English

دبیر انجمن رادیولوژی ایران:

کاهش تعرفه های خدمات رادیولوژی - تصویربرداری غیر کارشناسی، ناعادلانه و غیر شفاف است

بر اساس مصوبه جدید که با پیشنهاد وزارت بهداشت و وزارت رفاه ارائه شده خدمات تصویربرداری مشمول کاهش تعرفه تا ٤٦ درصد شده است . این میزان درصد کاهش در قیمتها شاید در تاریخ بی سابقه باشد.

کاهش تعرفه های خدمات رادیولوژی - تصویربرداری غیر کارشناسی، ناعادلانه و غیر شفاف است

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر وحید کریمی  دلایل این کاهش تعرفه  بر جامعه رادیولوژی روشن نیست و وزارت بهداشت و رفاه هیچ  کدام پاسخ قانع کننده ای به این اتفاق نمی دهند و هرکدام مسولیت کاهش تعرفه را به گردن دیگری می اندازند.

وی گفت: موارد مشمول کاهش تعرفه ها ، همان مواردی هستند که برای ایجاد توازن در ویرایش دوم کتاب قیمت گذاری شده بودند و اگر این خدمات کاهش تعرفه پیدا کنند قاعدتا تمامی خدمات دیگر  موجود در ویرایش دوم کتاب ارزش نسبی نیز باید در کتاب سوم دچار کاهش و تغییر شوند.

کریمی افزود: حق تعیین تعرفه ، امانتی در دست وزارت بهداشت و وزارت رفاه است که نیازمند احساس مسوولیت بیشتر این دو وزارت است در حالی که بر عکس به نظر می رسد وزارت بهداشت و رفاه در این مورد امانتداران خوبی نیستند. 

 اگر کمبود منابع دلیل کاهش تعرفه های رادیولوژی و بیهوشی است , قاعدتا باید کل خدمات همه رشته ها بطور یکسان کم بشود نه اینکه یک یا دو رشته قربانی بشوند.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران در ادامه افزود: این یک حق مدنی آشکار است که مبانی تعیین یا تغییر تعرفه خدمات پزشکی و علل مطرح شده کارشناسی آن ، شفاف سازی و اطلاع رسانی شود نه اینکه  پشت اتاقهای در بسته و تاریک این روند ادامه داشته باشد و پاسخ گویی آن  زیرکانه به اشخاص و نهادهای کمتر مرتبط حواله شود.

کریمی گفت: با توجه به اینکه سیاست گذاریهای تعرفه خدمات پزشکی  و نحوه ویرایش کتاب ارزش نسبی بار مالی زیادی بر بیت المال تحمیل میکند و در نحوه خدمت رسانی گروههای مختلف پزشکی تاثیر آشکاری دارد از کمسیون بهداشت مجلس درخواست تحقیق و تحفص کرده ایم تا شائبه به کرسی نشستن اهداف صنفی خاص و اعمال سلیقه غیر کارشناسی و ناعادلانه برطرف شود.

وی افزود:در رشته تخصصی رادیولوژی؛ چهار مدالیته اصلی در اکثر مراکز تصویربرداری ارائه خدمت می شود که عبارتند از رادیوگرافی ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و ام ار ای. 

کریمی گفت: از بین اینها خدمات رادیولوژی ساده مدتهای طولانی است که با برایند هزینه و تعرفه کاملا زیان ده هستند.  خدمات سی تی اسکن و ام ار ای هم با توجه به حجم سنگین سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ندارند و  ریسک پذیری بالایی دارند و در این میان اگر کاهش تعرفه سونوگرافی اتفاق بیفتد  تمامی مراکز در خطر ورشکستگی قرار میگیرند و امکان ارایه خدمت تصویربرداری  توسط بخش خصوصی به اشکال نامبرده غیر ممکن می شود  در واقع در حالی که قول داده شده بود که تعرفه های خدمات رادیوگرافی , سی تی اسکن و ام آر آی و برخی کدهای  دیگر سونوگرافی مشمول  افزایش شود نه تنها به این وعده عمل نشد بلکه همان چند قلم سونوگرافی که برای ایجاد توازن در ویرایش دوم کتاب قیمت گذاری شده بودند بطور غیرقابل باور و بی سابقه ای کاهش داده شد.

دبیر انجمن رادیولوژی افزود:چند سال قبل هم که هزینه تهیه تجهییزات رادیولوژی با توجه به نوسانات ارز حدود سه برابر شد ، در ان مقطع زمانی وزارت بهداشت نه تنها کمکی نکرد برعکس در تعیین تعرفه ها خیلی از خدمات رادیولوژی پایین تر از ارزش واقعی ارزش گذاری شدند.

وی گفت: جناب  آقای دکتر حریرچی  سخنگوی وزارت بهداشت  فرموده اند  که  تعیین تعرفه در دبیرخانه شورایعالی بیمه انجام شده است و نقش وزارت بهداشت  در کاهش تعرفه ها کم رنگ بوده است ولی در مکاتباتی که با شورایعالی بیمه شده انها عامل اصلی این نحو از کاهش تعرفه ها را وزارت بهداشت می دانند و جا دارد دکتر حریرچی به افکار عمومی و جامعه پزشکان توضیح دهند که چرا برخی با قدرت لابی گری توانستند تعرفه خدمات رشته تخصصی اشان  را از شمول کاهش تعرفه حذف نمایند  . آیا این امر اعتماد جامعه پزشکی به تصمیمات وزارت بهداشت را کمتر نمی کند؟ و ایا زیبنده است تصمیمات حوزه سلامت تحت تاثیر قدرت لابی گری باشد؟

انجمن رادیولوژی حاضر  است در برابر رسانه های خبری با جناب دکتر حریرچی و سایر مسولان وزارت بهداشت در مورد بی عدالتی های انجام گرفته در این نحوه تعرفه گذاری مناظره کند.

دبیر انجمن رادیو لوژی ایران در پایان گفت: وزارت بهداشت سالهاست که با صدور بخشنامه های غیر کارشناسی ارامش را از جامعه رادیولوژی سلب کرده است و اخیرا هم با اعمال سیاستهای تعرفه ای و بیعدالتی عیان و  مضاعف انگیزه و امکان ارایه خدمات مطلوب را از این صنف گرفته است و مطمئنا ادامه این روند تضعیف رشته رادیولوژی و افت کیفیت خدمات تشخیصی  ناشی از آن منجر به بروز اسیبهای جدی در سلامت مردم می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی