English

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران:

آستانه‌ تحمل اجتماعی در ایران به نقطه بحرانی رسیده است/ سرمایه های فرهنگی و اجتماعی به حاشیه رفته است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: سرمایه های فرهنگی و اجتماعی ما به حاشیه رفته و نشاط، امید، آرامش، پاکی، همدلی، همنوایی و همبستگی ما کم تر و کم تر شده است.

آستانه‌ تحمل اجتماعی در ایران به نقطه بحرانی رسیده است/ سرمایه های فرهنگی و اجتماعی به حاشیه رفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد جواد حق شناسی در نطق پیش از دستور خود در چهل و نهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: در شهر فرصت هایی است که در آن شهروندان، شهر را فرا می خوانند و زندگی روزمره شهری رنگ و جانی دیگر می‌یابد.

وی ادامه داد: درک این فرصت های شهری، مهمترین بارزه‌ یک نظام مدیریت شهری است که عزم تغییر و اصلاح دارد و هر چه این فرصت ها و دریافت آن ها برآمده از فرهنگ زیست مردم و شهروندان شهر باشد، بر احوال و اصلاح رویکرد‌های شهری بیشتر می‌افزاید.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی  شورای شهر تهران  با تاکید بر اینکه امروز و در فاصله‌ کمتر از یک ماه تا آغاز مهم ترین رویداد فرهنگی و اجتماعی کشور، قصد دارم از بیم و امیدهای حوزه‌ فرهنگ و جامعه، به عنوان مهم ترین، حساس ترین و مظلوم ترین حوزه‌ حیات اجتماعی در کشور صحبت کنم، بیان کرد: نوروز پیروز در راه است. اصیل ترین، کهن ترین و با شکوه ترین میراث فرهنگی مشترک همه ما ایرانیان و تمام فارسى زبانان پیش روی ما است.

وی  یادآور شد:در زمانه ای که به ظاهر مسئله‌ اصلی جامعه‌ ایرانی اقتصاد و معیشت قلمداد می شود، باید گفت این مسئله به واقع مسئله نیست، بلکه عارضه ای است ناشی از مسئله‌ اصلی که به عقیده‌ بسیاری از متفکران و اندیشمندان علوم انسانی در کشور، فرهنگ است.

حق شناس با بیان اینکه سرمایه های فرهنگی و اجتماعی ما به حاشیه رفته و نشاط، امید، آرامش، پاکی، همدلی، همنوایی و همبستگی ما کم تر و کم تر شده است، تاکید کرد: در این شرایط که از یک سو آحاد جامعه یعنی مردم و مسئولان، مسئله را با عارضه اشتباه گرفته اند و حوزه فرهنگ در حال حاضر به حاشیه رفته است، این نگرانی افزون تر می شود.

به اعتقاد وی؛ مدیریت فرهنگی کشور باید از معدود فرصت های ناب خود برای ترمیم و بازسازی مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی در کشور استفاده کند.

رئیس کمیسیون جتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران  با تاکید بر اینکه اهمیت استفاده از این فرصت ها به گونه ای است که میزان آن برای سنجش مطلوبیت عملکرد مدیریتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی کافی خواهد بود، گفت: زمانی می توان گفت که مدیریت فرهنگی و اجتماعی درست و دقیق عمل کرده که از فرصت های خود برای ترمیم وضعیت به حاشیه رانده شده‌ فرهنگی و اجتماعی به خوبی استفاده کند.

وی افزود: آیین نوروز، چهارشنبه سوری و سیزده بدر به عنوان بارزترین نمودهای ایران باستان پس از پذیرش اسلام توسط ایرانیان با تایید و حمایت بزرگان دین و مذهب تشیع همچنان پایدار مانده است.

محمد جواد حق شناس با اشاره به اینکه تمدن و فرهنگ کهن پارسی، فرصتی برای همگرایی در عین تفاوت است، ادامه داد: همچنین فرصتی برای تعامل در عین تنوع و در یک کلام پیوند خوردن اقوام، نژادها، اقلیت ها، مذاهب و تمامی گروه های فرهنگی فعال در کشور است.

به گفته وی؛ نوروز نه فقط بستری برای جلوه گری و تعالی فرهنگ، بلکه فرصتی است تا از طریق بالفعل کردن ظرفیت های اجتماعی پنهان در بطن جامعه، مؤلفه های مغفول سرمایه اجتماعی در پایتخت یعنی اعتماد، مشارکت و رضایت از زندگی را بازسازی کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران بیان کرد: این سرمایه عظیم اجتماعی نا امیدی ها، ناپاکی ها و بی اعتمادی ها را می زداید و به جای آن شادمانی، امید و نشاط و اعتماد می آفریند.

وی با تاکید بر اینکه همه‌ ما به خوبی از شرایط کنونی جامعه مطلع هستیم و نسبت به بیم هایی که در خصوص سست شدن پایه هاى نظام اجتماعی امروز مشاهده می شود، اشراف داریم، یادآور شد: مصادیق این ریزش در ماه های اخیر هر روز خود را به شکلی جدید نشان داد و شوربختانه روز به روز بر شدت و تعداد آن ها افزوده شد.

حق شناس تاکید کرد: باید اقرار کرد که آستانه‌ تحمل، تاب آوری و سطح پایداری اجتماعی در ایران به نقطه ای بحرانی رسیده است. در چنین شرایطی، نوروز یک فرصت طلایی و بزنگاهی کم نظیر برای شهر ماست. برای ما که با شعار «امید، مشارکت و شکوفایی» آمده ایم. نوروز فرصتی است تا افکارِ ناامیدِ جامعه دوباره امیدوار شود و اعتماد سلب شده میان مردم، ترمیم شود.

وی با بیان اینکه این بار شهرداری تهران آمده است تا با زبان حاجی فیروز که پیام آوران شادى و طراوت، دوستى و صلح هستند، به میان مردم برود، گفت: از همه افراد حاضر در این صحن به ویژه همکاران محترم شورا دعوت می کنم تا پس از پایان این نشست به استقبالشان برویم و تاکید کنیم در ایام نوروز 97 با مشارکت و حضور فعال در ویژه برنامه های مدیریت شهری پایتخت، نوروزی متفاوت برای شهروندان تهرانی و گردشگران نوروزی رقم بزنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه