English

ذوالقدر:

هیچ شخص یا مرجعی نمی تواند در صدور حکم قاضی اعمال نظر کند

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه، قوه‌ای مستقل و با شرح وظایف مشخصی در قانون است و هیچ شخص یا مرجعی نمی تواند در صدور حکم قاضی اعمال نظر کند.

هیچ شخص یا مرجعی نمی تواند در صدور حکم قاضی اعمال نظر کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از معاونت راهبردی قوه قضائیه، ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضائیه در دیدار با روسای دادگستری ها، دادستان ها،  قضات و کارکنان دادگستری استان ایلام ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و با یادآوری فداکاری ها و رشادت های مردم ایلام در هشت سال دفاع مقدس گفت: با توجه به ظرفیت ها، پتانسیل های انسانی و جغرافیای بالقوه استان شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این استان مرزی در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی ضمن تقدیر از خدمات ارزنده دستگاه قضایی استان اعم از دادسراها، دادگستری ها و سازمان‌های تابعه با توجه به محدودیت ها و محرومیت‌های موجود در استان، گفت: خدمت به مردم و رضایت آنان، ان شاءالله رضایت خداوند را همانگونه که وعده داده شده است در پی خواهد داشت.

ذوالقدر استقلال قوه قضائیه را از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در کمتر جایی از دنیا این مدل نظام قضایی دیده می شود. قوه قضائیه، قوه‌ای مستقل و با شرح وظایف مشخصی در قانون است و هیچ شخص یا مرجعی نمی تواند در صدور حکم قاضی اعمال نظر کند.

وی اجرا و برقراری عدالت را محوری‌ترین رسالت قوه قضائیه دانست و تصریح کرد: این استقلال شایسته قوه قضائیه است  و در هیچ دوره ای به سمت گروه یا جناح خاصی تمایل پیدا نکرده است.

معاون راهبردی قوه قضائیه  اجرای عدالت، رسیدگی به دعاوی مردم و دولت، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نظارت بر پیکره دستگاه های اجرایی، پیشگیری از جرم، اصلاح  مجرمین، تعقیب و مجازات مجرمین و... را از مهمترین  وظایف  قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: دولت ها در گذر زمان تغییر می یابند و سیاست ها  عوض می شود ولی قوه قضائیه  همواره در مسیر مشخصی در حرکت است و تفکر حاکم بر آن تغییری نمی یابد.

شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی، حجب و حیای اجتماعی را خدشه‌دار می‌کنند

معاون راهبردی قوه قضائیه تهدیدها و آسیب های فرهنگی و اخلاقی را از معضلات جامعه امروز دانست و ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که شبکه های ماهواره ای و شبکه های مجازی حجب و حیای اجتماعی را خدشه دار می کنند.

عضو شورای عالی قضایی با بیان اینکه آسیب ها و تهدید های امروز با گذشته تفاوت بسیاری کرده است، گفت: کمتر کسی امروزه از انحراف و لغزش مصون است و این مساله باید مورد توجه همه افراد به ویژه شما خدمتگزاران در دستگاه قضایی باشد .

وی با اشاره به اهداف نظارت های انجام گرفته، محوری ترین مساله را در بازرسی ها پیشبرد برنامه های از پیش تعیین شده و نگاه سیستمی به برنامه چهارم توسعه قضایی و شناسایی مشکلات و کمبودهای احتمالی در کلیه امور قضایی و اداری بیان کرد و گفت: نتایج کلیه اقدامات انجام گرفته به همراه  پیشنهادات و برنامه های راهبردی به سمع و نظر رئیس قوه قضائیه خواهد رسید و ان شاءالله در سفری که وی در آینده نزدیک به این استان قهرمان‌خیز خواهند داشت، به طور مطلوب و شایسته برطرف شود.

معاون راهبردی قوه قضائیه با تشریح عملکرد قوه قضائیه در سال گذشته گفت: حدود 5 / 15 میلیون پرونده قضایی در سال گذشته با همت قضات شریف کشور مورد رسیدگی قرار گرفته است که این تعداد پرونده قضایی در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و قوه قضاییه درصدد است با اقدامات فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم با همکاری و مساعدت کلیه نهادهای مسئول در آینده نزدیک این روند را کاهش دهد.

این مقام مسوول افزایش و جذب قضات، بهره گیری هر چه بهتر از دادرسی الکترونیک و استفاده بهینه از فناوری های نوین را از مهمترین شاخص‌های قوه قضاییه در کاهش اطاله دادرسی، دادرسی عادلانه، توسعه حقوق شهروندی و رضایت بیش از پیش ارباب رجوع دانست که از اولویت های دستگاه قضا از ابتدای حضور آیت الله لاریجانی در قوه قضائیه تاکنون بوده است.

ذوالقدر ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سهم قوه قضائیه در اجرای این برنامه گفت: در بودجه عمومی دولت سهم قوه قضائیه 9 / 2 درصد پیش‌بینی شده است که تحقق اعتبارات پیش‌بینی شده یقینا در ارائه خدمات هر چه بهتر و رعایت بیش از پیش حقوق شهروندی در قوه قضائیه نقش اساسی و مهمی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی