English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

وجود ظروف یکبار مصرف گیاهی در بازار دروغی بزرگ یا محصولی نادر؟!

با وجود افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف باز هم سازمان های مختلف به هماهنگی برای استفاده از این ظروف نرسیده اند . در حالی که اتحادیه صنف پلاستیک معتقد است که ظروف یکبار مصرف گیاهی نداریم ،سازمان محیط زیست ادعا می کند که مصرف ظروف یکبار مصرف گیاهی خطر کمتری نسبت به ظروف معمولی دارد.

وجود ظروف یکبار مصرف گیاهی در بازار دروغی بزرگ یا محصولی نادر؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با آغاز ایام محرم و افزایش نذورات مردم بحث استفاده از ظروف یکبار مصرف و اینکه آیا استفاده از این محصول برای سلامتی ما مضر است یا خیر گرمتر از گذشته شده است.

مجاورت ظروف پلاستیکی با گرما باعث متصاعد شدن گازی سمی می شود که این گاز یکی از عوامل بروز سرطان در انسان است.

 

استفاده از ظروف یکبار مصرف احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد

سید حمید حریری با تاکید بر استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف برای مایعات و غذاهای داغ، گفت: ظروف پلاستیکی از هر نوعی که باشد دارای ترکیبات مضری است که در هنگام استفاده غذا در این ظروف، چربی ها و اسیدهای تشکیل دهنده آن جدا شده و وارد مواد غذایی می شود.

حریری اظهار داشت: همچنین مصرف طولانی مدت از ظروف پلاستیکی که سبب ورود مواد و ترکیبات پرخطر مانند مونومر به غذا می شود ابتلا افراد به بیماری های سرطانی را افزایش می دهد.

وی گفت: استفاده غذاهای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد حرارت در ظروف یک بار مصرف، سبب خروج ماده شیمیایی استایرن شده و در نتیجه موجب تلخی غذا می شود.

 

ظروف یکبار مصرف گیاهی نداریم

رئیس اتحادیه صنف پلاستیک در ارتباط با وجود ظروف یکبار مصرف گیاهی در بازار، گفت:  هر کسی می گوید از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنید، اشتباه می کند حالا در هر مقام و  و سازمانی که قرار دارد فرقی نمی کند.

 رحیم مقیمی رئیس صنف پلاستیک، نایلون و ملامین در گفتگو با خبرگزاری موج گفت: ما اصلا ظروف یکبار مصرف گیاهی نداریم و این ظروفی نیز که در بازار قرار دارند تنها 30 درصد مواد گیاهی دارد که در برابر 70 درصد پلیمر آن ناچیز است. ظروف یکبار مصرف گیاهی نداریم و تنها چند کشور از جمله آلمان و آمریکا و بخشی از سوئد ظروف یکبار مصرف صد در صد گیاهی تولید می کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی همین ظروف گیاهی می تواند گاهی از ظروف معمولی خطرناک تر باشد گفت : خطر ظروف یکبار مصرف گیاهی در مناطق شرجی خیلی بیشتر است، زیرا این ظروف در گرمای زیاد باکتری تولید می کنند که باعث بروز بیماری های خطرناک هم می شود به همین دلیل توصیه می کنیم که در مناطق شرجی، اگر قرار است غذا به مدت زیادی در گرما بماند از این ظروف استفاده نشود.

این در حالی است که محیط زیست نظر دیگری دارد و می گوید ظروفی هستند که خطر کمتری نسبت به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارند و خطر کمتری را متوجه انسان می کنند.

مدیر گروه آب و خاک سازمان بهزیستی با رد اینکه ظروف یکبار مصرف گیاهی هم داریم گفت:این ظروف فراگیر نیست و شاید برای همه در دسترس نباشد اما از ظروف پلاستیکی بهتر است. این ظروف که پایه گیاهی دارند می تواند خطرات کمتری را متوجه سلامت افراد کند.

جباری گفت با همه این ها ما برنامه های خاصی برای کنترل استفاده از مواد پلاستیکی داریم و تلاش می کنیم انواع بی خطر این ظروف را جایگزین ظروف پلاستیکی کنیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح برنامه ای مشترک مابین وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست است ادامه داد : در مورد کیسه های پلاستیکی تا حدودی قدم هایی برداشته ایم و به این سمت رفته ایم که مصرف آن را کاهش دهیم اما در مورد ظروف پلاستیکی هنوز مصوبه ای نداریم و تنها می توانیم به توصیه در مورد عدم مصرف آن بسنده کنیم.

جباری با رد ادعای نبود ظروف یکبار مصرف گیاهی تصریح کرد : درست است که ظروف یکبار مصرف گیاهی وجود دارد اما با این همه توصیه می کنیم که در هیات ها و یا حسینیه ها از ظروف ملامین و یا استیل استفاده شود تا خطر کمتری متوجه مردم باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه