English

وزیر آموزش و پرورش:

هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد که یک خیر از مدرسه سازی بر حذر داشته شود

با ساختن هر کلاس، شادمانی در جامعه افزایش پیدا می کند و جامعه ای که شادمانی و ایمان در آن رونق داشته باشد، عاقب به خیر خواهد شد. هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد که یک خیر از مدرسه سازی بر حذر داشته شود.

هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد که یک خیر از مدرسه سازی بر حذر داشته شود

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد بطحایی در آیین افتتاح رسمی پنج پروژه بزرگ آموزشی به همت خیرین مدرسه ساز دزفول که روز جمعه، 24 آذرماه در دبستان طیبه پاطلا دزفول برگزار شد، اظهار کرد: اگر به دنبال رسیدن به جامعه ای هستیم که به دنبال آرامش و آسایش و شادمانی است، راهی جز پرداختن به آموزش و  پرورش و مدرسه سازی به معنای کیفیت کار نداریم. باید خیران مدرسه ساز یقین داشته باشند که با ساختن مدرسه، در آینده کلانتری ها و دادگستری ها کمتر می شوند و آرامش در جامعه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: با ساختن هر کلاس، شادمانی در جامعه افزایش پیدا می کند و جامعه ای که شادمانی و ایمان در آن رونق داشته باشد، عاقب به خیر خواهد شد. تلاش خیران از این جهت حائز اهمیت است. این حرکت تمدن ساز ایران و انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری مانند این مضمون را بارها فرموده اند که هر عاملی که مانع استقبال از خیرین برای مدرسه سازی باشد، برطرف شود. هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد که یک خیر از مدرسه سازی بر حذر داشته شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما در نظام آموزش و پرورش، چه کسانی که رسمی هستند و چه خیران، تلاش می کنیم که آموزش و پرورش ما به سطحی از کیفیت برسد که دانش آموزان انتظاراتی که ما داریم را از آن برخوردار باشند و ده ها هدف تربیتی که در آموزه های دینی آموختیم را بیاموزند و این به معنای آموزش و پرورش مطلوب و باکیفیت است.

بطحایی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند تا حدودی مسیر را روشن کرده که نیروی انسانی، مدیریت و فضای مدرسه و ... چگونه باشند تا بتوانیم به اینجا برسیم. در این سند آمده که اگر بخواهیم به این سطح از مسئولیت برسیم، باید از این مسیر حرکت کنیم و برای این کار باید موانعی که اجازه نمی دهد به آن سطح برسیم را برداریم که بخشی از این موانع، موانع سنتی است که از قدیم وجود داشته است. اگر بخواهیم با همان روشی که تاکنون حرکت کرده ایم، ادامه دهیم. این موانع به طور قطع برطرف نخواهند شد. چرا که مسئولان پیش از من نیز همین هدف را داشتند.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش و معاونان او که باید به فکر کیفیت بخشی به برنامه های آموزشی و پرورشی باشند و فکر کنند چگونه دانش آموز باید مهارت های زندگی را در مدرسه تمرین کند، هنوز به فکر جزئی ترین مسائل در آموزش و پرورش مانند هزینه آب، برق، آسفالت و ... هستند. دانش آموز منطقه محروم که گاهی به دلیل هزینه کرایه یا مدرسه از رفتن به مدرسه بازمی ماند، ولو یک دانش آموز در کشور باشد، غم بزرگی برای من و مسئولان آموزش و پرورش است. اگر درصدد تحول آموزش و پرورش نباشیم، وزیر بعدی قطعا باز خواهد گفت که در اداره آموزش و پرورش با مشکل مواجه هستیم. یعنی در آینده این مشکلات باقی خواهند ماند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما هر روز به دنبال این هستیم که یک راه جدی برای اداره آموزش و پرورش پیدا کنیم و در این راه مشارکت مردم و همکاران آموزش و پرورش که حدود یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته در کشور هستند، می تواند پشتوانه ارزشمندی از تجارب و دانش باشد. مشارکت به این معنا نیست که وظیفه دولت را بر دوش مردم بیاندازیم. هزینه آموزش را دولت ها باید بپردازند اما در اداره آموزش و پرورش، مردم می توانند مشارکت کنند.

بطحایی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا برنامه هایی اجرا کنیم که در سطوح مختلف آموزش و پرورش، مردم بتوانند بیش از گذشته مشارکت کنند، گفت: ما به پشتوانه این تمدن غنی که داریم، می توانیم راه های جدیدی برای اداره آموزش و پرورش پیدا و مردم را در این کار شریک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده بودجه های ما در آموزش و پرورش، استانی خواهند شد. همانطور که 9 سال پیش نیز این کار انجام شده بود. پیش از این بودجه ها در ستاد به استان ها توزیع می شد اما از سال آینده این اعتبارات در شورای برنامه ریزی استان -با مسئولیت استاندار - قرار خواهد گرفت که می تواند خلاقیت و ظرفیت را در به کارگیری این اعتبارات در استان ها ایجاد کند.

طراحی سامانه کاندیداتوری برای مدیران مدارس
 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کار دیگر ما در انتصاب روسا و مدیران مدارس است که سامانه ای طراحی شده که از فروردین سال آینده اجرایی خواهد شد و هر مدرسه ای که نیازمند مدیر باشد، کارکنان می توانند خود را در این سامانه کاندیدا کنند. پس از بررسی صلاحیت آن ها، فرد مناسب انتخاب خواهد شد. ما سعی می کنیم به سمتی برویم که افراد تعلق خاطر بیشتری به آموزش و پرورش پیدا کنند. آموزش و پرورش حق مسلم مردم است و  مردم باید بتوانند به طور مستقیم در آن بخش از آموزش و پرورش که جنبه های تصدی گری دارد، مشارکت کنند.

بطحایی با بیان اینکه در کشور 105 هزار مدرسه وجود دارد، عنوان کرد: برای تک تک خیرین مدرسه سازی که در پنج پروژه امروز مشارکت داشتند، آرزوی سلامتی می کنم. هر مدرسه ای که توسط خیران ساخته می شود، آجری برای ساختن این تمدن است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یک معلم حق التدریس در خصوص وضعیت استخدام نیروهای حق التدریس و حوزه نهضت سوادآموزی، گفت: این امر موضوعی نیست که تنها در اختیار من باشد. ممکن است این حرف من تلخ باشد اما من به عنوان وزیر تنها به اندازه نیاز مجاز به بکارگیری نیروی انسانی هستم. اگر نهضتی ها و حق التدریسی ها، صلاحیت داشته باشند، به طور قطع بر کسانی که می خواهند جدید وارد شوند، اولویت خواهند داشت.

وی افزود: نماینده ها اکنون طرحی را بررسی می کنند که آن طرح، تا حدود زیادی وظیفه من مجری را تعیین می کند که چگونه در پاسخ به سوال شما عمل کنیم و به نظر می‌رسد که این طرح تا یکی دو ماه آینده به سرانجام برسد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح کردم که آموزش و پرورش وظیفه ندارد برای همه بیکاران جامعه شغل ایجاد کند که برابر با پایین آمدن کیفیت آموزش و پرورش باشد. اگر در اختیار من باشد، به طور قطع، نهضتی ها و حق التدریسی ها که امتحان خود را پس داده اند، انتخاب می شوند.

بطحایی گفت: تمام تلاش را می کنیم که این انتخاب اصلح باشد. اگر این اتفاق نیفتد هم، آسمان به زمین نمی رسد و ما در طول شش سال آینده به شدت به نیروی انسانی نیاز خواهیم داشت و این طور نیست که اگر این طرح به سرانجام نرسد، احساس امنیت شغلی نکنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه