English

در گفتگو با موج مطرح شد:

سایه سنگین سیاست بر روی صنعت گردشگری

با وجود آنکه گردشگری می تواند نقش تاثیر گذاری در توسعه پایدار و ایجاد اشتغال ایفا کند اما عدم حمایت های دولتی از بخش خصوصی عاملی برای کاهش سرمایه گذاری در این بخش است.

سایه سنگین سیاست بر روی صنعت گردشگری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد خرمی فعال حوزه گردشگری گفت:مشکل ما در حوزه گردشگری این است که ما هنوز، زیر ساخت های لازم برای گردشگری را نداریم، در واقع می توان گفت صنعت گردشگری به دو بخش تقسیم می شود: بخش سخت افزاری و بخش نرم افزاری. 

وی تصریح کرد:‌ بخش سخت افزاری شامل حمل و نقل، هتل داری و رستوران داری و غذا و سایت های گردشگری است، اما بخش نرم افزاری به بخش نیروی انسانی و آموزش و برنامه تور و اجرای تور است. 

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد:مساله این است که در بحث  سخت افزاری، زیر ساخت های لازم را نداریم و این موضوعی مهم است و ما را دچار مشکل می کند، یعنی باید ابتدا در مرحله سخت افزاری به نقطه ای برسیم که بتوانیم زمینه برای کار نرم افزاری را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر تجربیات موفقی در این زمینه داشته اند،افزود: کشورهایی مانند ترکیه و مالزی کشورهایی هستند که سال ها در این حوزه کار کرده اند و نتایج خوبی نیز گرفته اند. آنها بیش از 50 سال در این حوزه فعالیت کرده اند و زیر ساخت های آن را فراهم آورده اند و حالا در شرایطی هستند که از آن نتیجه می گیرند و سودهای زیادی در این بخش به دست می آورند و اقتصاد کشورشان بر پایه های گردشگری استوار است.

خرمی با اشاره به اینکه هنوز در اول راه هستیم و کارهای زیادی را تا رسیدن به نتیجه باید انجام دهیم، تاکید کرد : ما هنوز در اول راه هستیم. تازه اگر از این مرحله توانستیم، گذر کنیم و زیر ساخت های سخت افزاری را فراهم کنیم، باید به سراغ نرم افزار برویم و بخش های نرم افزاری را پوشش دهیم. 

وی تصریح کرد: دلایل مختلف سبب شده است که ما نتوانیم در قسمت سخت افزاری به جایگاه مطلوب برسیم. یکی از این دلایل این است که در یک دوره بنا بر این شد که این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کنند. اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد، گره خوردن همه چیز به مسائل سیاسی است و تغییر سیاست های کلان کشور می تواند تاثیر مستقیم در قسمت های دیگر جامعه از جمله گردشگری داشته باشد. 

خرمی با اشاره به کمبود سرمایه گذاری در این بخش گفت :‌ با این وجود سرمایه گذار خصوصی وقتی وارد این حوزه می شود و میلیاردها تومان هزینه می کند از این می ترسد که نکند با تغییر سیاست ها، سرمایه اش به یکباره بر باد برود، زیرا به هر دلیل تغییرات و اتفاقاتی که در حوزه سیاسی رخ دهد، تاثیر مستقیم بر این سرمایه ها می گذارد . در حال حاضر  هزاران نفر در این حوزه بیکار شده اند.

وی تاکید کرد : به همین دلیل بخش خصوصی نیاز به حمایت دولتی دارد .در واقع می توان گفت  مشکل اصلی در این بخش نیز در تدوین هایی است که اصولا با روی کار آمدن هر دولتی تغییر می کند و  سرمایه گذاران این بخش را دچار سردر گمی می کند  و همین مساله ای است که آینده صنعت گردشگری را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: به همین دلیل است که می گوییم باید زیر ساخت های سخت افزاری ، روانی و دیپلماسی در این بخش تدوین شود، زیرا این صنعت به شدت سود آور است و تلاش در این حوزه می تواند عواید خوبی را به کشور سرازیر کند . 

وی با توجه به اینکه ایران کشوری است که هم از نظر تاریخی و هم از نظرمذهبی و گردشگری طبیعی بسیار جاذبه های متفاوت دارد افزود: ما می توانیم گردشگر ادبی و یا گردشگر سلامت داشته باشیم و حتی در این زمینه نیز درآمد زایی کنیم اما مشکل ما در این است که گاهی برخی گروه های خاص اجازه فعال شدن در این حوزه را نمی دهند زیرا رشد این صنعت می تواند درآمدهای سرشار آن ها را کم کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه