English

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران مطرح کرد:

شهرداری تهران ۷ بار به شرکت برق حرارتی وزارت نیرو اخطار ناایمنی داده بود

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران از ورود نیروهای آتش نشان به طبقه منفی 4 ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و کنترل درجه حرارت ناشی از آتش سوزی این مجموعه خبر داد.

شهرداری تهران 7 بار به شرکت برق حرارتی وزارت نیرو اخطار ناایمنی داده بود

مهدی حجت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن شرح حادثه آتش سوزی ساختمان برق حرارتی با بیان این مطلب افزود:  اولین خبر خوشی که می توانیم به مردم بدهیم این است که نیروهای آتش نشانی بعد از 18 ساعت تلاش خستگی ناپذیر توانستند به طبقه منفی 4 ساختمان وابسته به وزارت نیرو ورود پیدا کنند و در این طبقه عملیات کنترل آتش و خنک سازی محیط را با هدف کاهش خسارات ناشی از گرمای زیاد به اسکلت فلزی این مجموعه انجام دهند.

وی  با بیان اینکه ورود آتش نشانان به این طبقه به معنای این است که درجه حرارت طبقه محل وقوع حادثه به اندازه ای است که آتش تحت کنترل آتش نشانان قرار گرفته است، ادامه داد: اسناد مربوط به ساختمان حادثه دیده نشان می دهد که این ساختمان یکی از ساختمان های مربوط به القانیان بوده که عمر آن به 50 سال می رسد. همچنین سیستم سازه آن فلزه ای بوده و از سقف های وافق بتونی در آن استفاده شده است.

معاون شهردار تهران با تشریح وقوع حادثه بیان کرد: صبح روز دوشنبه کارکنان این مجموعه با فعال شدن سیستم آلارم اطفای حریق واقع در این ساختمان مواجه می شوند که فعالیت این سیستم باعث قطع برق کل ساختمان شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان این شرکت دوباره اقدام به راه اندازی سیستم برق کل ساختمان می کنند، یادآور شد:  این اقدام باعث می شود تا کپسولی که برای  اطفای حریق در این مجموعه وجود داشته منفجر شود. البته سوختن گازی که  از این کپسول بیرون  می آمد باعث شده تا در لحظات اولیه آتش قدری کمتر شود.

حجت با اشاره به گزارش های ابتدایی وقوع این حادثه  تاکید کرد: اما آتش متراکم در طبقه منفی4 که مرکز اسناد این مجموعه در وسعت 400 متر مربعی به صورت متراکم نگهداری می شده، نفوذ کرده و آتش دوباره شعله ور شود.

وی با بیان اینکه مرکز نگهداری اسناد شرکت برق حرارتی در پارکینگ این ساختمان  در طبقه منفی 4 به صورت کاملا متراکم نگهداری می شده است، گفت: آتش در مرحله اول کنترل می شود و نیروهای آتش نشانی که در دقایق اولیه اعلام حریق در این ساختمان در محل حاضر شدند، توانستند تا قدری آتش را مهار کنند اما بعدازظهر دیروز دوباره اعلام  شد که آتشی که در لایه های انباشته کاغذ که در این مخزن نگهداری می شده، دوباره شعله ور شده است.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران؛ شعله ور شدن آتشی که  در لایه های کاغذهای انباشته شده در این مخزن اسناد دوباره حرارت در طبقه منفی 4 بیشتر شده و دود و آتش سوزی در این مجموعه بیشتر می شود.  

وی با بیان اینکه از ساعت 6 بعدازظهر درجه حرارت بالا می رود، گفت: در 12 شب که بنده به عنوان شهردار شب در محل حادثه حاضر شدم، از سوی ماموران آتش نشانی اعلام شد که درجه حرارت در طبقه منفی 4 به 450 درجه رسیده است که در این شرایط امکان ورود نیروهای آتش نشان در طبقه مذکور به هیچ عنوان وجود نداشت.

 مهدی حجت افزود: همانطور که می دانید در ساختمان های اسکلت فلزی اگر حرارت به 400 درجه و بالاتر از آن برسد، میزان استقامت سازه کمتر می شود به همین دلیل برای اینکه میزان درجه حرارت این طبقه و آتش درون آن توسط نیروهای آتش نشانی کنترل شود، چند منفذ در کف طبقه سوم و سقف طبقه چهارم ایجاد شد که از درون این منافذ ایجاد شده آب و کف فوم برای خنک کردن آتش وارد طبقه منفی 4 می شد.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانان اقدام به ایجاد 10 منفذ در سقف طبقه آتش گرفته کردند، بیان کرد: اما به دلیل متراکم بودن اسناد در این طبقه و با توجه به استفاده از سیستم فایلینگ واقع در این طبقه که به صورت ریلی  و متحرک بوده است اما آتشی که در این طبقه وجود داشته دیگر از کنترل تقلیق درجه حرارت خارج  شده بود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه خنک سازی طبقه منفی 4 تا ساعت 3 بامداد نیز ادامه داشت، یادآور شد:  در واقع هر نیم ساعت یک بار آتش نشانان که امکان ورود به طبقه مذکور را  نداشتند از این منافذ سقف میزان درجه حرارت واقع در طبقه 4 را بررسی کردند .

وی تاکید کرد: به تدریج متوجه شدیم که این اقدام باعث تقلیق درجه حرارت طبقه آتش گرفته از 450 درجه به 350 درجه شد.  اما نکته مهمی که پیش آمد، این بود که در ستون دوم از سمت خیابان یک نشست قابل رویت ایجاد شد. همچنبن این مساله باعث ایجاد قوسی بالای ستون  شد و دیوارها ترک های بزرگی برداشتند.

 حجت با بیان اینکه این اتفاق کاملا نشان می داد که از نظر فنی این ستون نشست کرده است، گفت: با توجه به اینکه سقف بتونی بود و  از سوی دیگر  آتش نشانان نیز برای محار حریق اقدام به سوراخ کردن سقف طبقه مذکور کرده بودند، آرماتورهای درون سقف در معرض  حرارت قرار داشت و این باعث شده بود که مقداری سقف طیقه سوم نشست کند.

وی با بیان اینکه ترک های بزرگ روی دیوار این نگرانی را بیشتر می کرد که احتمال تخریب ساختمان وجود دارد، افزود:   با توجه به  اینکه ضلع جنوبی خیابان که ضلع مقابل ستون نشست پیدا کرده بود، احساس کردیم که اگر ساختمان  نشست کند ساختمان های  مجاور محل حادثه در این ضلع در خطر است. به همین دلیل اقدام به تخلیه ساکنان 4 ساختمان مجاور محل حادثه کردیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ادامه داد: در ضلع جنوب غربی ساختمان 4 ساختمان مسکونی و خوابگاه دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قرار داشت. در این سخامتن در شرایط عادی 300 دانشجو اقامت دارند اما به دلیل اینکه بین ترم دانشگاهی بود، 130 دانشجو در ساختمان مذکور قرار داشتند

وی با اشاره به اینکه طبیعتا ساعت 3 بامداد بیدار کردن این تعداد دانشجو و خارج کردن آنها از داخل ساختمان کار بسیار مشکلی بود، بیان کرد:  همچنین در سه ساختمان واقع در کنار ضلع شرقی این خوابگاه  نیز چند خانوار ساکن بودند که بیشتر آنها را افراد مسن تشکیل می داند و حتی یک معلول نیز در یکی از این ساختمان ها ساکن بود که با حضور معاون دادستان کشور و استاندار تهران  و رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر و رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران جلسه ای تشکیل شد و تصمیم به خروج این خانواده ها از ساختمان های مجاور محل حادثه گرفته شد.

حجت در بخش دیگری از صحبت های خود یاداور شد: افرادی که با رضایت خود می خواستند به منزل اقوام خود مراجعه کنند، ساماندهی این افراد انجام شد و 8 نفر از ساکنان ساختمان های مجاور نیز در هتل کوثر که در مجاورت ساختمان آتش گرفته قرار داشت، اسکان داده شدند.

وی با اشاره به وضعیت هتل کوثر نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه هتل کوثر در کنار ساختمان وزارت نیرو قرار داشت برای حفظ جان مسافران داخلی و خارجی این هتل تمام مسافرانی که در اتاق های ضلغ غربی هتل قرار داشتند در اتاق های ضلع شرقی هتل اسکان داده شدند تا حادثه ای برای این افراد ایجاد نشود.

 معاون شهردار تهران با بیان اینکه تا ساعت 6 صبح طبق اخرین اطلاعات ترک های دیوار ضلع غربی ساختمان بیشتر نشد، گفت:  همچنین درجه حرارت ساختمان نیز با قدامات نیروهای آتش نشانی کنترل شده بود. ساعت 5/2 بعدازظهر نیز اطلاع داند که آتش نشانان توانستند وارد طبقه منفی 4 شده تا کنترل آتش  و حرارت را بهتر انجام دهند.

به گفته وی؛ لازم به توضیح است که ساعت 10 صبح با شکسته شدن شیشه  پنجره های واقع در بالای ستون غربی ساختمان این احتمال وجود داشت که احتمال ریزش ساختمان وجود ددارد، با توجه به تجربه تلخ ساختمان پلاسکو دستور داده شد تا آتش نشانان از داخل ساختمان به بیرون آمده و کار خنک کردن طبقه آتش گرفته را از بیرون انجام دهند.

حجت افزود:  امیدوارم که در ساعات آینده ساختمان در کنترل ما باشد و نقطه بحرانی آتش محار شود اگر این اتفاق ببیفتند نشست ساختمان متوقف می شود و آب 1 و نیم متری که در طبقه -5 جمع شده باید تخلیه شود تا به پی ساختمان فشار وارد نکند.

وی در ادامه با اشاره به اخطارهایی که شهرداری منطقه به خاطر ناایمن بودن به مسئولان شرکت مذکور و وزارت نیرو داده است، بیان کرد: طبق اسناد موجود تا کنون 7 بار به این ساختمان از سوی شهرداری منطقه و سازمان آتش نشانی  اخطار داده شده بود اما به دلیل اینکه شهرداری امکان ورود به ساختمان های دولتی و در حال استفاده را جهت بررسی ندارد و باید حکم قضائی در این زمینه وجود داشته باشد، تذکرات لازم که در حیطه وظایف قانونی شهرداری تهران بود به مسئولان شرکت برق حرارتی وزارت نیرو داده شده بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ادامه داد: واقعا جای تاسف دارد که مجموعه اسناد یک  شرکت بزرگی در طبقه -4 که غیر قابل نفوذ است، نگهداری می شده است. ان هم در یک فضای 400 متر مربعی در طبقات منفی که معلوم است این شرکت با تبدیل پارکینگ به محل نگهداری اسناد که فضای غیر قابل نفوذی است شرایط ناایمنی را ایجاد کرده است.

وی یاداور شد: این در حالی است که برابر استانداردهای موجود مرکز نگهداری اسناد باید در محلی قرار گرفته باشد که امکان نفوذ به بیرون در مواقع خطر وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی