English

رئیس شورای شهر تهران:

رویکرد بودجه سال آینده را کاهش هزینه و افزایش شفافیت است

محسن هاشمی گفت: کاهش هزینه وافزایش شفافیت، یکی از اولویت های اصلی مورد مطالبه شهروندان تهرانی است.

رویکرد بودجه سال آینده را کاهش هزینه و افزایش شفافیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محسن هاشمی در سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: امروز شاهد ارائه لایحه بودجه از سوی شهردار تهران به شورا خواهیم بود که نخستین تجربه همکاری شورای پنجم با شهردار منتخب خود در تدوین وتصویب بودجه سالانه است.

وی با بیان اینکه بارها گفته شده است، کاهش هزینه و افزایش شفافیت، یکی از اولویت های اصلی مورد مطالبه شهروندان تهرانی است که بودجه سالانه از مهمترین مصداق های آن محسوب می شود، ادامه داد: بودجه شهرداری تهران از حیث حجم و منابع و مصارف، از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که در مواردی ، بودجه معاونت های زیربط در شهرداری از بودجه وزارت خانه های مشابه خود در دولت حجم بیشتری دارد، بنابراین تدوین واجرای صحیح این لایحه اهمیت به سزایی در برقراری انضباط مالی در مدیریت شهری دارد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همزمانی آغاز شورای پنجم با بحران مالی و کمبود نقدینگی در شهرداری تهران که ناشی از عملکرد انبساطی و مصرف بی رویه منابع مالی در گذشته است، موجب رکود در فعالیت های زیربنایی و اختلال در انجام تعهدات شهرداری تهران شده است؛ بیان کرد: بنابراین در لایحه بودجه سال 97، کاهش هزینه های غیرضروری، حذف ردیف های غیرشفاف و در الویت های قرار دادن ضرورت های مدیریت شهری ، رویکرد اصلی شورای پنجم در بررسی لایحه بودجه خواهد بود.

وی یادآور شد: انتظار شهروندان تهرانی از مدیریت شهری، تمرکز بر وظایف بر زمین مانده تخصصی خود به جای ورود به حیطه فعالیت های مشترک شهرداری با سازمان فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی و دینی است.

محسن هاشمی با اشاره به برنامه های اولویت دار شهرداری تهران در سال آینده تاکید کرد : کاهش معضل آلودگی هوا وترافیک با تقویت سیستم حمل ونقل عمومی، نوسازی بافت های فرسوده وکاهش آسیب پذیری در برابر زلزله، کاهش آسیب های اجتماعی و توجه به محیط زیست از الویت های شهر تهران است که امیدواریم به اولویت های اختصاص منابع و بودجه نیز تبدیل شود.

به گفته وی، در حوزه فعالیت های فرهنگی نیز با توجه به ایجاد زیرساخت های مناسب در شهر و وجود ظرفیت ها و تمایل نهادهای مدنی برای ایفای نقش واثرگذاری در حوزه فرهنگ و جامعه، بجای صرف هزینه های سنگین و غیرضروری در تصدی گری و ایجاد رانت در حوزه فرهنگی واجتماعی، باید به دنبال ارائه زیرساختها وامکانت زیربنایی با کمترین هزینه به بخش غیردولتی و داوطلب و استفاده از ظرفیت آنها باشیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: بنابراین با توجه به شرایط فعلی مدیریت شهری، می توان رویکرد بودجه سال آینده را کاهش هزینه و افزایش شفافیت نامید تا شهروندان تهرانی، پژواک صدای رای خود در 29 اردیبهشت و صدای اعتراضاتشان در ماه گذشته را در عملکرد مدیریت شهری بشنوند.

وی در ابتدای جلسه با اشاره به سالروز حادثه پلاسکو نیز بیان کرد: نخست نخستین سالگرد حادثه پلاسکو، که یاداور فاجعه ای تلخ برای تهران و خاطره ای ماندگار از رشادت ها و فداکاری ها آتش نشانان عزیز بود. هرچند گزارش ملی حادثه پلاسکو، از سوی کمیته منتخب ریاست جمهور تدوین ودر صحن علنی شورای پنجم نیز ارائه شد اما به نظر افکارعمومی و بازماندگان و آسیب دیدگان از این حادثه نسبت به برخورد با مقصران، تضمین عدم تکرار حوادث مشابه و نوسازی ساختمان پلاسکو به اقناع کافی نرسیده باشند. احساس امنیت واعتماد شهروندان به سیستم ایمنی ونهادهای نظارت بر ساخت وبهره برداری از اماکن شهری، با فروریختن ساختمان پلاسکو ، ترکی عمیق برداشت و نهادهای ذیربط بخصوص شهرداری تهران، بایست حداکثر تلاش خود را برای بازگرداندن این اعتماد وجبران خلل وارد آمده به سرمایه اجتماعی متمرکز کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سالروز درگذشت مهندس بازرگان یادآور شد: این چهره ارزشمند که حدود چهل سال فعالیت سیاسی اثرگذار داشت از ابتدای نهضت ملی شدن صنعت نفت در کنار دکتر مصدق حضور داشت و پس از کودتای 28 مرداد ، با تایید دکتر مصدق نهضت ازادی ایران را به همراه آیت الله طالقانی، بعنوان گرایش مذهبی جبهه ملی ایران تاسیس کرد و بدلیل فعالیت های سیاسی وروشنگری خود در دهه سی و چهل دستگیر و زندان وتبعید را تجربه کرد و بدلیل تخصص، تجربه ،سوابق درخشان و خدماتی که به کشور کرده بود از سوی امام خمینی  به عنوان نخست وزیر دولت موقت برگزیده شد.

به گفته وی؛ مهندس بازرگان اولین مجری سیستم لوله کشی آب تهران ودردوره ای با حکم دکتر مصدق مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود.در دوران پس از انقلاب نیز علاوه بر نخست وزیری دولت موقت ، وی بعنوان نماینده تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی حضور یافت. آنچه که باید در این فرصت کوتاه به آن اشاره کنم، لزوم پاسداشت وگرامیداشت شخصیت های نظیر مهندس بازرگان برای تاریخ و نسل های آینده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه