English

فراخوان عمومی شهرداری منطقه ۱۷ تهران؛

همراهی با قانون یا قانون گریزی!؟/ فراخوان چقدر با قوانین مسابقات معماری منطبق بود؟

با توجه به قوانین مربوط به مسابقات معماری در ایران، نحوه و شرایط مندرج در فراخوان شهرداری منطقه 17 تهران دارای مشکلات قانونی جدی بوده است.

همراهی با قانون یا قانون گریزی!؟/ فراخوان چقدر با قوانین مسابقات معماری منطبق بود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در تاریخ 28 بهمن سال 1396 شهرداری منطقه 17 تهران فراخوانی را برای طراحی پیاده راه محور تجاری یافت آباد شرقی در روزنامه همشهری منتشر کرد که مهلت پایانی آن نیز 12 اسنفد ذکر شد. اما در مهلت مذکور طبق اظهارات مسئول فنی و عمرانی شهرداری این منطقه، تنها یک نفر در فراخوان شرکت کرد.

اما به دلایل مختلفی از جمله عدم پاسخگویی نامناسب و داوری درست طرح، همان یک شرکت کننده در مطلبی نسبت به روند برگزاری فراخوان مذکور اعتراض کرد. این در حالی بود با پیگیری خبرنگار موج از بخش فنی و عمرانی شهرداری منطقه 17، مسئول مربوطه تاکید کرد که مشکلی از لحاظ دریافت طرح و داوری وجود نداشت. اما مساله آن است که علاوه بر اشکالاتی که فرد شرکت کننده بر روند فراخوان وارد می کند، فراخوان نیز به لحاظ قانونی مشکلاتی داشته است.

 

شهرداری 17

مسابقات معماری در ایران باید طبق «آیین نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی» مصوب پانصد و سیزدهمین جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شود. در غیر این صورت نامعتبر است. این آیین نامه همه برگزارکنندگان مسابقه را ملزم به هماهنگی با «کمیته دائمی مسابقات معماری و شهرسازی»، وابسته به وزارت راه و شهرسازی می کند و انجام تمامی مراحل مسابقه باید زیر نظارت این کمیته انجام گیرد؛ فارق از این که مسابقه اجباری باشد یا اختیاری.

بر اساس بخش ۲ (ضوابط) ماده های ۴ ،۶ و ۸ این آیین نامه برگزارکننده باید موضوع مسابقه، تاریخ تحویل، تاریخ داوری، تاریخ اعلام نتایج و اسامی هیئت داوران که از متخصصان معماری و شهرسازی هستند را در متن فراخوان ذکر و مبلغ دقیق جوایز را نیز اعلام کند.

در بخش ۲ (ضوابط) ماده ۸ این آیین نامه نیز آمده است «مدیر نمی تواند داور یا عضو هیئت داوری باشد؛ اما شرکت او در جلسات هیئت داوری، بدون داشتن حق رأی، مجاز است.» هم چنین در بخش ۵ (ارکان مسابقه، شرح وظایف، اختیارات، و سایر امور مربوط به آن ها ) قسمت ۳-۱۷ این آیین نامه ذکر شده که: « داور یا هیئت داوری نمی تواند هیچ شرکت کننده ای را شایسته احراز مقام اول نداند؛ اما می تواند عیوب محصول برنده اول را اعلام کند و وی را شایسته واگذاری ادامه کار نداند.»

این در حالی است که هادی رضوی ظریف پسند، رئیس واحد اجرایی حوزه فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۷، در مصاحبه با خبرنگار موج گفت: « طرح به دست شهردار منطقه رسید اما تایید نشد زیرا به لحاظ فنی ایراد داشت. در نهایت آن که طرح از طرف شهردار بررسی و به علت ضعیف بودن آن، رد شد.» وی افزود: «دیگر طرح به فراخوان دوباره گذاشته نمی شود و قرار بر این شده است که دانشجویان دانشگاه علم صنعت که پیش از این هم طرح موفقی را ارائه کرده بودند، عهده دار کار شوند.» بر اساس گفته های رضوی، شهردار که خود مدیر مسابقه است کار داوری را به تنهایی عهده دار شده بود. ضمن اینکه اطلاعاتی در مورد تحصیلات و تخصص شهردار در وب سایت شهرداری منطقه موجود نیست. 

آن چه از ظواهر و شواهد بنظر می رسد، مسابقه برگزار شده توسط شهرداری منطقه ۱۷ بدون هماهنگی و نظارت کمیته دائمی بوده است و چنانچه اینگونه باشد، تقریبا هیچ یک از ضوابط آیین نامه را رعایت نکرده است. این فرض نیز که شهرداری منطقه ۱۷ از وجود چنین آیین نامه و کمیته ای مطلع نبوده خیلی دور از ذهن است و صدالبته جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و بنابراین برگزاری مسابقه به این شکل، گمان های دیگری را به ذهن متبادر می کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه