English

ذوق زدگی روزنامه ها از آمارپوسیده وزیرکشور

وزیر کشور آمد مجلس و گزارشی از آسیب های اجتماعی ارائه داد که این آمارها برای سالها قبل و نخ نماست اما برخی رسانه ها با ذوق زدگی آن را در تیتر صفحات خود قرار دادند!

ذوق زدگی روزنامه ها از آمارپوسیده وزیرکشور

خبرگزاری موج؛ بالاخره آقای وزیر برای ارائه آمار وضعیت آسیبهای اجتماعی کشور به صحن علنی مجلس آمد. حضوری که از هفته ها و حتی ماه ها قبل خبرش رسانه ای شده بود و همه چشم انتظار بودند که قرار است چه آماری اعلام شود؟!

آقای رحمانی فضلی آمد، از روی کاغذ شروع به خواندن آمارها کرد: ۳٫۵ میلیون بیکار در کشور داریم؛ ۱٫۵ میلیون نفر معتادند؛ ۳۶ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود؛ ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم؛ ۶۰۰هزار نفر سالانه وارد زندان ها می شوند؛ ۲٫۵ میلیون نفر زن سرپرست خانوار داریم؛ نسبت به مسائل آسیب های اجتماعی ۲۰ سال عقب هستیم و ... فقط همین؟!

فردا صبح هم روزنامه های کشور با ذوق زدگی این آمارها را تیتر یک صفحات خود کردند! این آمارها در حالی است که تعدادبیکاران کشور حدود ۳ تا ۳٫۵ میلیون نفر در سال ۹۳ اعلام شد؛ تعداد آمار طلاق نسبت به ازدواج هر سال رسما اعلام شده و عدد ۳۶ درصد بارها تکرار شده است؛ تعدادمعتادان کشور چندین سال است از ۱٫۵ میلیون نفر فراتر نرفته و آخرین تائید این عدد برای سال ۹۴ است. ۲٫۵ میلیون زن سرپرست خانوار هم آماری است که سال ۹۴ رسما اعلام شد و آمار زندانیان هم که در سالهای قبل این عدد عنوان شده است.

نکته قابل تامل این است که روزنامه ها این اعداد و ارقام و آمارها را بارها و بارها در تیتر خود قراردادند و آنقدر در رسانه ها تکرار شده که به نوعی آمار نخ نما و پوسیده تبدیل شده و حتی گزارش ها و تحلیل های زیادی در این خصوص منتشر شده است.

نمی دانم چرا جناب آقای وزیر کشور بعنوان متولی پیشگیری و مدیریت آسیبهای اجتماعی در صحن علنی مجلس آمارهایی را ارائه دادند که تمامی رسانه ها و مسئولان نظام از آن مطلع هستند.

این در حالی است که متاسفانه آمارهای دیگر در مورد آسیب های اجتماعی روی کاغذ آقای وزیر نوشته نشده بود. آمار وضعیت تن فروشان، خرید و فروش مواد مخدر، مدت زمان دسترسی به مواد مخدر در پایتخت، قهوه خانه ها و استعمال قلیان در میان جوانان، خودکشی میان جوانان، قتل، سرقت، تجاوز به محارم، تکدی گری، وضعیت معیشت و رسیدگی به خانواده زندانیان، افزایش نزاع و توهین و درگیری در کشور، ادبیات سیاسیون و بی اخلاقی های رجال، تاثیر ماهواره بر سبک زندگی مردم و شکست برنامه های رسانه ملی، وضعیت آسیب های اجتماعی در مدارس و دانشگاه ها، وضعیت آسیب های اجتماعی در خانواده شهدا و ایثارگران و خانواده مسئولان و صدها آمار دیگر که بسیار نگران کننده تر از آماری بود که ارائه شد.

شاید باید از روزنامه ها و رسانه هایی که با ذوق زدگی و بدون پرسش آمارهای تکراری آقای وزیر کشور را درتیتر یک خود قرارداده اند سوال کرد که چرا؟ اصلا چرا این آمارهای تکراری این بار مهم شده است؟ روزنامه اعتماد با تیتر درشت نوشت «پنج گانه شوم اجتماعی»؛ روزنامه ایران نوشت «آسیب های اجتماعی در آئینه آمار رسمی»؛ روزنامه جام جم نوشت «آسیب های اجتماعی بدون روتوش»؛ روزنامه آفتاب یزد نوشت« آمارهای تکان دهنده وزیرکشور»؛ روزنامه شهروند نوشت« آمارهای تکان دهنده وزیر کشور از آسیب های اجتماعی در مجلس» و غیره ... انگار یا برخی رسانه ها و روزنامه ها برای نخستین بار است که این آمارها به گوششان خورده و یا اصلا گزارش ها و اخبار اجتماعی را دنبال و رصد نمی کردند؟!

در هرحال این آمارهای ارائه شده به قول معروف برای ما خاطره است. سالهاست این آمارها از منابع و مراجع رسمی اعلام می شود اما هیچ وقت در تیتر یک روزنامه ها قرارنگرفت. شاید اهمیت نداشته و یا نوعی محافظه کاری بوده است. شاید هم ترجیح بوده تیتر یک روزنامه به جای پرداختن به دغدغه مردم به سیاسون پرداخته شود. اما حالا چون وزیر کشور گفته پس مهم است! اینجا باید نمره صفر را به آقای وزیر داد که با ارائه این آمارهای نخ نما قصد داشته بگوید وزارت کشور رصد اجتماعی، تحقیق و بررسی و مطالعه کرده تا به این آمارها دست یابد! و بعد از ارائه آمار هیچ حرفی مبنی بر اینکه چرا طرح تحول اجتماعی را متوقف کرد نگفت. حالا در این وزارتخانه که قائم مقام وزیرش در امور اجتماعی داردخداحافظی می کند قرار است چه بسته اجتماعی اورژانسی ارائه شود؟ باید گفت تقریبا هیچ ...! وزارت کشور همانند ستاد مبارزه با موادمخدر در این مهم شکست خورده و حرفی برای گفتن ندارد مگر اینکه ... شاید معجزه ای رخ دهد. اما لطفا رسانه ها و روزنامه ها از این آمارها ذوق زده نشوند...لطفا  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی