English

گودرزی:

شهرداری تهران ۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان مجموعه دیونش است

معاون مالی شهرداری تهران در واکنش به بدهی 60 هزار میلیارد تومانی گفت: دیون سازمان ها و شرکت ها 2 هزار و 168 میلیارد تومان است. از همین رو اعلام می کنم درمجموع شهرداری تهران 8 هزار و 519 میلیارد تومان مجموعه دیونش است.

شهرداری تهران 8 هزار و 519 میلیارد تومان مجموعه دیونش است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، قدرت گودرزی در سیصد و شصت و هفتمین جلسه علنی با بیان اینکه درآمدهای پایدار شهرداری در 12 سال گذشته مشخص است، گفت: این درآمدها شامل عوارض، ارزش افزوده، عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه، عوارض خودرو، عوارض بهای خدمات پسماند، عوارض حفاری، تبصره 2 ماده 32 و سایر آیتم هاست که مجموع این درآمدها در سال 84 برابر با 217 میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 95 عوارض ارزش افزوده برابر 3هزار و 991 میلیارد تومان افزایش یافته و سایر درآمد ها نیز افزایش یافته است، گفت: مجموع درآمدهای پایدار به 5152  میلیارد تومان رسیده است، در واقع تا سال 62 بیش از 45 درصد از اعتبارات شهرداری از بودجه عمومی دولت حاصل می شد، اما بعد از 34 سال لایحه درآمد پایدار ارائه نشده است. شهرداری ها دنبال آن بودند که درآمد پایدار تحقق یابد، از این رو تقاضا کردند از محل ارزش افزوده به شهرداری ها نیز ردیف بودجه ای اختصاص یابد، اما شاهد بودیم که دولت در سال گذشته به جای اینکه این درآمد ارزش افزوده را بیشتر کند، 50 درصد آن را نیز کاست.

به گفته معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، فهرست سایر درآمد های شهرداری تهران که شامل اوراق مشارکت، عوارض شهرسازی، درآمد حاصل از فروش املاک، درآمد حاصل از سرمایه گذاری و درآمد حاصل از مجتمع های ایستگاهی بوده است در سال 84 برابر با هزار  و 106 میلیارد بوده است که این رقم در سال 1395 برابر با 15 هزار و 861 میلیارد تومان بوده است.

گودرزی با اعلام اینکه هزینه های شهرداری تهران از 130 هزار و 211 میلیارد تومان اعتبار مصوب به 118 هزار و 784 میلیارد تومان تا پایان سه ماهه اول امسال رسیده که همه آن هزینه شده است، افزود: برابر اعتبارات مصوب، اعتبار تملک و دارایی ها 61.1 درصد ، اعتبار تملک دارایی های مالی 8.2 درصد و اعتبار هزینه ای یا جاری 30.7 درصد بوده است اما در عملکرد جاری ما 25.8 درصد بوده است که این نقطه قوت شهرداری است که این هزینه در ساخت مترو و توسعه زیر ساخت ها و پروژه ها هزینه شده است. این در حالی است که اگر با دولت مقایسه کنیم تنها 10 تا 15 درصد بودجه برای بودجه سرمایه ای است و ما بقی هزینه های جاری است.

نظر گودرزی درمورد بدهی شهرداری

دو برابر شدن دارایی های شهرداری طی 12 سال گذشته 

معاون مالی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بارها شنیده شده که منتقدان مدیریت شهری تهران را شهر سوخته می‌نامند و می‌گویند که قرار است شهر سوخته تحویل بگیرند، گفت: ارزش تقریبی املاکی که در این 12 سال تملک کردیم 22 هزار و 845 میلیارد تومان بوده است. ارزش تقریبی تهاتر املاک نیز 11 هزار و 92 میلیارد تومان بوده است. یعنی دارایی‌های شهرداری تهران در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته است.

 

افزایش دارایی های شهرداری

شهرداری 15 هزار و 511 میلیارد تومان بدهی دارد

گودرزی در زمینه بدهی های شهرداری نیز گفت: تا امروز دیون مناطق 22 گانه 6 هزار و 351 میلیارد تومان بوده که در این رقم پیمانکاران، املاک، بیمه و مالیات هم دیده شده است. همچنین دیون سازمان ها و شرکت ها 2 هزار و 168 میلیارد تومان است. از همین رو اعلام می کنم درمجموع شهرداری تهران 8 هزار و 519 میلیارد تومان مجموعه دیونش است.

وی با یادآوری اینکه در بانک ها میزان بدهی بابت تسهیلات دریافتی شهرداری تهران تا امروز 6992 میلیارد تومان است، گفت: این میزان بدهیها معادل اصل وام است شاید یک تا حداکثر دو هزار میلیارد تومان برای سود و جرایم نیز وجود داشته باشد. از همین رو مجموع بدهی‌ها معادل 15 هزار و 511 میلیارد تومان است که شامل دیون شهرداری در املاک و پیمانکاری، بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی و ... است. بدهی  60 هزار میلیارد تومانی شهرداری درست نیست. 

بدهی 19 هزار میلیارد دولت

شهرداری امروز هیچ سند پشت باجه ندارد

گودرزی با یادآوری اینکه شهرداری امروز هیچ سند پشت باجه ندارد و آنچه تا امروز به عنوان بدهی ذکر می شود همین رقم 15 هزار و 511 میلیارد تومان است،افزود: کسی که طلبکار است تا صورت وضعیت نیاورد، تبدیل به قرارداد نمی شود. پس با توجه به رقم بودجه شهرداری تهران طی 12 سال گذشته که معادل 130 هزار و 211 میلیارد تومان بوده است، سهم دیون ایجادی در حدود 6.5 درصد این رقم است.

بدهی 19 هزار میلیارد دولت به شهرداری

وی ادامه داد: مطالبات شهرداری از دولت نیز در کنار بدهی‌ها وجود دارد که در مجموع 19 هزار میلیارد تومان آن تایید شده است. اما آنچه مهم است این است که 15 هزار و 138 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری در 10 آیتم از سوی سه سازمان حسابرسی تایید شده است. علاوه بر این یک میلیارد دلار محل صندوق ذخیره ارزی شهرداری طلبکار است که در مجموع 19 هزار میلیارد تومان می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه