English

رئیس سازمان محیط زیست کشور

آب نباید قربانی یوزپلنگ شود

با وجود آنکه مشکلات محیط زیستی در نقاط مختلف کشور با هم متفاوت است اما مشکل حوزه آب مشکل اول کشور را به خود اختصاص داده است.

آب نباید قربانی یوزپلنگ شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی موج، عیسی کلانتری در اولین نشست خبری با رسانه ها در مورد تولید محصولات تراریخته گفت: ماموریت بررسی و تحقیق در مورد برنج تراریخته به دانشگاه علوم پزشکی یزد داده شده بود و این تحقیق و بررسی سه سال و نیم طول کشید و چهارشنبه گذشته نتایج ان مشخص شد .بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت برنج تراریخته از نظر سلامتی مشکلی ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به نقش مردم در حوزه محیط زیست افزود:‌محیط زیست طبیعی و انسانی باید توسط مردم مدیریت شود و مردم خودشان باید حافظان محیط زیست باشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر کشوری برای خودش اولویت های زیست محیطی دارد و باید اساس کار خود را روی آن قرار دهد افزود :کشوری مانند چین به دلیل جمعیت زیاد اولویت اولش را آلودگی هوا قرار داده است و در برخی از کشورها نیز پسماند و فاضلاب مساله اول محیط زیستی برایشان به حساب می آید . اما بررسی ها در کشور ما نشان می دهد 70 درصد مشکل محیط زیستی ما آب است و اگر این روند ادامه پیدا کند باعث می شود تاریخ چندین هزار ساله ما تا 15 سال آینده از بین برود .

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب ادامه داد : نباید موضوع مهمی مانند آب قربانی یوزپلنگ شود . درست است که حفظ آن اهمیت زیادی دارد اما موضوع آب برای کشور تهدید است و نبود کشور نبود تمدن و کشور است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نباید مسائل اصلی قربانی مسائل فرعی شوند ادامه داد:تراریخته نیز در کنار آب از اهمیت کمتری برخوردار است و باید آب در محوریت برنامه های محیط زیستی قرار بگیرد. در حال حاضر کشور 75 درصد آبهای فسیلی کشور را از دست داده است و این موضوعی است که باید برنامه های مدونی برای جبران آن قرار داده شود.

کلانتری با اشاره به اینکه مسائل محیط زیستی در هر منطقه کشور با مناطق دیگر فرق می کند اضافه کرد : به طور مثال در شمال کشور موضوع پسماند در اولویت قرار دارد در حالی که در مناطق دیگر این موضوع در اولویت های بعدی قرار دارد از سوی دیگر موضوع آب که عمده مشکل استان های مرکزی در شمال اصلا وجود ندارد . سایر استان ها نیز به همین صورت است و خوزستانی ها از گرد و غبار رنج می برند و مشکل اصلی در خراسان آب است و با همه اینها می توان گفت آب مشکل اول کشور به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه حفظ حقوق نسل های آینده یکی از اصول توسعه پایدار به حساب می آید افزود :نسل آینده از ذخایر ژنتیک ،حیات وحش و جنگل ها حق می برد .اگر سیاست توسعه متوازن را خوب اجرا کنیم مشکلات در حوزه محیط زیست و توسعه از بین می رود در غیر اینصورت یکی قربانی دیگری می شود.

کلانتری با اشاره به اینکه سعی می کنیم کاری کنیم که محیط زیست مانع توسعه کشور نشود افزود : در حال حاضر 4.5 میلیون بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که دولت نمی تواند آنها را نادیده بگیرد و به همین دلیل ضروری به نظر می رسد که دستگاهها و قوای مجریه و مقننه در راستای متوازن حرکت کنند.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران در راه یافتن محیط زیست به داخل خانواده ها افزود : مدیریت محیط زیست با 300 هزار محیط بان میسر نیست و بدون شناخت محیط زیست حفاظت از حیات وحش ومنابع ژنتیم امکان پذیر نخواهد بود و این آشنایی با حقوق شهروندی موضوعی است که باید توسط رسانه ها آموزش داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه