English

هر تورم غیرمعمول در نواحی سر و صورت با ماندگاری بیش از سه ماه از علائم بروز سرطان است

دبیر علمی ششمین کنگره بین المللی انجمن علمی راینولوژی ایران گفت: ماندگاری زخم بیش از دو هفته و تغییر رنگ ناگهانی پوست، از مهمترین علایم هشدار دهنده سرطان پوست به شمار می رود.

هر تورم غیرمعمول در نواحی سر و صورت با ماندگاری بیش از سه ماه از علائم بروز سرطان است

به گزارش خبرگزاری موج، بابک ساعدی روز دوشنبه در نشست خبری ششمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران اظهار کرد: تغییر رنگ، تغییر ابعاد و اندازه خال و بزرگ شدن نامعمول و ناگهانی خال ها و ایجاد زخم های نامعمول از دیگر علایم مهم سرطان پوست هستند.

وی توضیح داد: سرطان های پوستی به دو نوع سرطان سلول های پایه ای پوست که بر زیبایی صورت تاثیر می گذارند و جنبه تخریبی دارند و سرطان سلول های سنگفرشی که خطرناک هستند و حیات و زندگی افراد را تهدید می کنند، دسته بندی می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: علاوه بر موارد ژنتیکی، عوامل دیگری مانند تابش نور خورشید، آلودگی های شغلی (افرادی که در تماس با مواد شیمیایی هستند) و سابقه سوختگی در پوست از عوامل ایجادکننده سرطان پوست به شمار می روند.

ساعدی افزود: احتمال ابتلا به سرطان پوست در افرادی که پوست سفیدتری دارند و به میزان زیادی در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرند، نسبت به سایر افراد بیشتر است.

وی با بیان این که در صورت بروز علایم ذکر شده می توان با نمونه برداری از ضایعه، در صورت لزوم با یک جراحی کوچک ضایعه را برطرف و اقدامات درمانی انجام داد، تاکید کرد: مراجعه سریعتر به پزشکان مربوطه می تواند در موفقیت درمان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

ساعدی اظهار کرد: طبق آمارهای موجود سرطان پوست در استرالیا نسبت به سایر مناطق دنیا شیوع بیشتری دارد و در ایران در مناطق مرکزی میزان ابتلا به این بیماری نسبت به مناطق دیگر بیشتر است.

فوق تخصص پلاستیک و فلوشیپ جراحی صورت در خصوص سایر سرطان های سر و صورت نیز گفت: هر تورم غیرمعمول در نواحی سر و صورت و غدد لنفاوی و غدد بزاقی که بیشتر از سه ماه باقی بماند و برطرف نشود، هر زخم یا تغییر رنگ غیرمعمول در پوست مانند پوست گوش و بینی، بی حسی پوست نواحی سر و صورت، تغییر صدا، ایجاد مشکل تنفسی و تغییر حرکات چشم از جمله مهمترین علائم بروز سرطان های سر و صورت هستند.

تزریق بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص و عوارض آن

بهزاد پوستی عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران نیز با تاکید بر این که تزریق بوتاکس باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود، گفت: امروزه شاهد هستیم عده ای که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند مثلا در آرایشگاه ها اقدام به تزریق بوتاکس می کنند که این مساله افراد را با مشکلات و عوارض متعددی رو به رو می کند.

وی افزود: اگر کیفیت مواد مصرفی استاندارد نباشد، عوارضی مانند حساسیت های پوستی ایجاد می کند، اگر دوز دارو مناسب نباشد و در قسمت درستی نیز تزریق نشود، می تواند عوارض شدیدی به دنبال داشته باشد.

پوستی اظهار کرد: حتی برای برخی افراد نباید بوتاکس تزریق کرد؛ مثلا افرادی که دچار افتادگی پلک هستند، اگر این افتادگی تشخیص داده نشده و یا به آن توجهی نشود و تزریق بوتاکس صورت گیرد، می تواند سبب شدت افتادگی پلک شود و تا زمانی که اثر بوتاکس برطرف نشود، فرد مجبور به تحمل این وضعیت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بوتاکس نباید در دوران شیردهی و بارداری تزریق شود، گفت: متخصصان مربوطه باید در انتخاب بیمار دقت کنند، روش صحیح تزریق را به کار ببرند، در انتخاب ناحیه تزریق و تعیین دوز مناسب دقت داشته باشند و از مواد استاندارد استفاده کنند.

عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران خاطرنشان کرد: دو نوع داروی بوتاکس مورد تایید وزارت بهداشت است اما انواع قاچاق و غیراستاندارد آن نیز در بازار وجود دارد که از کیفیت بسیار پائینی برخوردار است و می تواند عارضه ایجاد کند.

چالش های حوزه

دکتر نادر اکبری دیلمقانی دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن راینولوژی ایران گفت: از نظر سطح تخصصی جراحی های راینولوژی، کشور ما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در حوزه دسترسی به تکنولوژی های نوین داشته ایم.

وی توضیح داد: سیستم ناوبری یکی از این سیستم ها است که از آن در کشور استفاده می شود و برخی شرکت های ایرانی درحال بومی سازی آن هستند.

اکبری گفت: برخی جراحی های این حوزه به دلیل پیچیده و عارضه دار بودن، مانند جراحی مغز، جمجمه و چشم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند و لازم است افرادی برای این منظور تربیت شوند که دارای مهارت و تبحر بالایی باشند.

وی افزود: چالش بعدی هزینه بالای تهیه برخی سیستم ها و دستگاه های لازم است؛ مانند سیستم های تصویربرداری با دقت بالا و سیستم ناوبری که قیمتی حدود 800 میلیون تومان دارد از این رو امکان تهیه این سیستم ها به تعداد مورد نیاز فراهم نیست.

اکبری ادامه داد: همه این مسایل سبب شده افرادی که در این فیلد بتوانند به ارائه خدمات بپردازند، بسیار محدود باشند؛ البته در این زمینه کمبود نیروی قابل توجهی نداریم اما فاصله ما با کشورهای پیشرفته در این زمینه زیاد است.

وی شایع ترین بیماری های حوزه راینولوژی را بیماری های سینوزیت مزمن و به دنبال آن پولیپ بینی و همچنین تومورهای هیپوفیز عنوان کرد و گفت: روش درمان این بیماری ها اعمال جراحی است.

ششمین کنگره انجمن راینولوژی ایران از یکم تا سوم آذرماه با حضور متخصصان داخلی و 12 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

در این کنگره 22 پنل تخصصی و 12 کارگاه عملی برگزار و بیش از 100 سخنرانی داخلی و خارجی و 40 مقاله به صورت پوستر در محورهایی مانند اختلالات خواب و جراحی های پلاستیک صورت ارائه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه