English

شهردار تهران در ششمین همایش ملی مدیریت هوا:

برای کاهش آلودگی هوای پایتخت ۵ سال زمان نیاز است/ اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران در راستای سیاست مبارزه با آلودگی هوا

شهردار تهران گفت: برای اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا در تهران به 5 سال زمان نیاز است.

برای کاهش آلودگی هوای پایتخت 5  سال زمان نیاز است/ اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران در راستای سیاست مبارزه با آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد علی نجفی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش ملی مدیریت هوا با بیان این مطلب افزود: یکی از اصول مهم حفاظت از محیط زیست، وجود تعادل میان عوامل تشکیل دهنده است به نحوی که هر گونه اختلال در هر یک از عوامل باعث اختلال در فضای حیات انسان می شود.

وی ادامه داد: عملکرد انسان ها در قبال محیط زیست عامل اصلی بر هم ریختن این تعادل ها در دوره های مختلف، به خصوص سال های اخیر بوده است؛ این عملکرد انسانی در استفاده از تکنولوژی و صنایع مختلف و همچنین عملکرد انسان در ارتباط با محیط، طبیعت و ارتباط با یکدیگر موجب تشدید آلودگی هوا، آب ، صدا و سایر انواع آلودگی می شود.

شهردار تهران با اشاره به گزارش های سازمان بهداشت جانی درباره آلودگی ها بیان کرد: بر اساس این گزارش  مهم ترین آلودگی های که زندگی انسان را تهدید می کند به ترتیب آلودگی آب، هوا و صدا است که کلانشهر تهران با هر سه نوع آلودگی به عنوان یک چالش جدی روبرو است.

آلودگی آب چالش میان مدت پایتخت

وی با اشاره به سایر منابع آلاینده شهر تهران یادآور شد: در حد محدودی با آلودگی آب در تهران روبرو هستیم اما به نظر می رسد اگر امروز برای این موضوع فکری نکنیم، یک چالش میان مدت برای شهر تهران خواهد بود.

نجفی مهمترین چالش های مدیریت شهری را آلودگی هوا و صدا دانست و تاکید کرد: از سال ها پیش این وضعیت وجود داشته اما اگر یک برنامه جدی و فعالیت های اساسی انجام نشود، می تواند یک مشکل و معضل برای زندگی شهر تهران باشد.

به گفته وی؛ شاید اصلی ترین منشا آلودگی ها، مصرف بیش از حد و رشد روز افزون سوخت های فسیلی در تهران برای منابع متحرک و ثابت باشد اما مسایل دیگری هم وجود دارد که کمک می کند این آلودگی بیشتر شود. به نظر می رسد امروز موضوع آلودگی هوا و صدا در شهر تهران موضوعی است که حل آن خیلی مشکل باشد اما به اعتقاد ما حل آلودگی هوا در یک برنامه مشخص کاملا ممکن است. بر این اساس قطعا قادر خواهیم بود در یک برنامه چهار یا پنج ساله به میزان 50 درصد از نشر آلودگی ها و 20 تا 25 درصد از غلظت آلودگی ها در تهران کم کنیم.

شهردار تهران   با اساره به تجربه های جهانی در رابطه با کاهش آلودگی هوا  افزود: تجربه بسیاری از شهرهای دنیا نشان می دهد اگر عزم جدی و برنامه حساب شده ای طراحی شود، حتما می  شود این کار را انجام داد همچنانکه  تجربه موفق در مکزیکو سیتی با 21 میلیون جمعیت نشان می دهد زمانی این شهر جزو آلوده ترین شهرها محسوب می شد اما با اجرای برنامه های مشخص، امروز حتی نام این شهر در لیست 10 شهر اول آلوده دنیا دیده نمی شود.

به گفته وی؛ در ابتدا ضمن اینکه مسئله را به درستی می شناسیم و برنامه های دقیقی ارایه می شود، باید عزم ملی وجود داشته باشد و هزینه های اجتماعی و اقتصادی را بپذیریم؛ در واقع اگر حرف باشد اما عزم نباشد به نقطه موثری نخواهیم رسید.

طرح های شهرداری برای کاهش آلودگی هوا

نجفی در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: راهبرد اول کاهش مطلوبیت حمل و نقل شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی در تهران است که بخش کوچکی از این در اختیار شهرداری قرار دارد و بخش بزرگ تری مربوط به ارگان هایی است که باید از نظر بودجه و امکانات شهرداری را کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد شهرداری تهران در تغییر مدل ورود به محوده طرح ترافیک در تهران بیان کرد: یکی از اهداف این طرح همین مسئله بود که از طریق کاستن از مطلوبیت حمل و نقل شخصی، بتوانیم به میزانی بر کاستن از آلودگی تاثیر بگذاریم گرچه عده ای تحلیل کردند شهرداری برای افزایش درآمد های خودش این طرح را مطرح کرده اما این در حالی است که پیش بینی ما این است اگر این طرح به خوبی اجرا شود، سال آینده درآمد شهرداری از محل ارای طرح ترافیک کمتر خواهد بود اما به خاطر سیاست مبارزه با آلودگی هوا این طرح را دنبال کردیم.

شهردار پایتخت یادآور شد: تغییر و تحول در هر سیستمی بسیار مشکل است اما در سیستم شهرداری مشکل تر از جای دیگر خواهد بود؛ در آموزش پرورش به نظرم می رسید تحول در آموزش و پرورش به سختی و کند انجام می شود اما امروز می فهمم شهرداری شرایطی به مراتب بدتر دارد.

در مقابل تحولات شهرداری تهران مقاومت می شود

وی با بیان اینکه ایجاد هر تحولی در داخل و بیرون سیستم شهرداری به شدت با مقاومت روبرو می شود تاکید کرد: این مساله  انگیزه ها و دلایل دیگری دارد؛ برخی ممکن است انگیزه های منفعت طلبانه و برخی وصل به مسایل اجتماعی و فرهنگی شود.

نجفی در بخش دیگری از صحبت های خود از تسهیل نوسازی و جایگزینی وسایل فرسوده به عنوان راهبرد دوم یاد کرد و گفت: برای این امر  به میزان زیادی به بودجه و امکانات مالی در قالب یارانه و وام های پرداختی نیاز است؛ چه کمک بلاعوض که باید در اختیار صاحبان برخی خوردوها قرار داده شود و چه آنچه تحت عنوان تسهیلات بانکی باید ارایه شود از نظر مالی و امکاناتی در اختیار شهرداری نیست از این رو دولت و مجلس باید تصمیم قاطعی بگیرند و شهرداری به عنوان مجری کار را انجام دهد.

به گفته وی؛در بخش اتوبوس های مربوط به شرکت واحد، بخش خصوصی و اتوبوس هایی که به عنوان سرویس به دستگاه ها خدمت می دهند نیز باید یک نوسازی اساسی در سطح شهر تهران انجام شود. همچنین درباره جاگزینی تاکسی های نو، خودروهای شخصی، موتورسیکلت ها وانت ها و کامیون ها نیز باید یک نوسازی جدی در ناوگان خودرویی کشور اتفاق بیفتد.

شهردار تهران از الزام بنگاه های تولیدی به اصلاح و ارتقای تکنولوژی ودر شرایط خاص انتقال آن به خارج از شهر به عنوان راهبرد سوم یاد کرد و  افزود:  این برنامه ای است که سال ها درباره آن صحبت شده و قانون درباره آن وجود  دارد اما در اجرا با مشکلات و محدودیت های زیادی روبرو است؛ البته بخش محدود تری از آلودگی هوا مربوط به بنگاه های تولیدی و حتی مصارف خانگی است و بخش بیشتری مربوط به عوامل متحرک می شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقای استانداردهای معاینه فنی خودروها و تحدید موثر خودروهای آلاینده  بیان کرد:  ما محدودیت ایجاد می کنیم اما این تحدید ها تا کنون موثر نبوده است. خوشبختانه در بودجه سال 97 قبول کردند تبصره ای در بودجه بگنجاندند که محدوده LEZ از سال آینده یک محدوده خاص تلقی شود و خودروها چنانچه معاینه فنی نداشته باشند، برای ورود به این محدوده جریمه شوند؛ امیدواریم این تبصره در مجلس تصویب شود تا در این مورد یک گام به جلو برداریم.

نجفی  یادآور شد: اگر مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را به درستی اعمال، اجرا و نظارت کنیم، می توان بخش عمده ای از این مسئله را کنترل کرد. سال ها است سازمان بهینه سازی مصرف انرژی در کشرو تشکیل شده و فعالیت هایی کرده اما آن سازمان هم در این قسمت می تواند حجم گسترده تری از مسئولیت را بپذیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح های کاستن از ترافیک و افزایش سرعت متوسط حرکت در سطح شهر تاکید کرد: یکی از معضلات زندگی شهری موضوع ترافیک است، البته این ترافیک برای عده ای که معمولا برای شرکت در جلسات بدقول هستند، خوب است اما یک معضل زندگی شهری  ما به شمار  می رود که با موضوعات دیگر مرتبط است و به معنایی نیز موضوع مستقلی است.

به گفته شهردار تهران؛ اگر حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم، مطلوبیت استفاده از خوردوی شخصی را کم کنیم در ادامه ترافیک هم کم می شود اما خود ترافیک به عنوان موضوعی مستقل می تواند به عنوان معضل مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکلات شهرسازی پایتخت و تاثیر آن در افزایش ترافیک و آلودگی هوا گفت: بعضی کارهایی که قبلا انجام دادیم همانند اجرای مجتمع های بزرگ تجاری و نبود پارکینگ بر خلاف این مسئله بوده است . به عنوان مثال مجتمع کوروش در جایی ساخته شد که چند سال قبل میدان نور را در همان محدوده برداشتند تا تقاطع های غیر همسطح ایجاد شده و ترافیک روان سازی شود اما بعد از چند سال، با تاسیس این مجتمع که از نظر جانمایی محاسبات کارشناسی ترافیکی در آن انجام نشده بود، وضعیت ترافیکی را به حالت اول برگرداند.

طرح های قبلی شهرداری آلودگی هوا را افزایش داد

محمد علی نجفی افزود: تصمیماتی در گذشته تهران گرفته شده که خود این تصمیمات چه از نظر ترافیکی و جه از جهات دیگر، آلودگی هوای تهران را افزایش داده است. به عنوان نمونه  منطقه 22 تهران قرار بود به عنوان یک منطقه نمونه محیط زیستی در تهران طراحی شود و اولین مطنقه تهران بود که از طرح تفصیلی خوبی برخوردار بود اما این فرصت از دست رفت؛ در نتیجه امروز نقشی که می تواند برای خود منطقه و کل تهران به عنوان بخش مهمی از ریه شهر را ایفا کند، از بین رفته است و در این منطقه ساختمان های بلند مرتبه بدون هماهنگی با طرح تفصیلی اساخته شده است.

وی با بیان اینکه «خود شهرداری هم در گذشته تصمیماتی گرفته که روی آلودگی هو اتاثیر نابه هنجاری گذاشته و بر میزان آلودگی هوا افزوده است» ادامه داد: مهم تر از شهرداری که باید در حد خودش مسئولیت بپذیرد، مسئله نقش دولت و سایر ارگان ها و نهاد ها است. در تیر ماه 95 دولت مصوبه ای برای کنترل آلودگی هوا تهران داشته که مصوبه بسیار خوبی است و در آن مصوبه وظایف تک تک دستگاه هایی که به نوعی مرتبط با این قضیه هستند، پیش بینی شده است. می شود گفت بیش از 90 درصد این مصوبه تا امروز اجرا گذاشته نشده است.

شهردار تهران با اشاره به نامه خود به معاون اول رئیس جمهور در نهم دی ماه سال جاری بیان کرد: در آن نامه همین مطلب را گزارش دادم که غیر از یکی دو بند از آن مصوبه دولت، هیچ یک از آن بند ها به صورت کامل اجرا نشده و برخی بند ها اصلا اجرا نشده است؛ امیدوارم این نامه منجر به تشکیل جلسات و تعیین کارگروهی شود تا تک تک دستگاه ها مورد سوال قرار گیرند تا اگر مشکلات و محدودیت هایی در اجرای آن ماموریت ها دارند، آن مشکلات را مطرح کرده و مسایل حل شود.

وی یادآور شد: ارگان های دیگر نیز همانند وزارت بهداشت درباره آلودگی هواصحبت کرده و ارقامی درباره میزان مرگ و میر مرتبط با آلودگی مطرح می کنند که نمی دانم پایه دقیق این آمار چیست و چقدر می شود به آن استناد کرد.البته شکی نیست که این سطح از آلودگی هوا روی بهداشت، سلامت، کوتاه شدن عمر و مرگ و میر شهروندان تاثیر گذار است. افتتاح همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا

آلودگی صوتی چالش خاموش

نجفی در ادامه سخنان خودبا اشاره به موضوع آلودگی صوتی در تهران تاکیدکرد :توجهات درباره آلودگی صوتی کمتر است چرا که یک چالش خاموش به شمار می رود. به خصوص آنکه در تهران به سر و صدای زیاد عادت کردیم و خیلی حسیاست نداریم؛ در عین حال که سلامت جسمی و روحی ما متاثر از این آلودگی صوتی مورد تهدید قرار دارد اما حساسیت ها از بین می رود.

به گفته وی؛ در این همایش هم درباره مقالات و هم موضوعات تخصصی کارگاه های آموزشی به آلودگی صوتی پرداخته شده است و امیدواریم بتوانیم به تصمیمات قابل قبولی برسیم.

شهردار تهران با بیان اینکه «ما در شهرداری در کنار برنامه های که مستقیما به آلودگی هوا و صوتی بر می گردد، برنامه های دیگری را نیز تعقیب می کنیم»گفت:یکی از برنامه های شهرداری تهران حرکت به سمت شهر هوشمند است. این برنامه قبلا جزو برنامه های اصلی شهرداری تهران محسوب نشده و ساز و کار و ساختار مناسبی برای دستیابی به شهر هوشمند در شهرداری تهران طراحی نشده است. در برنامه جدیدی که به شورای شهر دادم ساختاری پیش بینی کردیم که امیدوارم بتوانیم برنامه های جدی درباره رسیدن به شهر هوشمند دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه «یکی از ویژگی های شهر هوشمند این است که می تواند روی کاستن از آلودگی هوا و صوت تاثیرگذار باشد» افزود: وقتی سطح جا به جایی ها کم شده و افراد می توانند از طریق فضای مجازی و اپلیکشین های مختلف نیازهای خود را برطرف کنند، مسلما می تواند هم روی ترافیک و هم کنترل آلودگی ها تاثیر قابل توجهی بگذارد. در این زمینه دیروز هم جلسه ای با وزیر ارتباطات و تیم معاونان درباره همکاری های مشترک داشتیم که یکی از محورهای اصلی بحث فعالیت هایی است که برای دستیابی به شهر هوشند طراحی کردیم .

شهردار تهران با اشاره به لزوم اجرای مقررات طرح تفصیلی، طرح جامع تهران و ضوابط شهرسازی و معماری  تاکید کرد: در همین چهار ماه اخیر این تاکید باعث شده بخشی از درآمد های شهرداری کاسته شود اما در دراز مدت آنچه نصیب شهروندان و شهر می شود، ارزش بیشتری از درآمد های شهر فروشی و اقدامات خلاف طرح مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تامین منابع به منظور اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا، یادآور شد: برای دوره پنج ساله برای هر سال حتدود هزار و 500 میلیارد بودجه در نظر گرفتیم که در کنار آن تسهیلات بانکی نیز قرار دارد که تامین آن خیلی مشکل نیست؛ از این رو امید می رود این عزم به مدد طرح عمومی مسایل در جامعه، رسانه ها و مراکز تخصصی جدی تر شده و به عزم ملی برای مبارزه با آلودگی هوا و صدا در شهر تهران رسیدن به شهری برای زندگی و سالم تبدیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه