English

در گفت‌وگو با موج اعلام شد

دردسرهای حقوقی ثبت نکردن سند خودرو در دفترخانه‌ها

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در مورد مشکلات حقوقی ثبت نکردن سند خودرو را اعلام کرد.

دردسرهای حقوقی ثبت نکردن سند خودرو در دفترخانه‌ها

صابر ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج درباره مشکلات ثبت نکردن سند خودرو از سوی مردم در دفترخانه ها اظهار داشت: بخشنامه رئیس قوه قضائیه فصل الخطاب محاکم قضایی است که طبق آن صدور برگ سبز به عنوان مدرک مالکیت در محاکم دادگستری معتبر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در چند روز اخیر هم ادارات اجرایی ثبت، برگ سبز را به عنوان مالکیت به شمار نیاورده و از توقیف وسیله نقلیه برای پرداخت طلب خودداری کردند.  اگر خریداران وسایط نقلیه می خواهند از آسیب های بعدی مالکیت خودرو در امان باشند باید در دفاتر، سند خودرو خود را ثبت رسمی کنند، گفت: گاهی یک خودرو چند مرتبه به فروش می رسد  یا ممکن است ورثه ای باشد که ثبت نکردن آن در آینده دسترسی به فروشندگان و خریداران بعدی آن را مشکل می سازد. خریدارانی که به استناد برگ سبز معاملات دیگری انجام می دهند خودشان را در معرض شکایت و دادخواست به محاکم عمومی حتی از منظر کیفری قرار داده و باید خسارت های خریداران بعدی را جبران کند.

ثبت سند در دفترخانه ها

به گفته ناظمی، وقتی تنها سند خودرو، "برگ سبز" باشد و این مدرکی معتبر برای مراجع قضایی شناخته نشود دارنده برگ سبز فقط دارنده پلاک تلقی شده و نمی‌تواند خودرو را به فرد دیگری منتقل کند. به همین دلیل خریدارن بعدی می توانند به محاکم قضایی شکایت کنند. به تعبیری دیگر این نوع فروش انتقال مال غیر است و کلاهبرداری تعبیر می شود.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به رای دادسرای نظامی مبنی بر اینکه پلیس باید به جمع کردن بنر علیه کانون سردفتران مبادرت ورزد و زمینه حضور دفترخانه ها در مراکز شماره گذاری خودرو فراهم کند، گفت: این رای هوشمندانه و مقتدرانه صادر شد که نشان می دهد یک محکمه نظامی با مطالعه دقیق مقررات، دستور داده تا اقدام پلیس در تحریک مردم خاتمه یابد.

ناظمی گفت: به اعتقاد مردم مراجعه به دفترخانه ها لزومی ندارد، اما در کوتاه مدت اتفاقی نمی افتد، زمان فروش خودرو خریدار از فروشنده سند رسمی مالکیت را طلب می‌کند. اگر در همان مدت نسبت به وسیله نقلیه اختلاف افتاده و کار به محکمه کشیده شد، برگ سبز به رسمیت شناخته نمی شود.  

وی در واکنش به این گفته پلیس که خودرو صفر نیازی به ثبت ندارد گفت: پلیس در حالی به بند ماده 47 استناد می کند که سند اولیه ملک را هم اداره ثبت صادر کرده و انتقالات بعدی از سوی دفترخانه ها انجام می شود.

ثبت نکردن سند خودرو در دفترخانه‌ها

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سوال که اگر خودرویی بدون ثبت در دفترخانه ده مرتبه فروخته شود و نفر دهم برای ثبت اقدام کند چه مشکلاتی پیش می آید، گفت: نفر دهم 98 درصد به سند رسمی نمی رسد و برای ثبت سند باید به 9 مالک سابق خودرو مراجعه کند. اگر دفترخانه ای بر خلاف قانون به تحریک پلیس اکتفا کرد و در خرید چند مرتبه خودرو دارنده سند سبز را مالک اصلی دانست، تخلف کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه