستادگی در برابر این تهدیدها هستیم. علی رغم همه حرف‌هایی که دولت آمریکا مطرح می‌کند در حال حاضر یک شرکت آمریکایی با ما قرارداد بسته تا یک سری ملزومات مهم پزشکی را در ایران تولید کند. بنابراین این طور نیست که آنها هر یاوه‌ای گفتند، همه تبعیت کنند. 

حریرچی افزود: ما در حال حاضر برای توسعه صادرات تجهیزات پزشکی برنامه‌ریزی می‌کنیم. هدف بزرگ این است که صادرات 24 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی را به 240 میلیون دلار برسانیم. مردم هم مطمئن باشند که با توجه به راهکارهای متعددی که پیش بینی شده، مشکلی ایجاد نخواهد شد. البته یک سری شرکت‌ها فشار می‌آورند تا تجهیزات زیبایی یا لیزرهای پوستی وارد کنند و وقتی می‌گوییم نمی‌شود اینها را وارد کرد، وا مصیبتا سر می‌دهند و می‌گویند سلامت مردم چه می‌شود؟ اما ما حواس‌مان هست که چه چیزهایی باید وارد شود و نباید دچار کمبود چه اقلامی شویم. به عنوان مثال از نظر ما در مکمل‌ها در اکثر موارد ضرورتی بر مصرف‌شان نیست و مکمل‌هایی که لازم است شامل ویتامین دی، قطره آهن و غیره است. حال یکسری عادت کردند که به صورت روزانه مولتی ویتامین و مکمل خارجی بخورند.

ورود مکمل از آمریکا، ممنوع

وی با بیان اینکه ورود مکمل ها از آمریکا را ممنوع کردیم، گفت: آمریکا ما را تحریم کرده، حال چطور مکمل غیرضروری را از این کشور وارد کنیم؟ بنابراین مکمل به میزان کافی در کشور وجود دارد و هر چه در این حوزه کمبود داشته باشیم از منابع اروپایی جبران خواهیم کرد. خواهش می‌کنم حوزه سلامت و بهداشت و درمان را از سیاسی کاری دور کنیم. مهم‌ترین حربه دشمن برای ما جنگ روانی است. خبرگزاری‌های‌مان مراقب باشند تا در زمین دشمن بازی نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه