English

اهداف طرح کارآمدسازی مدیریت صندوق‌های بازنشستگی+ متن کامل طرح

طرح کارآمدسازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی برای حل بحران این صندوق‌ها و رفع چالش‌های به وجود آمده در کمیسیون اجتماعی بررسی و تعیین تکلیف آن به بعد از تعطیلات مجلس موکول شد.

اهداف طرح کارآمدسازی مدیریت صندوق‌های بازنشستگی+ متن کامل طرح

به گزارش خبرگزاری موج، به دنبال بروز مشکلاتی در صندوق‌های بازنشستگی و پرداختی‌های بازنشستگان، ۸۷ نماینده با امضای طرح کارآمدسازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی به دنبال راهکار قانونی برای حل این مشکل رفتند که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

کمیسیون اجتماعی در آخرین جلسه خود و بعد از بررسی کلیات این طرح آن را برای بررسی بیشتر به کارگروهی ارجاع داد تا بر اساس قواعد بین‌المللی در صندوق‌های بازنشستگی جهات این طرح بیشتر بررسی شود تا بعد از تعطیلات مجلس مجددا در دستور کار این کمیسیون قرار گیرد.

متن کامل طرح کارآمدسازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی به شرح زیر است:

ریاست مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۸۷ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

ریاست محترم دوره دهم مجلس شورای اسلامی اعلام فرمودند که وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور بحران‌زا است و پیش‌بینی می‌شود که در طی پانزده سال آینده باید بیش از پنجاه درصد بودجه‌های جاری به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص پیدا کند.

در شرایط فعلی موضوع این صندوق‌ها به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کشور بیش از پیش در محافل عمومی و تصمیم‌گیری کشور مطرح شده است به نحوی که در لایحه تقدیمی برنامه ششم توسعه کشور به مجلس نیز، بحران صندوق‌های بازنشستگی در کنار بحران آب و بحران زیست محیطی به عنوان یکی از سه چالش و بحران اصلی و مهم کشور شناخته شده است و این موضوع اهمیت توجه به مقوله صندوق‌های بازنشستگی و تلاش در جهت ارتقای مدیریت و کارآمدسازی این صندوق‌ها را در آینده نشان می‌دهد.

جمعیت ایران در حال پیر شدن است و شاید نرخ پایین مشارکت اقتصادی، نسبت جمعیت مشاغل به بازنشسته زودتر به نسبت دو به یک برسد. هزینه سلامت و کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی چه خواهد شد؟! از این روست که حرکت از سوی طرح‌های مبتنی بر مشارکت در کشورهای توسعه یافته است.

طرح‌های بازنشستگی از طرح‌های مزایای معین (Defined Benefit=DB) به سمت طرح‌های سهم معین (Defined Contribution=DC) یا سهم تعریف شده حرکت کرده است که در راستای رعایت اصول اقتصاد مقاومتی در صندوق‌های بازنشستگی می‌باشد. فلذا طرح کارآمدسازی و ارتقای صندوق‌های بازنشستگی پیشنهاد می شود.

خضری، بیگلری، سیداحسن علوی، فرهنگی، عابدی، محمدحسین قربانی، تابش، بادامچی، تجری، پارسایی، پاپی زاده، فلاحتی، جعفرزاده، بابایی صالح، طیار، نوبخت، حسن پور، نگهبان سلامی، وقف چی، همایون هاشمی، احمدی لاشکی، شاعری، برزگر، زهرا سعیدی، زارع، جلودارزاده، سمیه محمودی، آقاپور، سیده فاطمه حسینی، اولاد قباد، سیده فاطمه ذوالقدر، زرآبادی، سلحشوری، سیاوشی، ساعی، مافی، تاج‌الدین، ربیعی، لطفی، عباسی، خالقی، عباس گودرزی، رضازاده، سعادت، کولیوند، سیدحمزه امینی، حسینعلی شهریاری، خسته‌بند، حضرتی، بت‌کلیا، علیرضا ابراهیمی، منصوری، انارکی محمدی، ابرامیان، بختیاری، منوچهر جمالی، پوربافرانی، بیگدلی، محمدیان، سیدمحسن علوی، وحدتی، همتی، خدادادی، باستانی، امینی فرد، قوامی، بنایی، احمد مرادی، محجوب، قاضی‌پور، علی محمد مرادی، مختار، سیدفرید موسوی، خانلری، شریف پور، ترکی، کاظم‌زاده، علیرضا بیگی، کعبی، شیران خراسانی، محمداسماعیل سعیدی، نیازآذری، افتخاری، ملکی، رستمیان، کبیری، یوسف‌نژاد.

عنوان طرح: کارآمدسازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی

ماده ۱ـ به منظور حصول اطمینان از کارآمدسازی صندوق‌های بازنشستگی، جلوگیری از قرار گرفتن صندوق‌ها در معرض مخاطرات غیرمجاز و حفظ حقوق اعضای صندوق‌ها و سایر ذینفعان، هیات عالی نظارت مجاز به تشکیل آن با ترکیب زیر می‌باشد:

۱ـ معاون اول رییس‌جمهور (به عنوان رییس هیات)

۲ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۳ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

۴ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۵ـ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

۶ـ رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور

۷ـ یک نفر از مدیران عامل صندوق‌های بازنشستگی به انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۸ـ سه نفر از نمایندگان مجلس به انتخاب مجلس از سه کمیسیون (اقتصادی، بهداشت و درمان و اجتماعی) هر کدام یک نفر به عنوان عضو ناظر

الف ـ معاون نظارت صندوق‌های بازنشستگی به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید اکثریت اعضای هیات نظارت منصوب و یا عزل می‌گردد.

ب ـ سازوکارهای تدوین گزارش‌های مالی صندوق بازنشستگی، ضوابط و دستورالعمل‌های ناظر بر فعالیت‌های عملیات سرمایه‌گذاری، کیفیت دارایی‌ها، تجهیز و تخصیص منابع، شرایط احراز، نحوه اعتراض و رسیدگی به آن در خصوص اعضای هیات مدیره و مدیرعامل صندوق‌های بازنشستگی مقررات احتیاطی، شرایط تاسیس، توقف، ورشکستگی، انحلال و ادغام بر عهده هیات نظارت خواهد بود.

ج ـ نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر صندوق‌های بازنشستگی به صورت نظارت یکپارچه خواهد بود و شامل حال کلیه واحدهای تابعه و وابسته صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود. مقررات نظارت یکپارچه بنا به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیات نظارت می‌رسد.

د ـ کلیه صندوق‌های بازنشستگی موظف هستند اطلاعات و مستندات را که مبین عملکرد واقعی و وضعیت مالی آنها است به صورت گزارش‌های انفرادی، تلفیقی و اداری و موردی در قالب فرم‌ها و جداول ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به آن وزارت ارائه نماید و زمینه دسترسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صورت الکترونیک و فیزیکی فراهم سازد.

ماده ۲ـ صندوق‌های بازنشستگی منابع در اختیار خود را به صورت ذیل مدیریت خواهند نمود:

الف ـ وجوه نقدی نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شود

ب ـ سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق دارای حق رای شرکت‌ها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف انتفاع به صورتی که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته به خود صندوق کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نماید.

ج ـ صندوق‌ها موظفند به تدریج دارایی‌های خود را به سمت دارایی‌های مالی متمایل سازند و در مدت ۱۰ سال در هر سال ده درصد میزان سهام خود در شرکت‌های سرمایه‌پذیری را کاهش دهند به گونه‌ای که در پایان سال دهم، شرکت‌ها صرفا به مدیریت دارایی‌های مالی بپردازند و سبد آن دارایی‌ها را مدیریت کنند.

تبصره ـ برنامه اجرایی و زمان‌بندی اجراء به پیشنهاد صندوق و تصویب هیات نظارت حداکثر پس از شش ماه از ابلاغ صورت خواهد گرفت و در صورت عدم انجام تکالیف مووضع ماده ۲ مجازات‌هایی در قالب آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب هیات نظارت خواهد رسید.

ماده ۳ ـ دولت باید با تعیین گروه کارشناسی با تجربه بلافاصله با محاسبات بیمه سنجی (Actuary) حساب‌های فیمابین خود و صندوق‌های بازنشستگی را روشن کرده و نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام کند و همچنین دولت می‌تواند از محل دارایی‌های خود (و یا واگذار نشده) با تهاتر چندجانبه بدهی خود به صندوق‌های بازنشستگی را بپردازد.

ماده ۴ ـ صندوق‌های بازنشستگی موجود باید ضمن تجدید ساختار، در صورت لزوم در یکدیگر ادغام شوند، لازم است مدیریت این صندوق‌های بازنشستگی به متخصصان کاردان و مجرب سرمایه‌گذاری واگذار و با وحدت رویه و یکپارچه اداره شوند.

ماده ۵ ـ شورا و سازمان بورس اوراق بهادار باید امکان تشکیل صندوق‌های بازنشستگی مکمل را فراهم سازند. این صندوق‌ها در کنار صندوق‌های اصلی بازنشستگی و هماهنگ با آنها فعالیت خواهند کرد.

ماده ۶ ـ برای گروه‌های برخوردار جامعه که نیاز به بیمه‌های اجتماعی عمومی ندارند امکان تشکیل حساب‌های انفرادی پس‌انداز آتیه (بازنشستگی) فراهم شود.

ماده ۷ ـ کلیه صندوق‌های بازنشستگی لشکری و وزارت اطلاعات از شمول این قانون مستثنی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه