English

لزوم تدوین برنامه عملیاتی سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار ویژه شهر تهران

برنامه عملیاتی سازگاری و مقابله با پدیده گردو غبار ویژه شهر تهران با محوریت مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار با همکاری ستاد ملی گرد و غبار تدوین می شود.

لزوم تدوین برنامه عملیاتی سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار ویژه شهر تهران

به گزارش خبرگزاری موج، فتاحی رئیس اداره پایش، مدیریت منابع و شاخصی های محیط زیست با اشاره به اهمیت موضوع گرد و غبار و درگیر شدن کلانشهر تهران با این مساله و تصویب مصوبه "پیشگیری و مقابله با گرد و غبار در شهر تهران"در شورای اسلامی شهر تهران طی سال های اخیر گفت: به موجب این مصوبه شهرداری تهران باید با همکاری ستاد ملی گرد و غبار، برنامه عملیاتی سازگاری و مقابله با پدیده گرد وغبار ویژه شهر تهران را تدوین نماید. 

وی در ادامه افزود: گرد و غبار یکی از پدیده های طبیعی است که آثار و پیامدهای محیط زیستی نامطلوبی بر زندگی موجودات و بویژه انسانی ها بر جای می گذارد و تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال دارد. 

رئیس اداره پایش و مدیریت منابع و شاخص های محیط زیست با تاکید بر اینکه دوره های خشکسالی طولانی و دخالت های غیر اصولی در محیط زیست احتمال بروز این پدیده را افزایش می دهد گفت: نگاه واقع بینانه به شرایط موجود، لزوم تهیه یک برنامه عملیاتی بمنظور اجرایی نمودن راهکارهای عملی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار را نشان می دهد. 

فتاحی افزود: در این راستا مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با توجه به شرایط موجود و با استفاده از گروه های کارشناسی متخصص با همکاری ستاد ملی گرد و غبار در نظر دارد برنامه عملیاتی سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار ویژه شهر تهران را تدوین نماید.

مهندس جعفری قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست نیز در ادامه با تاکید بر اینکه پدیده گرد و غبار، رویدادی طبیعی است و در بخش هایی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند، ایجاد می شود گفت: کشور ایران روی کمربند خشک قرار دارد، بنابراین پدیده گرد و غبار در کشور ما امر جدیدی نیست.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه میزان بارندگی در کشور طی سال های اخیر نسبت به میانگین بلندمدت خود کاهش داشته است خشکسالی و در نتیجه گرد و غبار بیشتر از پیش در کشور مشاهده می شود. 

جعفری افزود: گرد و غبار در شهر تهران، سه منشاء شامل: گردو غبارهای داخل استان تهران (در جنوب تهران در منطقه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، در جنوب غربی تهران در شهرستان ملارد، در شرق استان و دشت ورامین و همچنین معادن تولید شن و ماسه و عملیات¬های عمرانی)، گرد و غبارهای ناشی از استان های مستعد شامل دشت های رها شده قزوین، قم، نواحی جنوب غربی و غرب کشور و در نهایت گرد و غباری که منشاء خارجی (صحرای عربستان و شمال آفریقا و جنوب عراق) دارد.

وی اظهار کرد: تدوین یک برنامه عملیاتی و اجرایی نمودن آن با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی کلانشهر تهران، می تواند تأثیر بسزایی در به حداقل رساندن آلاینده هایی که در اثر فعالیت های انسانی وارد جو می شوند و همچنین سازگاری بیشتر با پدیده طبیعی گرد و غبار داشته باشد، که شهرداری تهران در این خصوص در بین کلانشهرها پیش قدم شده و با همکاری ستاد ملی گرد و غبار در صدد تهیه این برنامه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه