English

بیماری های غیرواگیر؛ عامل ۸۴ درصد از مرگ و میرها در کشور

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر، از تدوین اطلس های مرگ استانی خبر داد و گفت: در این اسناد به تفکیک مشخص شده که عوامل خطر در هر استان چه مواردی هستند.

بیماری های غیرواگیر؛ عامل ۸۴ درصد از مرگ و میرها در کشور

به گزارش خبرگزاری موج، باقر لاریجانی در نشست مشترک با کارشناسان EMRO با اشاره به اهمیت بیماری های غیرواگیر، افزود: این بیماری ها سالانه موجب مرگ حدود ۳۸ میلیون نفر بوده و ۴ گروه از این بیماری ها عامل اصلی این مرگ و میرها هستند.

وی به بهبود وضعیت سلامت ایران طی چند دهه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته و مرگ و میر کودکان نیز نسبت به دهه های گذشته کاهش چشمگیری داشته ولی در شرایط فعلی بیماری های غیرواگیر عامل ۸۴ درصد از مرگ و میرها در کشور ما است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، بیماری های قلبی عروقی و سکته را عامل اصلی بسیاری از مرگ ها و ناتوانی ها در کشور ذکر کرد و گفت در بیماری های مزمن ریوی وضعیت کشور ایران بهتر از متوسط جهانی است و بیماری دیابت هم هرچند طی سال های اخیر افزایش پیدا کرده ولی میزان آن کمتر از متوسط جهانی است.

وی افزود: حوادث ترافیکی اگرچه جزو اهداف سازمان بهداشت جهانی برای ایران نبود ولی با توجه به چالشی که این حوادث در کشور ایجاد کرده و میزان مرگ و میر و ناتوانی بالایی که موجب شده در سند ملی بیماری های غیرواگیر دیده شده و در دست پیگیری است.

لاریجانی از عوامل خطر بیماری های غیرواگیر کشور یاد کرد و گفت: تغذیه نامناسب و فعالیت بدنی کم از جمله عوامل خطر مهم در کشور ما هستند و در سند ملی بیماری های غیرواگیر برای این دو مورد برنامه ریزی شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت چاقی را از مسائل مهم سلامت کشور ذکر کرد و یادآور شد: حدود ۱۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان در کشور ما مبتلا به چاقی بوده و ضروری است برای این موضوع برنامه ریزی شود. کشور ما در این زمینه با برخی نهادهای علمی و بین المللی در حال همکاری است و سیاست هایی در این زمینه در دست طراحی است.

وی خاطرنشان کرد: میزان شیوع بیماری های غیرواگیر و عامل خطر آن در استان های مختلف کشور متفاوت است و این موضوع نشان دهنده لزوم برنامه ریزی منطقه ای برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: سند ملی بیماری های غیرواگیر تدوین شد و شبکه همکاری داخلی متشکل از حوزه های مختلف وزارت بهداشت و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی کشور در این زمینه تشکیل گردیده است. همچنین با سایر وزارتخانه های مرتبط نیز برای همکاری بین بخشی برنامه هایی طراحی شده و تفاهم نامه هایی فی مابین وزارتخانه ها منعقد شده است.

لاریجانی به اهداف سند ملی بیماری های غیرواگیر و چارچوب های ملی تدوین شده ذیل این سند اشاره نمود و گفت: برای کاهش عوامل خطر بیماری ها برنامه ریزی هایی برای کاهش مصرف نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس صورت گرفته و تفاهم نامه هایی با سایر وزارتخانه های مرتبط در این زمینه منعقد گردیده است.

وی با اشاره به ارزیابی های صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت در زمینه بیماری های غیرواگیر گفت: باتوجه به این ارزیابی ها ایران در مسیر درستی در حال حرکت است و در زمینه برنامه های پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در وضعیت مناسبی قرار داریم.

لاریجانی از تدوین اطلس های مرگ استانی سخن گفت و اظهار داشت: در این اسناد به تفکیک مشخص شده که عوامل خطر در هر استان چه مواردی هستند و راهنمای خوبی را برای برنامه ریزی در اختیار مدیران استانی قرار می دهد. این اطلس ها به مسئولین استانی ابلاغ شده و کمیته هایی برای برنامه ریزی در خصوص پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در استان ها تشکیل شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم ارزیابی و پایش برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر گفت: این کار در قالب برنامه STEPs طراحی شده و در حال انجام است. این برنامه بانک داده خوبی را برای کشور در زمینه بیماری های غیرواگیر ایجاد کرده است.

لاریجانی به پایلوت برنامه ایراپن در برخی استان های کشور اشاره کرد و گفت: اکنون که در فاز گسترش این برنامه در سطح کل کشور هستیم ضروری است تا طی جلساتی با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، از جمله جلسه امروز برآورد امکانات برای اجرای این برنامه را متناسب با شرایط کشور انجام دهیم تا بتوانیم در اجرای این برنامه موفق تر عمل کنیم.

وی به زیرساخت های کشور برای پیشبرد اهداف سند ملی بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و اظهار داشت: ساختار شبکه بهداشت و درمان کشور امکان اجرای این برنامه ها را فراهم می کند و تربیت پزشکان خانواده در سطوح مختلف از نقاط قوتی است که می تواند تسهیل کننده اجرای برنامه های غیرواگیر باشد.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر توسعه نظام ارجاع را یکی از اولویت های کاری وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: اجرای این برنامه می تواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان گفت: در این برهه زمانی نگاه مدیران ارشد کشور به حوزه سلامت نگاه ویژه ای است و این فرصت خوبی است تا با همکاری سازمان جهانی بهداشت گام های موثری در کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور برداشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی