English

رییس شورای شهر تهران:

کرسی های آزاد اندیشی در الزامی بودم حجاب راهگشاست/ در برخورد با مخالفان حجاب اجباری قانون رعایت شود

رییس شورای شهر تهران گفت: نقش کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، می تواند در مورد الزامی بودن حجاب راهگشا باشد.

کرسی های آزاد اندیشی در الزامی بودم حجاب راهگشاست/ در برخورد با مخالفان حجاب اجباری قانون رعایت شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محسن هاشمی در چهل و نهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: امروز در تقویم، روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است و بی مناسبت نیست، اگر راجع به مساله روز اجتماعی ایران، یعنی الزامی بودن حجاب و موافقان و مخالفان آن صحبت شود.

وی با اشاره به مساله الزامی بودن حجاب ادامه داد: این موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود. پرسش اساسی اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که نسل جوان که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند و اکنون بخشی از آنان دچار تردید و برخی مخالف شده اند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برخورد با بی حجابی بیش از آن که مساله ای شرعی باشد یک الزام قانونی است، بیان کرد: بنابر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همان گونه که در مورد نماز که مهمترین واجب دینی است با افراد بی نماز برخوردی نمی شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است.

وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب اسلامی، مساله الزامی شدن حجاب به عنوان یک خواست عمومی مطرح و از سال 1362 قانون آن تصویب شد و مورد حمایت اکثریت جامعه قرار گرفت.

هاشمی با بیان اینکه دو نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد،  تاکید کرد: نخست متدین هایی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی شود و می گویند بدحجابی و بی حجابی در جامعه زیاد شده است و باید برخورد با آن تشدید شود.

وی گروه دوم را مخالفان اجباری شدن حجاب دانست و  گفت: این افراد اخیرا در قالب دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود به صورت وسیع کرده اند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مساله الزامی بودن حجاب یک مساله اجتماعی است، ادامه داد: مسائل اجتماعی معمولا دارای پیچیدگی و چند وجهی هستند. پس نمی توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت.

هاشمی  بیان کرد: موافقت یا مخالفت با حجاب اجباری، پیامدهای خاصی در حوزه های فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد که باید از منظرهای گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریتی مورد بحث قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه در اینجا نقش کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، می تواند راهگشا باشد، یادآور شد: مواضع و رویکردهای اخیر موافقان و مخالفان حجاب اجباری، نوعی پافشاری بر مواضع گذشته است، در حالی که جامعه هر روز در حال تغییر است، این موضوع باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد. اما آنچه که باید مورد توجه قرار داد، این است که مساله حجاب یک امر اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد و تبدیل کردن آن به موضوعی امنیتی و سیاسی، می تواند پیامدهای منفی و خطرناکی در هر دو طرف برای جامعه به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد:  تجربه جوامع مدرن و غربی نشان داده است که در قرن بیستم، مساله پوشش زنان یکی از مباحث مهم و جنجالی حوزه اجتماعی بوده و این جوامع سکولار به جهت رعایت قیدهای اخلاقی در جامعه، حد و مرزهایی برای پوشش بانوان و مردان تعیین کردند، بنابراین موضوع حجاب را باید فراتر از مخالفت یا موافقت با یک فتوای شرعی بررسی کرد و همه جوانب آن را سنجید.

به گفته هاشمی رفسنجانی، در برخورد با مخالفان حجاب اجباری نیز باید جوانب شرعی، اخلاقی و قانونی رعایت شود تا این برخوردها باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه به خصوص نسل جوان نسبت به احکام دینی نشود، چراکه باید در شرایط کنونی در جهت ترمیم شکاف های اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه تلاش شود، نه تعمیق و دامن زدن به آن.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه