English

بافت تاریخی گرگان به عنوان پایگاه ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: بافت تاریخی گرگان با موافقت همه اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی به‌عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

بافت تاریخی گرگان به عنوان پایگاه ملی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری موج به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گلستان، دیروز سه‌شنبه ۳۰ آبان ۹۶ جلسه پیگیری بافت تاریخی گرگان برای تصویب به‌ عنوان پایگاه ملی با حضور فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان و جاوید ایمانیان معاون میراث‌فرهنگی استان در محل دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان درباره این جلسه گفت: در این جلسه بافت تاریخی گرگان با موافقت همه اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی به‌عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

وی در ادامه به مزیت‌های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: از مزیت‌های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان می‌توان به پیگیری و انجام هرچه بیشتر و دقیق‌تر طرح‌های مطالعاتی، مرمتی، باستان‌شناسی و... اشاره کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به‌عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بافت دارای ویژگی‌های شاخص کالبدی و میراث ناملموس است که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه است.

وی در ادامه با اشاره  به قدیمی‌ترین محلات بافت تاریخی گرگان افزود: این بافت دارای سه محله قدیمی به نام‌های سبزه مشهد، نعلبندان و میدان است که هر کدام از این محله‌ها دارای محلات فرعی نیز هستند.

بنا بر این گزارش، بافت تاریخی شهر گرگان بخشی از بافت‌های تاریخی منطقه محسوب می‌شود که بیش از ۱۵۶ هکتار وسعت دارد. آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامیم، بازمانده مجموعه‌ای از یک شهر (استرآباد) و عناصر آن و فضا‌های شهری همچون مساجد، آب‌انبارها، قنات‌ها، معابر و واحد‌های مسکونی یک یا چند طبقه و... است. استرآباد دروازه‌ها و کاروانسرا‌های متعددی داشته که دروازه‌های چهل دختر، بسطام، میدان، فوجرد و سبزه مشهد از مهم‌ترین آن‌ها بوده است. این بافت از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل شده بود که هم اکنون بقایای آن موجود است. منازل موجود در بخش مسکونی عمدتاً متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری، مفیدیان و... است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه