English

مدیر کل دفتر آبخیزداری وحفاظت خاک سازمان جنگل‌ها خبر داد

انجام پژوهش برای بررسی فرسایش خاک

مدیر کل دفتر آبخیزداری وحفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: پژوهشگاه آبخیزداری در حال انجام پروژه‌ای بزرگ در جنگل‌های شمال با محور کاربری اراضی است. در این پروژه فرسایش خاک بر اساس فناوری هسته‌ای بررسی می‌شود.

انجام پژوهش برای بررسی فرسایش خاک

به گزارش خبرگزاری موج، محمد عقیقی افزود: آژانس انرژی اتمی به همراهی سازمان انرژی اتمی کشورمان در انجام پژوهش فرسایش خاک ما را یاری می کنند. نتایج این تحقیقات نرخ دقیقی از فرسایش خاک را مشخص  می‌کند.

وی  درباره اهمیت خاک گفت: آب مایه حیات است و خاک بستر حیات. خاک بستر تولید غذاست و همه گیاهان در خاک رشد می کنند. آمار ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد فرسایش خاک ۲ میلیارد تن در هکتار در سال بوده است. آمار ۱۰ سال گذشته این عدد را ۱۶  تن و تحقیقات اخیر ۷ تن نشان می دهد.

یکی از بالاترین آمار فرسایش خاک مربوط به ایران است

بلورچی - مشاور سازمان زمین شناسی-  درباره فرآیند تشکیل خاک اظهار کرد: ۱۰۰ سال طول می‌کشد تا یک متر خاک حاصلخیز تشکیل شود. خرد شدن سنگ‌ها و تغییر ویژگی‌های شیمیایی آن‌ها به تشکیل خاک منجر می‌شود. خاک نتیجه فرسایش فیزیکی و شیمیایی سنگ‌ها است که موجودات زنده نیز در ایجاد آن سهیم هستند.

وی تصریح کرد: کشور ما زمین‌های مرتفع زیادی دارد و احتمال حرکت خاک به دریاها زیاد است. ضمن این که فعالیت‌های اشتباه انسانی روند فرسایش خاک را سرعت بخشیده است. هر دست‌اندازی در طبیعت به تخریب آن منجر می‌شود. ما با طبیعت مهربان نیستیم. یکی از بالاترین آمار فرسایش خاک در ایران است.

لایحه حفاظت خاک در انتظار طرح در جلسه علنی مجلس

علی اکبری - نماینده مجلس- درباره لایحه حفاظت خاک اظهار کرد: لایحه حفاظت خاک آخرین مصوبه‌ای است که از کمیسیون کشاورزی عبور کرده است و در انتظار طرح در صحن علنی مجلس و تبدیل به قانون است.

وی درباره افزایش جنگل خواری و دریاخواری اظهار داشت: دولت و شورای حفظ حقوق بیت المال بر چنین مواردی نظارت کامل دارند.

به گزارش سایت رادیو گفت و گو، علی اکبری درباره افزایش فرسایش خاک گفت: تغییرات اقلیمی تاثیر بسزایی در فرسایش خاک دارد. مسئولان در این موضوع تقصیری ندارند و محیط زیست است که فرسایش خاک را سرعت می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی