English

عیسی کلانتری:

محیط زیست کشور اوضاع خوبی ندارد/ قانون هوای پاک را اجرا می کنیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای قطعی قانون هوای پاک بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

محیط زیست کشور اوضاع خوبی ندارد/ قانون هوای پاک را اجرا می کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، با اشاره به این که محیط زیست کشور اوضاع خوبی ندارد، اظهار کرد: قانون هوای پاک بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی به صورت قطعی اجرا می شود 

وی افزود: به جای اینکه به فرهنگسازی، آگاه سازی و آموزش مردم بپردازیم مشغول تبلیغات هستیم، تبلیغاتی که دشواری‌های بسیاری برای محیط زیست به ارمغان آورده است.

کلانتری گفت: زمانی که عده معدودی برای جامعه تصمیم‌گیری می‌کنند، اینگونه می‌شود که زندگی مردم بهم می‌ریزد.

زیاد مردم مردم می کنیم اما هنگام رانت‌های اقتصادی آن‌ها را فراموش می‌کنیم

وی ادامه داد: متاسفانه زیاد مردم مردم می‌کنیم و بسیار شعار می‌دهیم که به خواسته‌های مردم توجه می‌کنیم، اما وقتی رانت‌های اقتصادی پیش می‌آید مردم را فراموش می‌کنیم.

وی افزود: قطعا اگر قانون هوای پاک و آیین نامه آن تا پایان سال به تصویب رسد، یقین داشته باشید آن را اجرا خواهیم کرد و به فریاد هیچ یک از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی آلاینده، گوش نخواهیم داد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قطعا اعمال این قانون سروصدا‌های زیادی خواهد کرد و همکاران من باید خود را برای یک رویارویی شدید برای اعمال قانون آماده کنند.

وی افزود: فشار‌های بسیاری از سوی وزارتخانه‌ها و صنایع خواهد آمد، اما موظف هستیم قانون را اجرا کنیم و یقینا این کار را خواهیم کرد.

کلانتری گفت: مدیران و روسای محیط زیست کل استانی هیچ نیازی به کسب تکلیف از مرکز برای انجام وظایفشان ندارند، از سال آینده قانون هوای پاک را اعمال کنید و بدانید اولین کسی که در مقابل شما خواهد ایستاد، استانداران خواهند بود، اما از هیچ کس نترسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در یک ماه گذشته وضعیت کیفی هوای تهران نسبت به چند کلانشهر بهتر بود و تهران آلوده‌ترین شهر نبود. حال می توان با این شرایط با کسانی که هوا را ناسالم می‌کنند کنار آمد؟

وی افزود: کسانی که در آلوده کردن هوا نقش دارند از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار قوی هستند، در ضمن اینکه نمی شود همه چیز را باهم درخواست کرد، گازوئیل فاقد استاندارد، تولید خودروهای آلاینده، ساختمان سازی‌ها و غیره باید متوقف شوند. این در حالی است که شهرداری به علت نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، وسایل و تجهیزات آلاینده را وارد شهر می‌کند.

کلانتری گفت: حقیقت این است که زمانی که در اجرای قانون مشکلی به وجود می‌آید، مسئولان محیط زیست می‌گویند فلان واحد و کارخانه آلاینده هستند، اما با تعطیلی کارخانه‌ای ممکن است ۱۰ هزار کارگر بیکار شوند.

قانون هوای پاک تاحدودی تکالیف را روشن کرده است

وی ادامه داد: قانون هوای پاک تاحدودی تکالیف را روشن کرده است.به دلیل کمبود بودجه در دولت و سازمان محیط زیست نمی توانیم کارهایی که پر هزینه هستند را انجام دهیم، به همین دلیل اولویت را باید به مهم‌ترین عملکرد داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: جالب است که همه به دنبال هزینه هستند و کسی به دنبال درآمد در مجلس شورای اسلامی نیست.باید در کشور اشتغال ایجاد و کارهای زیربنایی انجام شود که همه این ها هزینه بر است.

وی افزود: محیط زیست عضو مهمی از زندگی مردم است که متاسفانه با گذشت ۴۰سال از انقلاب هنوز حرکت های عوام فریبانه در کشور غالب است.

هوای پاک حق همه مردم است

کلانتری تصریح کرد: در کشور چه کسی هوای پاک را نمی خواهد؟هوای پاک در شرایط خاصی ایجاد می شود، جلوتر از حق هسته‌ای و آب پاک، هوای پاک حق همه مردم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای دستیابی به هوا و آب پاک و غذای سالم به عزم و اراده ملی نیازمند هستیم و متاسفانه در شرایط کنونی که برای دستیابی به هوای پاک شرط و شروط گذاشته می‌شود، همه پاپس می‌کشند و زمانی که وزارت نفت نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند، درخواست واردات گازوئیل را می‌دهد.

وی با اشاره به توزیع گازوئیل غیر استاندارد در شهرهای مشهد و اصفهان، افزود: برای خودروهای دیزلی باید سوخت استاندارد تامین شود.برای نصب فیلتر دوده بر روی وسایل نقلیه دیزلی چند میلیون تومان هزینه می شود، اما به علت نامناسب بودن این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین می رود.

کلانتری تصریح کرد: دو سوم آلودگی کلانشهرها مانند تهران مربوط به خودروهای گازوئیل سوز فرسوده است و در حال حاضر تردد کامیون های ۴۵ساله در تهران را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برداشت های غیرمجاز از آب های سطحی و زیرزمینی به علت توزیع ناعادلانه آب است و همین موضوع منابع آبی را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان حتی از حق آبه زیست محیطی خود نیز خبر نداشت، در جنوب کشور با گرد و غبارهایی که منشا داخلی دارند رو به رو هستیم، به همین منظور تامین حق آبه زیست محیطی تالاب ها بسیار مهم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه