English

وزیر بهداشت:

وزارت بهداشت باید پاسخگوی نیازهای درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان تغییرات اقلیمی باشد

وزیر بهداشت گفت: ما به ‌عنوان متولی نظام سلامت موظفیم با توجه به مسائل نوپدید، چون تغییرات اقلیمی و آثار آنها بر سلامت مردم، نسبت به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و منطبق با واقعیات و منابعی که در اختیار داریم، عمل کرده، پاسخگوی نیازهای بهداشتی، درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان از این بلایا باشیم.

وزارت بهداشت باید پاسخگوی نیازهای درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان تغییرات اقلیمی باشد

به گزارش خبرگزاری موج، سیدحسن هاشمی در پیامی به همایش بین‌المللی تغییرات اقلیمی و نظام ‌سلامت که از صبح امروز در کرمان آغاز شده، آورده است:» تغییرات اقلیمی، ازجمله موضوعاتی است که امروز نه ‌تنها بخش سلامت، که همه سازمان‌ها و تشکیلات دولتی و غیردولتی را درگیر اثرات مخرب خود کرده است. مقوله‌ای که حل آن، تنها در وظایف سازمان محیط زیست و بخش سلامت نمی‌گنجد و برای مقابله با آن، هماهنگی بین ارگان‌های مختلف خدماتی و اجرایی در سطوح منطقه‌ای، کشوری، استانی و محلی از ضروریات است.

طی چند سال اخیر، یکی از صدماتی که بخش مهمی از توان فکری، اجتماعی و مالی جامعه ما را درگیر خود ساخته، موضوع ریزگردها و آلودگی هوا در اثر گردوغبار، به‌ویژه در جنوب غربی کشور است؛ پدیده‌ای که ناشی از جنگ عراق و سوریه و خشک شدن تالاب‌ها بوده و زندگی مردم و کمک رسانی به نیازمندان را دچار اختلال جدی کرده است.

تغییرات اقلیمی فقط محدود به ریزگردها نمی‌شود، خشکسالی مستمر چندین ساله، فرونشست زمین در دشت‌های کشاورزی، سیل و طوفان و تندبادها، همه و همه ناشی از پدیده گرم شدن و تغییرات آب و هوایی و اثرات مخرب آن در زندگی روزمره مردم است. این تغییرات، بدون شک تاثیری جدی بر روند بیماری‌های گوارشی، روانی، تنفسی و قلبی عروقی دارد که می‌تواند الگوی بیماری‌ها را در جامعه تحت تاثیر قرار دهد.

پس ما به ‌عنوان متولی نظام سلامت موظفیم با توجه به مسائل نوپدید، چون تغییرات اقلیمی و آثار آنها بر سلامت مردم، نسبت به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و منطبق با واقعیات و منابعی که در اختیار داریم، عمل کرده، پاسخگوی نیازهای بهداشتی، درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان از این بلایا باشیم و هر چه در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم، نیازهای درمانی جامعه، سامان بیشتری خواهد یافت و هزینه‌ کمتری در نظام سلامت صرف خواهد شد. از سوی دیگر با تداوم روند گرم شدن کره زمین و کم شدن منابع آب، اثرات این پدیده از مرزها عبور کرده و به یک بحران بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

به همین دلیل در سال‌های اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توجه ویژه‌ای به این واقعیت داشته و استان کرمان به دلیل رویارویی با بحران‌های متعدد از جمله بحران‌های نشات گرفته از تغییرات اقلیمی، نظیر طوفان‌های گرد و غبار و خشکسالی‌های طولانی مدت، به عنوان قطب علمی آموزشی این موضوع انتخاب شده است.

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی "تغییرات اقلیمی و نظام سلامت" توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گامی موثر در این مسیر است؛ ضمن تبریک این اقدام ارزشمند به همکاران عزیزم در استان کرمان و همه دست‌اندرکاران عرصه سلامت، امیدوارم برگزاری این همایش، گردهم آمدن متخصصان و پژوهشگران از سراسر جهان و تبادل تجربیات کشورهای مختلف، زمینه ساز گسترش دیدگاه‌های علمی، دستیابی به شیوه‌های نوین فائق آمدن بر مشکلات این عرصه و نتایجی ارزشمند برای ارتقای سلامت جوامع بشری و ملت شریف ایران باشد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه