English

بگذارید زمین کمی نفس بکشد

کارشناسان محیط زیست می گویند هر تن زباله بیش از 300 متر مکعب دی اکسید کربن می سازد و این به این معنا است که زمین تا نابودی فاصله زیادی ندارد.

بگذارید زمین کمی نفس بکشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، اگر بنا را بر این بگذاریم که طی روز هر فرد عادی بیش از 900 گرم مانده های خوراکی و کاغذ و شیشه و پارچه و...ایجاد کند، دیگر جایی برای زندگی کردن باقی نمی ماند.

اما ماجرا اینجا است که بسیاری از همین مواد دور ریز می تواند با کمی توجه دوباره به چرخه مصرف برگردد و یا اینکه از میزان این زباله ها بکاهد.  

محمد حاج حسینی فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج در این خصوص گفت : تولید زباله خودش هزینه دارد، زیرا هر چیزی از زمین نشات می گیرد و تولید زباله بیشترین ضرر را متوجه زمین می کند اما مساله اینجا است که این ضرر مستقیم دامان ما را می گیرد.

وی در ادامه افزود:برای تولید هر تن کاغذ 15 درخت قطع می شود و نتیجه استخراج معادن نیز به صورت شن و ماسه در اختیار ما قرار می گیرد.اما نباید از این غافل شد تمام این ها نتیجه فعالیت های زمین به حساب می آید.

این کارشناس محیط زیست در ادامه افزود : این تنها قسمتی از ماجرا است و فاجعه وقتی رخ می دهد که وقتی این مواد در آستانه از بین رفتن قرار می گیرند، آنها را دور می اندازیم و این زمانی است که خودمان قبرمان را برای نابودی می کنیم. زیرا هر تن زباله 400 متر مکعب گاز گلخانه ای دی اکسید کربن متصاعد می کند و از همین مواد بیش از 600 لیتر شیرابه وارد آب و خاک می شود. این مساله علاوه بر نابودی و از بین بردن مواد آلی خاک می شود وارد آب های زیر زمینی شده و همین میزان آب را نیز از بین می برد.   

حاج حسینی تصریح کرد :‌ این زباله ها محلی برای حیوانات موذی مانند موش می شوند و مشکلات زیست محیطی را با خود به همراه دارد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد:‌ با کمی توجه می توان نقش قابل ملاحظه ای در حفظ محیط زیست داشت.

وی افزود: اولین قدم از خانه شروع می شود به راحتی می توانید مواد قابل تجزیه مانند مانده های غذا و پخت و پز و مواد غذایی را از سایر مواد جدا کرد.زیرا این مواد قابل تجزیه هستند و می توانند به راحتی به طبیعت بازگردند، اضافه سبزی در کنار پسماندهای گیاهی می توانند به کمپوست تبدیل شوند و دوباره به خاکی برگردند که خواص آن در حال از بین رفتن است .

این کارشناس معتقد است که این کار می تواند روزانه هکتارها تن خاک را در کشور احیا کند .

حاج حسینی که سال ها در حوزه پسماند فعالیت داشته است در ادامه افزود : روزنامه ها و دفاتر مشق بچه ها نیز از وسایلی هستند که قابلیت بازیافت دارند و می تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرند و امروزه فروشندگان دوره گرد زیادی وجود دارند که کاغذهای باطله را به همراه شیشه هایی که مواد آنها خالی شده است خریداری می کنند . شما با این کار می توانید به اقتصاد خانواده نیز کمک کنید.

او معتقد است برای اصلاح هر کاری باید ابتدا از خودمان شروع کنیم و به جای آنکه سازمان ها و ارگان های مختلف را به اهمال کاری و انجام ندادن وظایف متهم کنیم، اول حرکت کنیم اگر از خودمان مطمئن شدیم بعد سراغ مسوولانی برویم که فکر می کنیم نتوانسته اند وظایفشان را انجام بدهند.

این کارشناس مدیریت پسماند در پایان گفت: اگر مشغول شست و شو هستید ابتدا همه غذاهای مانده را خالی کنید بعد ظروف را بشویید این کار باعث می‌شود رطوبت کم تری وارد زباله‌ها شود. خرده نان و پسماند سفره را نیز می‌توانید برای پرنده‌ها بریزید. سعی کنید فقط مواد قابل تجزیه را در کیسه ریخته و تحویل رفته گر بدهید. شاید به نظرتان این کارها کار ساده ای باشد اما اجرای تک تک اینها توسط همه خانوارها سبب می شود زمین کمی نفس بکشد 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه