English

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران:

موفقیت مراکز بهاران به ۴۰ درصد رسید/ در روزهای سرد تهران کارتن خوابی فوت نکرد

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از ساماندهی 116 کودک فراری در مبادی ورودی شهر تهران مانند راه آهن و پایانه های مسافربری شهر تهران خبر داد.

موفقیت مراکز بهاران به 40 درصد رسید/ در روزهای سرد تهران کارتن خوابی فوت نکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رضا قدیمی در نشست مطبوعاتی خود با بیان این مطلب افزود: از ابتدای سال تاکنون 8 هزار و 116 نفر به این مراکز مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: ارزنده ترین خدمتی که در این پایگاه ها ارائه می شود، در خصوص مددکاری در حوزه کودکان فراری است.

به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران؛ براساس آخرین آمارها از ابتدای سال تاکنون 116 دختر و پسر فراری شامل 54 دختر و 62 پسر که از شهرستان خود فرار کرده بودند، در بدو ورود به تهران شناسایی شدند.

وی درباره نحوه شناسایی این افراد  بیان کرد: مددکاران خانم و آقا با تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا و با سال ها تجربه از حالات و اضطرابی که در صورت فرد است و البته حالت سرگردانی به سراغ افراد می روند و احوال آن ها را جویا می شوند. ممکن است در این 10 ماه مددکاران ما به بیش از هزاران نفر مراجعه کرده باشند که 116 نفر از آنها مورد فرار بودند.

افتتاح  5 سامانه کارگران فصلی

قدیمی  با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در خصوص کارگران فصلی  یادآور شد: در این خصوص 5 سامانه در تهران افتتاح شد و 10 هزار و 83 کارگر فصلی در آن ثبت نام کردند. بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا پایان سال 98 در تمامی مناطق تهران 22 سامانه کارگران فصلی داشته باشیم.

 وی درباره دلایل راه اندازی این سامانه  تاکید کرد: در شرایطی که کارگران کنار خیابان می ایستند، هم شهروند ناراضی است و هم کارگران. به همین دلیل تلاش کرده ایم تا سامانه کارگران فصلی را راه اندازی کنیم تا امکان ثبت نام کارگر و ارزیابی مهارت های او وجود داشته باشد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر همکاری سازمان فنی و حرفه ای و وزارت کار در خصوص ساماندهی کارگران فصلی گفت: یکی از مزایای راه اندازی سامانه این است که ما دو صفحه پرونده در خصوص شرایط و اطلاعات اولیه از فرد کارگر داریم. در مرحله بعد این که اگر فرد ادعا می کند، در حوزه ای مهارت دارد سازمان فنی و حرفه ای از او آزمون می گیرد و گواهینامه رسمی برای او صادر می کند. ما نیز اپلیکیشنی با عنوان سامانه خدمات کارگران ساختمانی را طراحی کرده ایم که افراد از طریق آن می توانند درخواست کارگر دهند، ضمن اینکه شهروندان از طریق تماس با سامانه 42322 می توانند کارگر منطبق با ویژگی های مورد نظر خود را بیابند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه کارگران فصلی در مناطق 11، 5، 7، 21 و 19 فعال است، افزود: امیدواریم سال آینده 10 منطقه به مناطق فعلی اضافه شود. در خصوص بیمه این افراد نیز وزارت تعاون پای کار آمد و در تفاهمنامه ای که با هم امضا کردیم اعلام کرد اگر این افراد در طول ماه جداقل ده تا دوازده روز کار کنند بیمه آن ها رد می شود.

قدیمی درباره محدودیت های پذیرش در سامانه کارگران فصلی ادامه داد: در این سامانه تفکیک تابعیت نداریم اما پذیرش افراد خارجی تنها با کارت اشتغال میسر است، ضمن این که افرادی که پذیرش می شوند باید بالای 18 سال باشند. در حال حاضر در سامانه کارگران فصلی خانم ها پذیرش نشده اند اما شاید در اینده لازم باشد در یکی از مناطق سامانه ویژه بانوان را تشکیل دهیم.

همکاری وزارت بهداشت برای پذیرش مددجویان معتاد   

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به توافق شهرداری تهران با وزارت بهداشت برای معرفی مددجویان بیمار بیان کرد: وزارت بهداشت بیمارستان های امام حسین(ع) و لقمان را به ما معرفی کرد که البته بیشترین پذیرش ها در بیمارستان امام حسین(ع) انجام می پذیرد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به عملکرد ١٠ ماهه سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: در حال حاضر ١۶ مددسرا در تهران برای پذیرش افراد بی خانمان و سرپناه به صورت شبانه خدمات رسانی می کنند. بر اساس آخرین آمار تا شب گذشته ٢٨۵ هزار و ۶۵ نفر در مددسراها مستقر شدند و این به معنای آن است که از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط شبی 1000 نفر در این مراکز حضور داشتند.

وی تاکید کرد: البته این آمار در شب های سرد هفته گذشته ٣ هزار تا ٣ هزار و ۴٠٠ نفر بود و در شب های بهار و تابستان به طور متوسط بین ۶٠٠ تا ٩٠٠ نفر است.

قدیمی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای پذیرش در مددسراها نداریم و حتی به لوازمی که افراد وارد می کنند نیز کاری نداریم، گفت: قاعده این است که در مددسراها پزشک مستقر حضور داشته باشد و در صورت لزوم افراد به بیمارستان های طرف قرارداد شهرداری معرفی شوند. نکته مهم اینجاست که از آنجا که این افراد اوراق هویت ندارند، هزینه آنها آزاد است و در چنین مواردی هزینه هم از سوی شهرداری پرداخت می شود.

توافق شهرداری با وزارت بهداشت برای معرفی مددجویان بیمار

وی با اشاره به فعالیت دو سامان سرا برای پذیرش متکدیان حرفه ای بالای 18 سال عنوان کرد: این افراد در ظاهر متکدی اند، اما مجموعه ای از مشکلات و بیماری ها را با خود دارند. در واقع سامان سراهای ما تلفیقی از زندان، تمیارستان و بیمارستان است. از ابتدای سال تاکنون نیز 3 هزار و 862 نفر از خدمات سامان سراهای شهرداری استفاده کرده اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به توافق شهرداری تهران با وزارت بهداشت برای معرفی مددجویان بیمار گفت: وزارت بهداشت بیمارستان های امام حسین(ع) و لقمان را به ما معرفی کرد. البته بیشترین پذیرش ها در بیمارستان امام حسین(ع) انجام می پذیرد. نکته قابل تامل اینجاست که ما برای هر مددجویی که به بیمارستان می فرستیم، باید یک مددیار به عنوان همراه هم بفرستیم که این کار ما را بسیار دشوار می کند.

وی افزود: متاسفانه به دلایل مختلف بیمارستان ها این افراد را به سختی می پذیرند و اغلب تلاش می کنند تا این افراد را زود ترخیص کنند. در واقع نهایت سعی بر عدم پذیرش است و سرانجام هم که پذیرش می شوند، پول بیمار آزاد را از ما دریافت می کنند. البته تشکر می کنیم که حداقل بیمار را پذیرش می کنند؛ چراکه بقیه بیمارستان ها به هیچ وجه پذیرش ندارند.

ضرورت راه اندازی مراکز ویژه مددجویان بیمار

قدیمی با تاکید بر ضرورت راه اندازی مراکز ویژه مددجویان بیمار ادامه داد: در مددسرای لویزان خانم 80 ساله ای را داریم که یک دست و پا ندارد و بیمار اعصاب و روان است، هیچ جا هم او را پذیرش نمی کند. لازم است برای این دسته از مددجویان تشکیلات خاصی راه اندازی شود تا همه بار آن ها بر دوش شهرداری و سازمان خدمات اجتماعی نباشد.

وی با اشاره به تعطیلی 4 ماهه مراکز بهاران بیان کرد: در گذشته در یک دوره هزار و 600 نفر را در مراکز بهاران پذیرش کردیم که 462 نفر از آنها درمان شدند و دیگر به سمت مواد مخدر برنگشتند، اما دوره 4 ماهه ای را برای آسیب شناسی مراکز و روندی که در پیش گرفته شده بود در نظر گرفتیم و در این دوره مراکز بهاران را به صورت موقت تعطیل کردیم. در نهایت به تازگی با مصوبات شورای اجتماعی استانداری و به دستور استاندار 2 هزار و  100 نفر را در مراکز بهاران پذیرش کرده ایم.

90 درصد از مراکز بهاران دوباره شروع به کار کرده اند

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر 90 درصد از مراکز بهاران دوباره شروع به کار کرده اند و بهزیستی اعلام کرده است، اگر به صورت کتبی مراکز را به آن ها معرفی کنیم، مجوزهای لازم را ارائه می کند. ضمن اینکه وزارت بهداشت هم در خصوص فعالیت مراکز بهاران اعلام آمادگی کرده است.

وی با یادآوری این نکته که در دوره جدید مدیریت شهری هم از مراکز بهاران حمایت می شود، تاکید کرد: این مراکز به صورت خودگردان و با حمایت سازمان های مردم نهاد اداره می شود و معتادان متجاهر بعد از طی دوره درمان 3 ماهه در صورت تمایل از کمپ ها به مراکز بهاران ارجاع داده می شوند.

قدیمی با بیان اینکه موفقیت درمان در کمپ ها زیر 10 درصد است و در عین حال این میزان در مراکز بهاران به 40 درصد می رسد، گفت: البته این اظهار نظر براساس تجربه دوره اول است اما برای اولین بار است که یک مجموعه می تواند آمار را به 40 درصد رسانده است. در خصوص فعالیت های فعلی نیز در آینده باید قضاوت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت 3 همراه سرا در جوار بیمارستان های امام خمینی(ره)، قلب و مفید افزود: در 10 ماهه اول امسال 18 هزار و 234 نفر از همراهان بیمار از خدمات همراه سراها استفاده کردند. نکته مهم این است که در همراه سراها از افراد پذیرایی نمی کنیم و خیرین با کمک های خود به این افراد رسیدگی می کنند، ما نیز فضای فیزیکی را فراهم کرده ایم.

انتقاد شهرداری تهران از سازمان بهزیستی

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره انتقادات نیروی انتظامی از طرح های جمع آوری معتادان متجاهر در پایتخت ادامه داد: در بحث معتادان متجاهر شکافی است که بنده و فرمانده پلیس تهران آقای رحیمی از آن گله داریم. ما می گوییم وقتی طرحی برای جذب معتادان انجام می شود، شهرداری اتوبوس می دهد و با همکاری بهزیستی و سازمان زندان ها کمپ های خود را در اختیار اجرای طرح می گذارد اما بحث اینجاست که مثلا در هرندی یا فرحزاد هزار و  200 نفر را جمع می کنیم و می خواهیم به بهزیستی تحویل دهیم اما بهزیستی طبق پروتکل افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال و همچنین افراد مبتلا به فشار خون، قند و معلولیت نباید وارد کمپ شوند، در نتیجه سالم ترها وارد کمپ می شوند اما وزارت بهداشت برای آن ها که بیرون مانده اند، فکری نکرده است. اعتراض ما و ناجا هم دقیقا همینجاست؛ ما صبح افراد را جمع می کنیم، بعدازظهر غربالگری می شوند اما متجاهرترین ها دوباره گوشه خیابان می مانند.

وی با تاکید بر این که ادعا داریم پیشروترین سازمان در تهران در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی هستیم، بیان کرد: تصور کنید اگر یک شب مددکاران فعالیت نکنند 3 هزار نفر در خیابان می مانند که این موضوع با یک سری از مشکلات همراه است. نباید فراموش کنیم که در حوزه آسیب نمی توانیم دنبال مدینه فاضله باشیم. هم مدیریت قبلی و هم مدیریت فعلی اولویت خود را بر داشتن شهر شاداب و رسیدگی به آسیب ها قرار داده است، در این خصوص به طور قطع روز به روز پیشرفت می کنیم و وضعیت بهتر می شود.

 مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره فوت کارتن خواب ها در شب های سرد هفته گذشته، یادآور شد: هیچ فوتی اتفاق نیفتاده و این کاملا دروغ محض است. ما که در خیابان بودیم ،کسی را ندیدیم و آنها که چنین ادعایی دارند شاید فیلم سینمایی می دیدند. به طور مثال در میدان اعدام 8 نفر بودند که هر چه تلاش کردیم آنها را به گرمخانه ببریم. گفتند مصرف کننده مواد هستیم و پس از مصرف به خانه خود برمی گردیم.

وی تاکید کرد: در شب های سرد هفته گذشته 100 دستگاه ماشین در خیابان در حال گشت زنی بود که با افزایش دما در هفته جاری ممکن است این تعداد به 50 دستگاه کاهش پیدا کند.

قدیمی با تاکید بر اینکه در خصوص ساماندهی زنان کارتن خواب هم زیرساخت داریم اما مددجو نداریم، گفت: به طور مثال مددسرای چیتگر 80 نفر ظرفیت دارد اما شب ها بیشتر از 30 تا 35 نفر به آن مراجعه نمی کنند. در سامان سرای لویزان هم 200 تن را با احکام قضایی به طور 24 ساعته نگهداری می کنیم. در خصوص موارد اختیاری که حکم قانونی پشت آن نیست ما بیش از نیاز ظرفیت داریم، به این معنی که مددسراها، سامان سراها و بهاران مناطق 21 و 22 را به زنان اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه 70 درصد از افرادی که به مددسراها مراجعه می کنند مصرف کننده مواد مخدر هستند، عنوان کرد: مددسراها در ده روز اخیر 24 ساعته به فعالیت خود ادامه دادند. برای آنکه این افراد در مراکز بمانند به آن ها متادون هم می دادیم. البته در عمده مددسراهای ما مراکز MMT و DIC فعالیت می کنند و در مجاورت مددسراها نیز مراکزی داریم که متادون متقاضیان را فراهم می کردند اما در این ده شب متادون را در خود مددسراها به افراد می دادیم تا به هیچ عنوان انگیزه ای برای خروج نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت 5 واحد گشت ویژه کودکان در شب های سرد هفته گذشته افزود: طی ده روز 13 پسر و 8 دختر را با حضور نماینده بهزیستی جذب کردیم و به مراکز نگهداری کودکان که تحت نظارت سازمان بهزیستی است معرفی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه طبق بند 5 ماده 55 قانون شهرداری صرفا باید افراد بی خانمان و متکدیان حرفه ای را ساماندهی کند، ادامه داد: توانمندسازی بر عهده 11 ارگان و سازمان است و بهزیستی نیز در این خصوص مسئولیت دارد.

نمی توانیم در مددسراها شیره کش خانه راه بیاندازیم

وی درباره طرح جمع آوری متکدیان بیان کرد: در تمام دنیا تکدی گری جرم است اما باید به شکل فرهنگی با آن برخورد شود. تا زمانی که سر چهارراه ها به افراد متکدی پول پرداخت می شود، گداهای بیشتری پرورش پیدا می کنند. وقتی فردی را وارد ماشین می کنیم و می بینیم 2 میلیون و 200 هزار تومان پول همراهش است دیگر نمی توانیم حرف از توانمندسازی بزنیم. توانمندسازی زمانی است که مردم کمک نکنند و به جای آن به بچه های سرچهارراه خوراکی بدهند.

قدیمی در واکنش به اینکه بسیاری از این کودکان خوراکی را نمی پذیرند، یادآور شد: این نشان می دهد که این بچه ها محتاج و گرسنه نیستند. رفتارهای ما تاکنون به شکلی بوده است که وقتی ماشین ما می رود، بچه ها می خندند و می گویند ماشین ناهار آمده است، از گل نازک تر هم که نمی توانیم بگوییم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر این که چرا معتادان چمن های خیابان را به مددسراها ترجیح می دهند، توضیح داد: پیش از سال 94 روزانه 10 تا 16 نفر در شب های سرد فوت می کردند اما طی دو سال اخیر ما هیچ مورد فوتی نداشتیم. در مورد این هم که معتادان علاقه ای به حضور در مددکاران ندارند، طبیعی است؛ چراکه برخی از آن ها باید ساعتی 2 تا 3 بار مصرف کنند. ما هم نمی توانیم در مددسراها شیره کش خانه راه بیاندازیم.

مدیرعامل سازمان خمدات اجتماعی در  واکنش به این سوال خبرنگار موج مبنی بر اینکه برخی از متکدیان ادعا می کنند پولی که در زمان جمع آوری از آن ها دریافت می شود با آنچه در پایان به آن ها تحویل داده می شود متفاوت است، تاکید کرد: زمانی که فرد سوار ماشین می شود ریال به ریال پول او با حضور مامور نیروی انتظامی و مددکار صورت جلسه می شود و ما حتی یک مورد هم نداشتیم که فرد اعلام کند از میزان پولش کاسته شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه