English

موج گزارش می دهد؛

بعد از تخریب طبقه هفتم، نوبت به پلمب پاساژ علاءالدین رسید

بعد از آنکه شهرداری تهران به دلیل ساخت و ساز غیر مجاز و ناایمن در طبقه هفتم و هشتم پاساژ علاءالدین با حکم قضائی اقدام به تخریب این طبقه های مازاد کرد، این بار این مرکز بزرگ تجاری و اقتصادی و بزرگترین مرکز عرضه موبایل در تهران به دلیل عدم رعایت ایمنی از سازمان آتش نشانی اخطار گرفته است.

بعد از تخریب طبقه هفتم، نوبت به پلمب پاساژ علاءالدین رسید

معاون ایمنی و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره اخطار اخیر کسبه پاساژ علاءالدین به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج گفت: این اخطار به دلیل نقض ایمنی در واحدهای تجاری مستقر در این پاساژ است. به رغم آنکه در یک سال اخیر ایمن سازی راه پله های این مجموعه انجام شده اما بعد از گذشت یک سال شاهد دپوی کالاها در پاگردهای راه پله این مجموعه توسط واحدهای تجاری هستیم.

محمود قدیری با بیان این مطلب افزود: به رغم اینکه در گزارش سازمان آتش نشانی نحوه ی استقرار پیشخوان واحدهای تجاری اعلام شده بود اما در بازدید اخیری که از این مجموعه داشتیم شاهد تخلف کسبه نسبت به این مساله بودیم به گونه ای که این واحدها در این پاساژ با جلو آوردن پیشخوان ها، مسیر تردد راهروها را محدود کرده و اجناس قابل اشتعال را نیز در این مسیر قرار داده اند. پاساژ علاء الدین برخی از مسایل ایمنی را نادیده گرفته است که باید برای حفظ گواهی ایمنی موارد ذکر شده را اصلاح کند.

به گفته وی؛ با توجه به استقرار واحدهای تجاری زیادی که در این مجموعه قرار دارد، شاهد مسدود شدن مسیر تردد مردم هستیم که با توجه به آتش سوزی هایی که اخیرا در این پاساژ روی داده، ایمنی این مجموعه را دچار نقص کرده است.

معاون ایمنی و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار موج مبنی بر اینکه در سال گذشته کسبه براساس گزارش سازمان آتش نشانی  اقدام به ایمن سازی پاساژ علاءالدین کرده بودند، ادامه داد: بعد از این آتش سوزی ها تمهیدات ایمنی و تجهیزات خاموش کننده و همچنین پله فرار مناسب در ضلع شرقی این پاساژ ایجاد شد.

 وی با بیان اینکه متاسفانه کسبه پاساژ علاء الدین برای افزایش مساحت ملک تجاری خود جان مردم را به خطر انداخته اند،‌یادآور شد: ما از پلمب اماکن تجاری خوشحال نمی شویم، اما اگر به اخطارها توجه نشود، به صورت جدی در این زمینه برخورد خواهد شد.

این درحالی است که مدیر روابط عمومی ساختمان علاءالدین با تاکید بر رعایت تمامی اصول ایمنی و شاخص‌های مورد نظر سازمان آتش نشانی در ساختمان علاءالدین  به خبرنگار موج گفت: علاءالدین امروز ایمن‌ترین ساختمان کشور است و هیچ نگرانی برای شهروندان و کسبه وجود ندارد.

نگاه شهرداری  به پاساژ علاءالدین سیاسی است

سید پیمان عبد منافی افزود: 15 سال پیش این ساختمان  بر اساس ضوابط و مقررات وقت طراحی و بدون هیچ نقصی اجرا شده است اما ظرف سال‌های اخیر سوالات زیادی در خصوص ایمنی این ساختمان مطرح شده که بیشتر آنها بدون در نظر گرفتن موارد تخصصی و به صورت احساسی بیان شده است.

وی ادامه داد: مالک این ساختمان از ابتدا سیستم مکانیزه اعلام حریق را به صورت مستقل با کمک یک شرکت زیر نظر آتش نشانی تهران اجرایی کرده  به طوریکه این سیستم جامع در تمام مغازه‌ها و سالن‌ها و محیط‌های ساختمان علاءالدین نصب شده و پوشش کاملی برای اعلان حریق در این ساختمان را فراهم کرده است به شکلی که به محض وقوع حریق، سیستم اعلان فعال شده و در پی آن سیستم اتوماتیک آبپاش نیز در ساختمان فعال می‌شود.

به گفته منافی، کپسول‌های گاز CO2 به تمام مغازه‌های ساختمان از طرف مالک تحویل داده شده که هر شش ماه به صورت مداوم مورد بازرسی قرار می‌گیرد. همچنین دو آتش نشان در این ساختمان توسط مالک مستقر شده‌اند و به طور دائم از محیط‌های مختلف پاساژ بازدید می‌کنند.

مدیر روابط عمومی پاساژ علاءالدین با اشاره به قانون مبحث 22 تاکید کرد: به دلیل اینکه ساختمان علاءالدین جزء ساختمان‌های مطرح شهر تهران محسوب می‌شود. نقشه معماری علاءالدین توسط مالک در اختیار سازمان آتش نشانی قرار گرفته است. پس از قرارگیری نقشه معماری ساختمان دستورالعملی ذیل 44 بند نشات گرفته از مبحث 22 به ساختمان ابلاغ شد که مالک به محض دریافت این دستورالعمل نسبت به رفع نقایص موجود اقدام کرد به طوریکه می‌توان امروز مدعی شد که ساختمان مذکور از ایمن‌ترین ساختمان‌های کشور است.

وی تاکید کرد: در راهروهای این ساختمان بعضا کابل‌هایی قابل مشاهده است که همه این کابل‌ها مربوط به مخابرات و شبکه اینترنت هستند و به هیچ عنوان کابل برق نیستند. ممکن است ساختمان علاءالدین ایرادات بصری و نظافت داشته باشد اما موارد ایمنی به طور کامل در آن رعایت شده است.

بازرسان آتش نشانی بدون اعلام دلیل از ارائه تاییدیه ایمنی خودداری کردند

منافی با تاکید بر اینکه از سال 93 بارها بازرسان سازمان آتش نشانی از این ساختمان بازدید کردند و هیچ مورد ایمنی را برای اصلاح عنوان نکردند ادامه داد: اما از دادن تاییدیه ایمنی نیز به این ساختمان خودداری کردند و علتی نیز برای ندادن تاییدیه اعلام نکردند این در حالیست که کلیه فرآیندهای قانونی و دستورالعمل‌های ابلاغ شده اجرایی شده و همه گواه بر این است که شاخص‌های اعلام شده توسط آتش نشانی در ساختمان علاءالدین رعایت و این ساختمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی یادآور شد: باید ایمنی هر ساختمان را با توجه به شرایط موجود و کاربری آن بنا مورد بررسی قرار داد. بی تردید سطح خطرپذیری فروشندگان موبایل از نوع مشاغل قابل اشتعال نیست. همچنین این ساختمان سرپوشیده نیست و امکان خروج دود از محفظه بالایی بنا وجود دارد. در این ساختمان چندین دستگاه پله برقی وجود دارد که در زمان وقوع حریق از کار می‌افتند اما به عنوان پله عادی می‌توان در کنار سه پله سنگی از آنها استفاده کرد. همچنین دو ورودی خروجی مجزا در دو خیابان جمهوری و حافظ برای این مجموعه تعبیه شده که کشش خروج جمعیت را دارد البته خروجی‌های جدید نیز در آینده به این مجموعه اضافه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه