English

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران:

زباله های تهران همچنان سوزانده می شوند/ پویش مردمی نفسم گرفت راه اندازی شود!

عضو سورای شهر تهران در سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران گفت: زباله سوزی در تهران همچنان به صورت کلیشه ای و سنتی در حال انجام است.

زباله های تهران همچنان سوزانده می شوند/ پویش مردمی نفسم گرفت راه اندازی شود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، الهام فخاری با بیان این مطلب افزود: امروز برای چندمین روز متوالی وضعیت هوای تهران ناسالم گزارش شده و به تعطیلی مدرسه‌ها انجامیده است. تهران هوا ندارد و گویی همه ما گرفتار «کاری نمی‌شود کرد» هم از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول و هم از سوی مردم هستیم.

وی ادامه داد: برای چاره‌جویی آلودگی هوا که روزبه‌روز به فاجعه نزدیک می‌شود همه مسوول هستیم و همه باید کاری اثرگذار در حوزه اختیار و وظایف خود انجام دهیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه  با وجود رخداد فصلی که در سال‌های قبل و دهه‌های قبل  هم تجربه شده هنوز هماهنگی بین‌بخشی برای چاره‌اندیشی و اقدام موثر برای پیشگیری از آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارد، بیان کرد: در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده هم‌چنان که می‌بینیم در این حوزه فقط به اوراق مشارکت در تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بسنده شده است. در حالی که در تبصره ۱۸ بودجه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل پیش‌بینی‌شده، چگونگی سامان‌دهی روشن نیست. آیا اینکار به فشار زیاد بر حمل و نقل عمومی نمی‌انجامد در حالی که ضرورت دارد تصریح شود ۵۰ درصد این افزایش باید به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد ؟!

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر با بیان این که زباله‌سوزی هم‌چنان به شیوه کلیشه‌ای و سنتی انجام می‌شود و هر بامداد حجم آلودگی چشمگیر را به فضا و هوای شهری می‌افزاید، یادآور شد: برای سامان‌دهی مدیریت پسماند عزم جدی در جمع کردن تجارت نابه‌سامان پسماند که عده‌ای محدود از آن سود می‌برند و عده‌ی زیادی در نامناسب‌ترین شرایط زباله‌گرد تعریف و مشاهده می‌شوند، لازم است. کاری فراتر از فقط جلسات و مصاحبه‌ها برای سامان‌دهی پسماند ضرورت دارد و دولت و مدیریت شهری باید به اضطرار این وضعیت توجه داشته باشد. باز کردن راه و تسهیل شرایط فاینانس برای مدیریت پسماند و راه‌اندازی سامانه‌های نوین نیاز فوری تهران است.

فخاری با اشاره به تردد موتور سیکلت‌ها تاکید کرد: از منابع مهم آلودگی تهران گزارش شده‌اند . چاره‌ی بحث موتورسیکلت‌ها همکاری فوری بین نهادهای دولت و مدیریت شهری را می‌طلبد.

به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، باتوجه به تجربه هرساله این وضعیت، ضرورت داشت اقدام‌های پیشگیرانه توسط مدیریت شهری پیش از رسیدن به بحران جدی گرفته می‌شد. تجربه‌ی آزموده را دوباره و چندباره تجربه کردن اشتباه بزرگ‌تری است.

وی افزود: اکنون در شرایط ویژه ای که امروز مردم و شهر گرفتار شده اند، همه متخصصانی که به هر دلیل از دایره کار حذف یا نادیده انگاشته‌شده‌اند را به همکاری فرابخوانید.

فخاری با اشاره به لزوم مشارکت مردم افزود: با مردم گفتگو کنیم، مردم راه‌حل‌های امکان‌پذیر و موثری دارند و طلسم«کاری نمی‌شود کرد» را می‌توانند بشکنند. همراه تذکر به مدیریت شهری به دلیل کندی و کاستی در اقدام‌های پیشگیرانه، از شهروندان ارجمند تهران می‌خواهم راه‌حل‌های فوری و امکان‌پذیر خود را در قالب پویش #نفسم_گرفت  ارایه کنند.

وی در انتهای صحبت های خود به مصرع شعری  شفیعی‌کدکنی اشاره کرد و گفت: نفسم گرفت از این شهر/در این حصار بشکن/ در این حصار جادویی روزگار بشکن.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه