English

شهردار منطقه ۱۲ تهران در گفت و گو با خبرگزاری موج:

سازمان اوقاف مالک نیمی از ساختمان های متروکه منطقه است

شهردار منطقه 12 تهران گفت: مالک نیمی از ساختمان های متروکه و ناایمن واقع در منطقه سازمان اوقاف است

سازمان اوقاف مالک نیمی از ساختمان های متروکه منطقه است

به گزارش خبرگزاری موج؛  پیمان محسنی با بیان این مطلب افزود: منطقه 12 کمپلکسی از کل شهر تهران است. به عبارت دیگر با توجه به وضعیت ماهیتی منطقه 12 و جایگاهی که این منطقه در شهر تهران دارد، مباحث مختلفی مانند موضوعات کالبدی، مسائل مربوط به جایگاه حکومتی و اقتصادی و... باعث شده تا این محدوده ویژگی منحصر به فردی نسبت به سایر مناطق 22گانه شهر تهران پیدا کرده است.

وی با اشاره به وجود ساختمان های ناایمن در این منطقه به عنوان یکی از معضلات ایمنی و شهرسازی ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری تهران اولویت نخست برنامه های منطقه برخورد قضایی با ساختمان هایی بود که با سلامت و جان مردم سر و کار داشت به همین منظور  در گام اول با همکاری دادستان تهران یکسری اقدامات دستوری قضائی نسبت به برخورد با این مجموعه ها اجرایی شد. به همین منظور در ابتدا ساختمان های ناایمن واقع در منطقه 12 شناسایی شد و در گام بعدی احکام قضائی بر اساس گزارش های سازمان آتش نشانی صادر شد.

به گفته شهردار منطقه 12 در سه ماه اخیر 5 ساختمان ناایمن اعم از پاساژ، انبار و خانه متروکه پلمپ شد.

وی درباره دلایل عدم برخورد با مالکان ساختمان های ناایمن در سال های گذشته بیان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته ضعف همکاران در شهرداری باعث شده بود تا در مراجع قضایی به صورت مداوم در این زمینه شهرداری تهران ضرر و زیان های زیادی را بابت حوادث ناگواری که در این مجموعه ها پیش می آمد؛ پرداخت کند.

به اعتقاد  محسنی؛ در حال حاضر منطقه 12 به عنوان نخستین منطقه پایه گذار  نهضت ایمن سازی و مقابله با ساختمان های  ناایمن ورود کرده و توانسته با اجرای قوانین نتایج خوبی را به دست آورد.

نکته قابل تامل در برخورد شهرداری منطقه 12 با ساختمان های ناایمن این است که  بیشتر از آنکه  شهرداری تهران  صرفا به دنبال تعطیل کردن این واحدهای تجاری باشد؛ به دنبال جلب مشارکت عمومی در میان تمامی کسبه ای که در این  ملک ها فعالیت می کنند؛ هستند. به همین دلیل با ورود شهرداری منطقه 12 صدور احکام قضایی برای حفظ جان و مال شهروندان در اولویت قرار گرفت. نکته بعدی حساس کردن مردم نسبت به ایمن سازی ملکی که در ان فعالیت اقتصادی و یا زندگی می کنند بود.

شهردار منطقه 12 یادآور شد: در نظر داشتیم تا شهروندانی که هیچ گونه اعتقادی به مساله ایمن سازی ندارند، به این مساله به عنوان یکی از مطالبات خود از سازمان های متولی توجه داشته باشند.

جمعیت شناور منطقه بیشتر از جمعیت ساکن است

آمارهای شهرداری قلب تهران نشان می دهد در حال حاضر حدود 250 هزار نفر جمعیت ساکن زندگی می کنند این در حالی است که  جمعیت شناور این منطقه در روزهای عادی حدود 1.5 میلیون نفر و در روزهای پایانی سال حدود 2 میلیون نفر برآورد می شود. دلیل ورود این حجم از جمعیت شناور به این منطقه تاریخی وجود مرکز بزرگ اقتصادی کشور و بازار تهران است که به عنوان یکی از مهمترین انگیزه های سفر به منطقه 12 شناسایی شده است به همین دلیل حفظ ایمنی شهروندان در این محدوده یکی از الزاماتی است که شهرداری منطقه 12 تهران به آن توجه ویژه داشته است.

نوسازی بافت فرسوده مستلزم همکاری بیشتر سازمان میراث فرهنگی

محسنی درادامه صحبت های خود با اشاره به سایر مشکلات 13 محله واقع در این منطقه تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که ما در برخی از محله های واقع در این منطقه داریم، این است که  به عنوان مثال در بحث نوسازی بافت های فرسوده  نیاز است تا به دلیل همجواری این محله ها با بافت های تاریخی سازمان های متولی مانند سازمان میراث فرهنگی  کشور و استان تهران همکاری بیشتری با شهرداری منطقه داشته باشند. به رغم آنکه تا کنون نیز این سازمان در خصوص حفظ بافت های تاریخی و تعیین قوانین ساخت و ساز در حریم این بافت ها با شهرداری تهران همکاری لازم را انجام داده است اما به نظر می رسد که یکسری از ضوابط و قوانین دست و پاگیری که در این زمینه وجود دارد؛ اصلاح شود تا با اجرای این طرح به صورت پایلوت در منطقه 12 به عنوان یک تجربه موفق در سایر مناطق 22گانه شهر تهران و متعاقب آن در سایر کلانشهرهای کشور مورد استفاده قرار گیرد.

ساختمان های رها شده و متروکه یکی دیگر از معضلاتی است که شهرداری منطقه 12 با آن روبه روست

شهردار منطقه 12 نیز در این باره به خبرگزاری موج بیان کرد:  با توجه به اینکه بخش عمده ای از ساختمان های رها شده و متروکه تهران در منطقه 12 به ویژه در محدوده تاریخی بازار تهران قرار دارد؛ لازم است تا سازمان هایی که مالکیت این بناها را برعهده دارند، ورود جدی ای نسبت به تعیین تکلیف این بناها داشته باشند. بخش زیادی از این ساختمان ها مربوط به سازمان اوقاف است که به دلیل رها شدن متروکه شده و در آستانه  تخریب قرار دارند.

آنطور که پیمان محسنی می گوید؛ در چند سال اخیر ورود به این ساختمان ها و شناسایی آنها  از سوی شهرداری منطقه انجام شده است. طبق آخرین جلساتی که با مسئولان سازمان اوقاف داشتیم مقرر شد تا در زمینه تعیین تکلیف این ساختمان ها با شهرداری منطقه همکاری لازم را داشته باشند.

یکی از طرح های پیشنهاد شده از سوی شهرداری منطقه 12 به سازمان اوقاف، معرفی سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا خود شهرداری در خصوص ساخت و ساز این املاک بوده که با استقبال سازمان مذکور روبه رو شده است.

راه اندازی پارلمان بازار با هدف ایمن سازی

راه اندازی پارلمان بازار یکی دیگر از برنامه هایی است که شهردار منطقه 12 در مدت زمانی که اداره این منطقه را برعهده گرفته اجرایی کرده است.

وی در این باره نیز توضیح داد: افراد مختلفی در این پارلمان حضور دارند که بیشترین تاثیرگذاری را در  بازار  و در راسته ها و صنف های مختلف دارند. یکی از تاثیراتی که اعضای پارلمان بازار در پیش برد اهداف و رویکردهای منطقه دارند؛ مشارکت آنها در ایمن سازی املاک ناایمن و فرسوده است.  در واقع این افراد می توانند با معرفی این املاک مجوزهای لازم را برای نوسازی و یا ایمن سازی با سهولت بیشتری از شهرداری منطقه دریافت کنند مانند اتفاقی که در محله عودلاجان و بازارچه مسقف و تاریخی این محدوده با مشارکت کسبه و هیات امنای آن روی داد.

به گفته پیمان محسنی،  یکی از مشکلاتی که در نوسازی و یا ایمن سازی املاک و ساختمان های ناایمن در محدوده بازار داریم، بحث مجاورت آنها با محدوده تاریخی بازار است به همین دلیل لازم است تا سازمان میراث فرهنگی دراین زمینه مشارکت بیشتری را با شهرداری منطقه داشته باشند.

در حال حاضر مطابق آئین نامه های سازمان میراث فرهنگی ساخت و ساز در محدوده های تاریخی با تراکم کم و ارتفاع کمتر باید انجام شود که همین قوانین باعث شده تا مالکان رغبت زیادی به به سازی، و یا نوسازی املاک خود نداشته باشند.

تاثیر دیگری که این قوانین در منطقه 12 دارد؛ این است که در سال های اخیر این محدوده به جای جمعیت پذیر بودن؛ جمعیت گریز هستند و بسیاری از مالکان ترجیح دادند تا ملک مخروبه و فرسوده خود را در برخی از محله های واقع در این منطقه رها کرده و خود در مناطق دیگری ساکن شوند و در خوشبینانه ترین حالت با تغییر کاربری املاک خود را به عنوان انبار و یا تولیدی به متقاضیان اجاره دهند.

شهردار منطقه 12 تهران تاکید کرد: این اتفاق باعث گسترش تغییر کاربری ها در منطقه شده است در حالی که برنامه شهرداری تهران بازگشت حیات به منطقه تاریخی 12 است و به همین دلیل همکاری بیشتر سازمان میراث فرهنگی می تواند این مشکل را حل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه