English

زهرا صدراعظم نوری گفت:

شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال ۹۷ متوقف شود

عضو شورای شهر تهران گفت:جهت سلامت شهروندان از هیأت وزیران درخواست می‌کنیم که با شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۹۷ به طور جدی مخالفت کنند.

شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال ۹۷ متوقف شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، زهرا صدراعظم نوری در شورای شهر تهران در درباره جلوگیری از شماره‌گذاری موتور‌های کاربراتوری گفت: در شهر تهران حدود سه تا چهار میلیون دستگاه موتور سیکلت پلاک شده است که قریب به ۹۵% آن‌ها کاربراتوری است، بر اساس گزارش سازمان ملی استاندارد، یک موتور سیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودروی یورو ۲ ایجاد آلودگی می‌کند و در فصل زمستان قریب به ۱۲ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

او افزود: موتورسیکلت‌های کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون تولید می‌کنند که در شرایط حاضر مسأله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهر‌های دیگر است.

وی ادامه داد: هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش باید حداکثر سه گرم آلودگی تولید کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، آلایندگی ۱۵ گرم را تولید می‌کند. نوری افزود:بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد.

نوری گفت : به طور قطع هدف از وضع مصوبه‌ی «توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روز‌های سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره گذاری مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: هر چند که طی دو سال گذشته به جای تلاش جهت تولید موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری یورو ۳ و یورو ۴ با اضافه شدن تبصره‌ای به مصوبه‌ی ممنوعیت، در سال ۹۶، ۷۴۰ هزار دستگاه و در سال ۹۵، ۴۳۰۰ دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره گذاری شده است.

نوری افزود:با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت، چنان که این ۹۵۴۳ دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری شماره گذری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش نمایند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر ۱۴۰ هزار تن خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنابراین شماره گذاری مجدد موتور سیکلت‌های کاربراتوری اگرچه مشکل چند وارد کننده و قطعه ساز را حل می‌ کند، اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار می‌دهد.

وی افزود: از این رو، در جهت سلامت شهروندان شهر تهران از هیأت محترم وزیران به ویژه وزیر محترم کشور که خود واقف به چالش‌ها و مشکلات کلان شهر تهران می‌باشد درخواست می‌نمایم که با شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۹۷ به طور جدی مخالفت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه