English

موج گزارش می‌دهد؛

قصور پزشکی آرتین ۸ ساله را راهی خانه ابدی کرد/وزارت بهداشت پیگیر پرونده آرتین

تلاش های پدر هیج فایده ای نداشت و عقربه‌ها لحظه به لحظه می گذشت و قصور پزشکی و عدم توجه کادر درمانی بیمارستان به تنگی نفس کودک که در نهایت منجر به فوت آرتین در آغوش پدر شد.

قصور پزشکی آرتین 8 ساله را راهی خانه ابدی کرد/وزارت بهداشت پیگیر پرونده آرتین

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بیماران به امید درمان قدم در  راهروهای بیمارستان می گذارند، اما گاهی خطا و قصور پزشکی  باعث می شود که جان خود را از دست دهند، به طوری که می توان گفت براساس آمار رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در هفت ماهه امسال از پرونده های ارجاعی قصور پزشکی یک‌هزارو ۵۰۳ پرونده محکوم شدند.

وزیر بهداشت 25 مرداد ماه امسال در صحن علنی مجلس اعلام کرد که اقدامات صورت گرفته در این دولت در بخش بهداشت و درمان به عنوان دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر قابل بهره برداری و مطالعه است؛ این درحالی است که در برخی بیمارستان‌ها شاهد قصور پزشکی و کوتاهی عوامل کادر درمان هستیم که سبب طولانی شدن دوره درمان یا گاها فوت می شود. 

نکته قابل توجه در این جریان عدم نظارت درست بر روند درمان بیماران است چه بسا اگر  روند درمان آرتین کوچولو به درستی صورت می گرفت، جان خود را از دست نمی داد و در آغوش خانواده به شیطنت های کودکانه خود ادامه می داد. در واقع باید گفت قصور پزشکی این بار  علت فوت  آرتین هشت ساله در بیمارستان دولتی است که نهم دی‌ماه امسال به دلیل سرما خوردگی و گلو درد به همراه خانواده‌اش به بیمارستان مراجعه کرد، اما متاسفانه پس از ویزیت و تزریق دارو، به جای درمان و بهبود، در آغوش پدر فوت کرد، تمامی مستندات این حادثه توسط دوربین‌های مدار بسته بیمارستان ثبت شده که حکایت از کوتاهی کادر درمانی دارد.

داستان فوت آرتین از زبان پدر

محمد کاظم صالحی، پدر آرتین هشت ساله در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج درباره حادثه تلخی که برای فرزندش اتفاق افتاد، می‌گوید:  تقریبا ساعت چهار صبح به بیمارستان امام خمینی شهرستان نور برای مداوای آرتین و مادرش مراجعه کردم. پس از پرداخت هزینه به پذیرش بیمارستان به‌همراه فرزند و همسرم با اتاق خالی پزشک کشیک مواجه شدیم، پزشک را بعد از چند دقیقه در ایستگاه پرستاری اورژانس پیدا کردم، درحالی که خواب بود. وی پس از بیدار شدن، فرزند و همسرم که هر دو سرما خورده بودند، را معاینه و برای آنها  دارو تجویز کرد. پس از تهیه دارو و تزریق  دو آمپول به فرزندم راهی منزل شدیم.  بعد از نیم ساعت آرتین دچار تنگی نفس شد، دوباره ما به بیمارستان بازگشتیم و مجددا به دنبال پزشک بودم تا فرزندم را معاینه کند.

پزشک بعد از معاینه گفت؛ پسرم با مشکلی در مجرای تنفسی  مواجه شده و باید پزشک متخصص، وی را ویزیت کند. پرستار با متخصص اطفال که آن شب کشیک بود تماس گرفت. متاسفانه 25 دقیقه طول کشید تا پزشک متخصص اطفال در بیمارستان حضور یابد. در این مدت 13 بار از کادر  درمانی درخواست کردم تا به وضعیت فرزندم رسیدگی کنند، چرا که آرتین در نفس کشیدن به شدت مشکل داشت، اما دریغ از حتی یک بار توجه پزشک یا پرستار اورژانس.

متخصص اطفال تقریبا ساعت 5:25 دقیقه بربالین فرزندم حاضر شد و با وجود اینکه آرتین تنگی نفس شدید داشت و شرایط خوبی را سپری نمی کرد خیلی سطحی فرزندم را معاینه کرد و دستور بستری در بخش اطفال را داد. همچنین گفت  که وضعیت جسمانی آرتین زیاد وخیم نبوده و نیاز به انتقال به بیمارستان تخصصی تر نیست. سپس بدون تجویز دارو یا هر کاری که مشکل فرزندم را حداقل تا حدی برطرف کند، اظهار کرد؛ صبح برای معاینه مجدد خواهم آمد. به طوری که می توان به جرات گفت تنها یک دقیقه برای معاینه آرتین زمان صرف کرد و مابقی زمان را سرگرم دستور بستری بود. زمانی که من در حال پیگیری پذیرش پسرم برای بستری شدن بودم، یعنی ساعت 5:32 دقیقه بیمارستان را ترک کرد.

آرتین 1

بعد از خروج پزشک، پرستار بخش اورژانس گفت؛ فرزندت را بغل کن و به بخش اطفال منتقل کنید که بعد از پنج دقیقه انتظار در راهرو بخش اطفال، پرستار ما به اتاقی راهنمایی کرد و دستگاه بخور سرد به اتاق آوردند. من و همسرم  لوله دستگاه را طبق دستور پرستار جلوی صورت بچه نگه داشتیم که نه تنها هیچ علائم بهبودی در آرتین حاصل نشد بلکه تنگی نفس حادتر شد  و هر لحظه حال آرتین وخیم تر می‌شد.

بلافاصله از پرستار و پزشک در خواست کمک کردم که متاسفانه ساعت 6 صبح فرزندم در آغوشم فوت کرد. بعد از دو دقیقه تعدادی پرستار و پزشک در بخش اطفال حاضر شدند تا عملیات احیای پزشکی را انجام دهند. اما دیگر فایده ای نداشت، متاسفانه کادر درمانی  پیکر بی جان فرزندم را به صورت نمایشی روی تخت به همراه سرم و چند پرستار و پزشک به بخش ICU  بردند، به طوری که می توان گفت حدود ساعت 6:37 دقیقه صبح جسد فرزندم را زیر دوربین بخش ICU  برده و دوباره روی جسد بی جان فرزندم به‌صورت نمایشی عملیات احیا با حضور پزشک انجام دادند. سرانجام حدود ساعت 8:30 دقیقه صبح اعلام کردند که فرزندم فوت کرده است.

بلافاصله بعد از این حادثه به مراجع قضایی مراجعه و علیه تمامی کادر درمانی بیمارستان شکایت کردم که در حال پیگیری است.

قصور پزشکی در مرگ آرتین محرز است

این موضوع سبب شد تا به سراغ علیرضا عسکری مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت برویم و این موضوع را با وی در میان بگذاریم  تا نظرشان را در این حادثه بیان کنند که بلافاصله بررسی های لازم از دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت گرفت.

عسکری پس از بررسی پرونده آرتین عنوان کرد: براساس تحلیل علمی از علوم پزشکی مازندران، قصوری  در فرایند درمان  این کودک رخ داده است و کمیته های فنی و تخصصی این قضیه را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند داد و کسانی که مقصر بروز این حادثه بودند به کمیسیون های مرتبط معرفی خواهند شد تا آرای لازم صادر شود.

آرتین 2

به گفته وی، وزارت بهداشت نیز این موضوع را از طریق علوم پزشکی مازندران با جدیت پیگیری می‌کند.

انتقاد نماینده مجلس به وزیر بهداشت در ارتباط با قصور پزشکی در بیمارستان نور

علی اسماعیلی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس، یکشنبه، اول بهمن  نسبت به حوادث اخیر در بیمارستان نور انتقاد کرده و در تذکری شفاهی به وزیر بهداشت در صحن علنی خواستار رفع مشکلات و ضعف مدیریت بیمارستان امام خمینی شهرستان نور و درمانگاه آن  شد که موجب شده در دو ماه گذشته پنج نفر جان خود را در این بیمارستان از دست دهند.

تاسف برانگیزترین قسمت قصه پرغصه اوضاع بهداشت و درمان شهرستان نور آنجاست که عدم مدیریت درست در این حوزه باعث مرگ چند تن از شهروندان شد  و  متاسفانه به جای پاسخگویی بلافاصله بعد از این حوادث رئیس بیمارستان را تغییر دادند.

از این دست اتفاقات در کشور هر ساله رخ می دهد و باید دید نظام پزشکی برای جلوگیری از این دست اتفاقات و حداقل رساندن آمار مرگ و میر به دلیل قصور و خطا پزشکی به میانگین جهانی چه اقدامی را انجام خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه