English

عضو هیات علمی مؤسسه جنگل‌ها و مراتع؛

طرح انتقال آب قمرود به قم سیصد قنات را خشکاند

عضو هیات علمی مؤسسه جنگل‌ها و مراتع، گفت: طرح انتقال آب قمرود از سرشاخه های دز به سمت قم سیصد قنات را خشکاند و اکنون در اثر حاشیه نشینی یک بحران جدی در الیگودرز و دورود داریم که از عوامل اتفاقات اخیر هم بود.

 طرح انتقال آب قمرود به قم سیصد قنات را خشکاند

به گزارش خبرگزاری موج، عضو هیات علمی مؤسسه جنگل‌ها و مراتع، گفت: ما به موضوع جامعه محلی و مردم در طرح های انتقال آب در ایران مثل اغلب کشورهای دنیا تا نخستین سال‌های هزاره سوم توجهی نکردیم.

محمد درویش در جلسه نقد کتاب «یاریگری گروداران در حکمرانی فراگیر آب» تألیف سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی و ترجمه حمیدرضا دورودیان، اظهارداشت: می‌دانید چند نفر آدم در اثر انتقال آب مهاجرت کرده اند؟ بیش از همه جنگ‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است!

شوشتر  یکی از پرچالش‌ترین مناطق نا امن شهری ماست

مدیرکل پیشین دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست افزود: طرح انتقال آب قمرود از سرشاخه های دز به سمت قم سیصد قنات را خشکاند و اکنون در اثر حاشیه نشینی یک بحران جدی در الیگودرز و دورود داریم که از عوامل اتفاقات اخیر هم بود. یا منطقه ای در شوشتر داریم که حاصل سد دز است و هنوز یکی از پرچالش‌ترین مناطق نا امن شهری ماست و بالاترین میزان بزهکاری و فحشا را دارد و به این موضوعات شهره است.

طرح انتقال آب

به طرح های انتقال آب در ایران تا نخستین سال‌های هزاره سوم توجهی نکردیم

وی تأکید کرد: واقعیت آن است که ما به موضوع جامعه محلی و مردم در طرح های انتقال آب در ایران مثل اغلب کشورهای دنیا تا نخستین سال‌های هزاره سوم توجهی نکردیم. کمیسیون سدهای بزرگ در سال ۲۰۰۰ گزارشی را با عنوان هفت اشتباه شاخص سدسازی در جهان منتشر کردند که چهارمین اشتباه توجه نکردن به گروداران به ویژه جامعه محلی بود.

درویش نمونه آورد: دستگاه متولی آب در سد گتوند اراضی که زیر آب می‌رفت را بر اساس قیمت چوب درختان در بازار و اگر میوه داشت بر اساس قیمت میوه آن‌ها قیمت گذاری کرده بود.

وی با ذکر اینکه ترجمه کتاب به خوبی انجام شده گفت: ای کاش این کتاب مثال‌هایی از ایران هم داشت. تنش‌هایی که در خوزستان و مناطق دیگر ایجاد شده مثلا سد کارون ۳ که مشکلاتش در ایذه خود را در اتفاقات اخیر نشان داد.

درویش تصریح کرد: عدم توجه به تنش‌های آبی و ملاحظاتی که برای فرهنگ مردم مهم است عواقب مهمی دارد. اگر از نیروهای انتظامی البرز بپرسید می‌گویند جرم‌خیزترین منطقه کرج قربانی سد امیرکبیر است اما متأسفانه این‌ها در سیاست‌های ما لحاظ نمی‌شود.

وی ادامه داد: اخیراً مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گزارشی منتشر کرد که می‌گوید اگر طرحی حتی از نظر محیط زیستی ماتریسش منفی شود و از نظر فرایندهای فیزیکی قبل و بعد هم منفی باشد اما مصوبه مجلس داشته باشد آن چهار امتیاز منفی‌اش با چهار امتیاز مثبت جبران می‌شود و در برخی موارد حتی یک امتیاز مثبت می‌گیرد. یعنی همه حرف‌هایی که درباره مردم فهیم و شهیدپرور می‌زنیم با یک مصوبه هیچ و پوچ می‌شود اما ما فکر می‌کنیم هیچ و پوچ می‌شود این‌ها بعداً به صورت دمل های چرکین خود را نشان خواهد داد.

رئیس سازمان محیط زیست به طرح انتقال آب ونک که تخصیص ندارد مجوز می‌دهد!

عضو هیات علمی مؤسسه جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد: امانوئل ماکرون الان درگیر یک ماجرای خیلی جدی شده درباره فرودگاهی که در آن سرمایه‌گذاری میلیاردی شده اما دیگر جوابگو نیست. یا باید آن را بیرون از شهر ببرند و یا همانجا بازسازی کنند. اگر بخواهند بازسازی کنند، آلودگی ایجاد می‌کند اما بیرون هم جنگل است و زمین‌های کشاورزی مرغوب دارد و به شدت با آن مخالفت شده است! بارها وکیل گرفته‌اند و یک نفر هم در ماجرا کشته شده و چندین و چند بار به ورود پلیس انجامیده و الان ارتش فرانسه هم آنجا نیرو وارد کرده است. نخست وزیر فرانسه رفته که با مردم صحبت کند و جالب است که مردم فرانسه هم ۵۵ درصد رأی داده‌اند که فرودگاه به آنجا بیاید اما ماکرون می‌گوید نمی‌توانم رأی این ۴۵ درصد را در نظر نگیرم و وزیر محیط زیست هم می‌گوید اگر این اتفاق بیافتد من استعفا می‌دهم. بعد اینجا رئیس سازمان محیط زیست به طرحی مثل انتقال آب ونک که حتی تخصیص هم ندارد مجوز می‌دهد!

وی در پایان با تشکر مجدد از مترجم کتاب ابراز امیدواری کرد؛ در چاپ بعدی قسمت‌هایی از تجربه‌های خودمان در ایران هم اضافه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه