English

احیای بافت سنتی جذاب تر از تراکم اضافی

وزیر راه و شهرسازی امروز در شورای شهر حاضر شد و به بررسی وضیت جمعیت و مسکن تهران پرداخت.

احیای بافت سنتی جذاب تر از تراکم اضافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، عباس  آخوندی وزیر راه و شهرسازی که امروز در نهمین جلسه شورای شهر تهران حاضر شده بود به وضعیت مسکن و جمعیت این شهر پرداخت و در آخر به بافت فرسوده اشاره کرد

وی با بیان اینکه کیفیت و توانایی تهران در ایفای نقش پایتخت بودن در دوره های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است در ادامه افزود : در زمان هایی بخش پایتخت بودن کلانشهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است و این شما هستید که باید به عنوان شورای شهر پایتخت از پایتخت بودن تهران دفاع کنید و بتوانید نقص های ان را برطرف کنید

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پایتخت بودن تهران هم سود دارد و هم هزینه دارد افزود شاید در دید اول سود آن به چشم بیاید در حالی که پایتخت بودن تهران هزینه های زیادی را نیز روی دوش شهر می گذارد

هیچ کس از جدایی کرج از تهران اعتراض نکرد

وی که به جدایی کرج از تهران تاکید می کرد آن را بزرگترین اشتباه گذشتگان دانست و افزود :‌در تحقیقی که در خصوص مسائل بنیادین در شهر تهران انجام شد مشخص شد که تهران با دو مشکل عمده دست و پنجه نرم می کند اول قابلیت سکونت و دوم قابلیت حرکت . قابلیت سکونت به بحث های آب و هوا و مسکن و مسائل اقتصادی و فرهنگی باز می گردد .

آخوندی به رکورد صدور پروانه ساخت در سالهای 89 تا 92 پرداخت و اضافه کرد : در این سال ها به طور متوسط 1200 پروانه ساخت به طور سالیانه صادر شده است و در سال 92 این رقم به 270 هزار پروانه رسیده است.

وی افزود : همین موضوع باعث شده وقتی کرج را به استان البرز واگذار کردند اساسا مقامات محلی در تهران هیچ واکنشی نداشتند چون ما اصلا دولت محلی نداشتیم.

خانه های خالی نشان از عدم تعادل در پایتخت 

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری ۳ میلیون و ۳۰۰ خانه در تهران است و این میزان ۱۰ میلیون جمعیت پذیری شهر تهران را افزایش می دهد، گفت: بر اساس طراحی انجام شده، جمعیت پذیری شهر تهران ۱۲.۵ میلیون نفر است که بر اساس افق پیش بینی شده باید ۱۰.۵ میلیون نفر باشد. در حال حاضر ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران است که نشان دهنده عدم تعادل در پایتخت است، اما با تمام این وجود می بینیم افزایش جمعیتی چشمگیری در تهران نداشته ایم.

وزیر راه  که به آمارهایی که به همراه داشت اشاره می کرد افزود : آمارها نشان می دهد که در تهران ثبات جمعیتی داشته ایم و حتی پایین تر از میانگین ملی رشد داشته است و این مساله این موضوع را فراهم می کند که کیفیت را در این کلانشهر بالا ببریم.

جمعیت تهران 3 برابر و پیرامون آن 5 برابر شده است

وی به تحولات جمعیتی در تهران نیز گریزی زده و افزود:‌در سال ۱۳۴۵ جمعیت تهران حدود دو میلیون و ۹۸۰ هزار نفر و جمعیت کرج حدود ۴۰ هزار نفر بوده است. در طرح جامعی که آن زمان تصویب شد پیش بینی می شد شهر تهران در سال ۷۰ به ۵ میلیون نفر برسد اما در عمل به ۶.۳ میلیون نفر رسید.  اما جمعیت تهران و پیرامون به ۸ میلیون نفر افزایش پیدا کرد ، یعنی حدود ۲.۶ میلیون نفر به پیرامون شهر اضافه شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه در تهران اتفاق افتاد کما بیش مطابق طرح جامع بود اما رشد جمعیت پیرامون شهر تهران خارج از طرح بود و این روند تا سال ۹۵ ادامه پیدا کرد. آمار ۹۵ نشان می دهد جمعیت تهران به ۸.۷ میلیون نفر و جمعیت مجموعه شهری تهران شامل استان های تهران و البرز به ۱۶میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

وی که اعتقاد دارد تفکیک استان تهران و البرز خطایی  استراتژیک  است  ادامه داد :‌این جمعیت بین دو استان در جریان است و نمی توان این دو مجموعه را جدا از هم دید.

به گفته آخوندی طی ۵۰ سال جمعیت شهر تهران سه برابر و جمعیت تهران و پیرامون پنج برابر شد که آشفتگی در پیرامون تهران ایجاد کرد.

وی در ادامه افزود : ما در این مجموعه ۴۶ بخش داریم که تنهادر  ۴ بخش اشتغال در خود بخش است و اشتغال مابقی ۴۲ بخش در تهران است؛ از این رو تهران نمی تواند خودش را از پیرامون مصون نگه دارد و کاملا تحت تاثیر پیرامون است.

زیرا روزانه یک میلیون و ۲۵ هزار نفر از پیرامون به تهران رفت و آمد می کنند که بخش اعظمی از آنها با بیش از ۵۳۰ هزار خودروی شخصی به تهران می آیند. بنابر این آیا می توانیم نسبت به حمل و نقل یکپارچه تهران و حومه بی توجه باشیم؟

وی تصریح کرد: سرانه تخت بیمارستانی در تهران ۳.۲۴ برای هر هزار نفر است که در پیرامون برای هر هزار نفر کمتر از یک تخت است؛ وقتی چنین فقری در پیرامون داریم آیا می توانیم آثار آن را در تهران بررسی نکنیم؟

مشکل تهران زمین نیست سیاست گذاری است 

آخوندی تاکید کرد این مشکل در سیاست گذاری است و اگر هیچ تحولی در سیاست گذاری رخ نمی داد و همچنان شهرداری تمایلی به فروش شهرداشت ، دیگر هیچ مشتری برایش نبود. شهری که دارای ۵۰۰ هزار خانه خالی است یعنی دچار عدم تحول وحشتناک شده است.

وی گفت:ما در این منطقه به ثبات جمعیتی نسبی رسیدیم و رشد شتابان جمعیتی دوره های قبل را نخواهیم داشت. این به ما فرصتی می دهد که راجع به کیفیت زندگی، قابلیت سکونت پذیری و امکان حرکت سریع و با کیفیت در این شهر صحبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در ایران کمتر از دولت محلی صحبت می شود و همه تمایل دارند از عنوان مدیریت شهری صحبت کنند. مدیریت شهری برای خودش منبع مالی تهیه نمی کند و عمدتا تمایل دارد منابع مالی را از دولت مرکزی دریافت کند. این در حالی است که دولت های محلی اهداف و منابع را مشخص می کنند و سپس تقسیم کاری بین دولت ملی و محلی صورت می گیرد. زیرا کسب درآمد بین دولت محلی و مدولت مرکزی به صورت جدا است و هر دو به م کمک می کنند

آخوندی بزرگترین مساله بنیادین پایتخت را بحث تقسیمات کشوری دانست و گفت: در منطقه شهری تهران در حال حاضر ما ۲۲ شهرستان و ۴۶ بخش و ۶۱ شهر داریم. این روند موجود اگر تغییر رویه ندهد به این مفهوم است که برای ۲۰ سال آینده تقاضا داریم ۲۲ شهر به ۴۴ شهرستان تبدیل شود و تقسیمات خردتر شود که همه آثارش به شهر تهران بر می گردد.

وی تاکید کرد:ما باید راجع به این مساله به فهم مشترک برسیم که هیچ نقطه ای در کل منطقه شهری تهران بزرگ شامل تهران و البرز نباید باشد که از مدیریت شهری خارج باشد. ما حدود ۱۲۰۰ آبادی داریم که همه آنها مرجع صدور پروانه ساختمانی هستند. در افزایش جمعیتی که طی ۵۰ سال رخ داده تنها ۵ میلیون نفر در تهران بوده و بیش از ۸ میلیون نفر در پیرامون بوده و در "منطقه الفراق" هایی که تحت نظر هیچ شهرداری نبوده است. اگر این اتفاق نیفتد ۱۳ هزار هکتار از اراضی و منابع زیستی تهران از بین خواهد رفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر ضرورت تفکیک نظام مالیات محلی و ملی گفت: نظام شهری تهران در ۲۰ سال گذشته عادت کرده که تامین مالی اش از صدور پروانه ساختمانی باشد. الان حتی اگر بخواهید این کار را بکنید دیگر مشتری ندارد و بساط تراکم سیار و ... به تدریج جمع می شود. در آخر کار شما می مانید و بدهی های گذشته و هزینه های جاری شهر؛ بنابراین دیگر باید راجع به نظام مالیه جدید فکر کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تهران به جز حمل و نقل عمومی ریل پایه چاره دیگری ندارد گفت: باید حمل و نقل حومه ای یکپارچه با شهر تهران تعریف کنیم که دو دهه زمان نیاز دارد. بر این اساس در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت حمل و نقل حومه ای شهر تهران تشکیل شود.

وی افزود:می توانیم از شبکه راه آهن موجود حداکثر استفاده را بکنیم و برنامه مشترکی با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری پیاده سازی کنیم. بر این اساس تقاضا برای مسکن در تهران کاهش پیدا کرده و تعادل بین تهران و حومه عوض می شود.

دو هزار بافت فرسوده مسکونی در تهران

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم تعادل در حوزه مسکن و گفت: ما حدود دو هزار و ۲۰۰ بافت تاریخی، حدود دو هزار بافت مسکونی و حدود هزار و ۸۰۰ بافت مسکونی بی کیفیت را داریم و از یک سو پدیده خانه های خالی را داریم. به نحوی که تنها در منطقه یک بیش از ۳۰ هزار خانه خالی وجود دارد .

آخوندی در ادامه با اشاره به عدم هماهنگی عرضه و تقاضا گفت: وقتی شهرداری شهر رابا اداره یک بنگاه جا به جا گرفته بود قاعدتا افراد به سمت سوداگری می رفتند. الان بیش از ۶۰ درصد معاملات روی واحد های زیر ۷۵ متر صورت می گیرد این در حالی است که میانگین صدور پروانه برای واحد های ۱۰۰ متری بوده است.

وی عنوان کرد: مجموعه شهری تهران برای اسکان جمعیت فعلی و آینده به اندازه کافی زمین دارد اما ما مشکل سیاستگذاری روی زمین داریم. آیا همچنان می توانیم به تقاضاهای سوداگرانه مجوز دهیم یا نهایتا باید به درون شهر برگردیم؟

آخوندی یادآور شد: سیاست کلی که به آن نیاز داریم برگشتن به "تشخص هویتی" در شهر تهران است. آیا مسله بافت فرسوده را با تراکم اضافه می توان حل کرد یا با بازگرداندن هویت به این بافت تاریخی؟

وی با اشاره به ضرورت وجود نهاد توسعه گر، گفت: ما در ایران فاقد این نهاد قانونی هستیم براین اساس  تلاش کردیم در دولت مسایل قانونی را ایجاد کنیم و با بانک مرکزی مسایل را برطرف کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه